@article { author = {shooryabi, zahra and Nowrooz, MAHDI and Fakhr Islam, Batoul and abbasi, javad}, title = {Character review in the story of "Aghrab Rooye Pellehaye Rahahan -e- Andimeshk" From Hussein Mortazayian Abkenar with an approach to the view of Philip Hamon}, journal = {Journal of Literary Criticism}, volume = {4}, number = {7}, pages = {223-191}, year = {2020}, publisher = {http://www.iaalc.com/}, issn = {2588-6495}, eissn = {2588-6231}, doi = {}, abstract = {The character is the central element of the story, and its review reveals new features of a story. In relation to personality, so far, various theories have been presented, but none of them have the fullness of Philip Humon's vision. In his theory, characters are placed in three categories: "reference (historical, mythical, virtual)", "pointers to the writer or singer," and "to the reminder." Levels of personality characterization are expressed in apparent, emotional and social dimensions, and the signifier and signifier are important in identifying characters. In this article, based on the library resources and descriptive-analytical method, the characters of the "Aghrab Rooye Pellehaye Rahahan -e- Andimeshk" by Hussein Mortazayian, Abkenar, have been investigated as one of the most prominent stories of the sacred defense based on Philip Hamon's views. . The results of the research show that the characters of the story are mainly social (soldier) and virtual (despair, fear and death) that are consistent with the general content of the story, the imposed war between Iran and Iraq. The story pointers mainly indicate the presence of the author. This means that Aquinas did not believe in the central reader and numerous readings of the story, highlighting the role of the whole wise narrator.}, keywords = {Hussein Mortazayian Abkenar,Aghrab Rooye Pellehaye Rahahan -e- Andimeshk,character,Morteza,Philip Hamon}, title_fa = {تحلیل شخصیت‌ها در داستان عقرب روی پله‌های راه‌آهن اندیمشک از حسین مرتضاییان آبکنار با رویکرد فیلیپ هامون}, abstract_fa = {شخصیت محوری­ترین عنصر داستانی است و بررسی آن وجوه جدیدی از داستان را هویدا می­کند. دربارة شخصیت­شناسی تاکنون نظریه­های گوناگونی بیان شده است؛ اما هیچ‌کدام جامعیت دیدگاه فیلیپ هامون را ندارد. در نظریۀ او، شخصیت­ها در سه دستۀ «مرجعی (تاریخی، اسطوره­ای مجازی و اجتماعی)»، «اشاره­گر به نویسنده و خواننده» و «به‌یادآورنده» جای می­گیرند. سطوح وصف شخصیت در ابعاد ظاهری، روحی و اجتماعی نمود می­یابد و دال و مدلول در شناسایی شخصیت­ها کارکرد مهمی دارند. در پژوهش کیفی حاضر، با تکیه بر منابع کتابخانه­ای و روش تحلیل محتوا، شخصیت­های داستان عقرب روی پله­های راه­آهن اندیمشک از حسین مرتضاییان آبکنار، به‌عنوان یکی از برجسته­ترین داستان­های دفاع مقدس، براساس آرای فیلیپ هامون بررسی شده است. نتایج تحقیق نشان می­دهد شخصیت­های داستان عمدتاً اجتماعی (سرباز) و مجازی (یأس، ترس و مرگ) هستند که با محتوای کلی اثر، یعنی جنگ تحمیلی ایران و عراق، سازگاری دارند. اشاره­گرهای داستان عمدتاً بیانگر حضور نویسنده هستند. این بدان معناست که آبکنار با برجسته کردن نقش راوی دانای کل، به خواننده­محوری و خوانش­های متعدد از داستان اعتقادی نداشته است. سطوح وصف داستان اغلب در لایه­های ظاهری و روانی نمود یافته‌اند. بررسی مدلول­ها اثبات می‌کند که بیشتر اطلاعات دربارۀ شخصیت­ها از جانب اطرافیان آن‌ها دراختیار مخاطب قرار گرفته؛ اما تحلیل دال­ها بیانگر تناقض آشکار میان نام شخصیت­ها و عملکردشان در داستان است که این موضوع با توجه به اختیاری بودن ارتباط دال و مدلول، قابل توجیه است. مرتضی، شخصیت اصلی داستان، به‌لحاظ زمانی در حال و گذشته حضور دارد تا با یادآوری خاطرات خوشایند پیشین، تنش­های درونی خود را برای لحظاتی کاهش دهد.  }, keywords_fa = {واژه‌های کلیدی: حسین مرتضاییان آبکنار,شخصیت,عقرب روی پله­های راه­آهن اندیمشک,فیلیپ هامون,مرتضی}, url = {https://www.narratologyjournal.ir/article_104882.html}, eprint = {https://www.narratologyjournal.ir/article_104882_15ce70c82736a4b4745b3b57c779b600.pdf} }