@article { author = {Rajabi, Zakiye and Alavi Moghaddam, Mehyar and Firouzi Moghaddam, Mahmoud}, title = {Narrative Analysis of the Process of development of Dynamic Discourse Approach in Gypsy by Fire by Moniro Ravanipour based on Semiotics}, journal = {Journal of Literary Criticism}, volume = {5}, number = {10}, pages = {267-239}, year = {2021}, publisher = {http://www.iaalc.com/}, issn = {2588-6495}, eissn = {2588-6231}, doi = {10.22034/jlc.2021.133806}, abstract = {In the development of narrative analysis, three stages in the field of narratology can be enumerated: Vladimir Propp's morphology, the logic of Claude Bermond's possible narratives, and the semantic narrative of Greimas, which originated in the Paris school and merged with semiotics and led to semantics. Discourse and Narrative Semantics is the result of the structuralist semiotics of Saussure and Pierce and poststructuralist semiotics. Sign-semantics considers narrative text as a coherent and meaningful collection in which there is a directional flow and the structure of such texts makes the text static dynamic. It turns into identity, perception, value, and action. The semantic implications of this development are the intra-verbal and extra-verbal factors, practicality and dynamism, spatial and temporal space of speech and action relation, and the role of effective verbs in this novel. The result of this research is that in Gypsy by Fire, the actor is placed in an emotional capacity and enters the stage of Shush within the framework of narrative discourse process and the discourse components of this novel sometimes cause the text from narrative-semantics to narrative level.  }, keywords = {narrative,Gypsy by Fire,Dynamic Discourse,Semiotics}, title_fa = {تحلیل روایت شناختیِ فرایند تحوّل ِگفتمانِ پویای رمان کولی کنار آتش اثر منیرو روانی پور برپایة رویکرد نشانه- معناشناسی}, abstract_fa = {در تکوین تحلیل روایی، سه مرحله را در پیشینة روایت‌شناسی می‌توان برشمرد: ریخت‌شناسی ولادیمیر پراپ، منطق روایت‌های ممکن کلود برمون و معناشناسی روایی گِرِمس که خاستگاه آن مکتب پاریس است و با نشانه‌شناسی درهم آمیخت و به نشانه‌معناشناسی انجامید .نشانه‌معناشناسی گفتمانی و روایی برایند نشانه‌شناسی ساختارگرای سوسوری و پی‌یرسی و نشانه‌شناسی پساساختارگراست. نشانه‌معناشناسی متن روایی را مجموعه‌ای منسجم و معنادار می‌داند که جریانی جهت‌دار در آن وجود دارد و ساختار چنین متن‌هایی ایستایی متن را به پویایی با ویژگی‌های هویتی، ادراکی، ارزشی و کنشی تبدیل می‌کند. در این مقاله می‌کوشیم با روش تحلیلی ـ توصیفی، روش استدلال استقرایی و روش کیفی در تحلیل داده‌ها، به بررسی روایت‌شناختیِ فرایند تحول در گفتمان پویای رمان کولی کنار آتش و تحلیل زنجیره‌های معنایی این تحول همچون عوامل درون‌کلامی و برون‌کلامی، بُعد عملی، پویایی، مکانی و زمانی کلام، ارتباط کنشی و سرانجام نقش افعال مؤثر در این رمان بپردازیم. از نتایج پژوهش این است که در رمان کولی کنار آتش، کنشگر در توانشی عاطفی قرار می‌گیرد و در چارچوب فرایند گفتمان روایی به مرحلۀ شوِش وارد می‌شود و مؤلفه‌های گفتمانی این رمان گاه باعث می‌شود متن از سطح نشانه‌معناشناسی روایی به سطح نشانه‌معناشناسی گفتمانی تبدیل شود. واژه‌های کلیدی: روایت‌شناسی، کولی کنار آتش، گفتمانِ پویا، نشانه‌معناشناسی.}, keywords_fa = {روایت‌شناسی,  کولی کنار آتش,گفتمانِ پویا,نشانه‌معناشناسی}, url = {https://www.narratologyjournal.ir/article_133806.html}, eprint = {https://www.narratologyjournal.ir/article_133806_1598121fad9852091c89657b265f506f.pdf} }