@article { author = {vaghefzadeh, shamsi and ghorbanagi, maryal}, title = {Application of Deleuze's rhizomatous approach in Hana Mina's novel of Althalj o Yati Men Al Nafezeh}, journal = {Journal of Literary Criticism}, volume = {6}, number = {11}, pages = {489-459}, year = {2022}, publisher = {http://www.iaalc.com/}, issn = {2588-6495}, eissn = {2588-6231}, doi = {10.22034/jlc.2021.133817}, abstract = {Deleuze's rhizomatic theory disrupts the finite order of the structure of thought. presents the literary work as a collection that pays attention to its functions and connections. And deterritorializes the currents by becoming. "Becoming" plays a central role in Deleuze's view. He uses the rhizome to explain his philosophy of "becoming." The rhizome is a non-hierarchical space in which all junctions are intertwined. Without any of those points benefiting from the central or main position. Deleuze's rhizomatic model is flexible and fluid and avoids purposeful, focused, planned and structural controls. In this article, in addition to introducing Deleuze rhizomatic theory, and proving the application of this approach, on the analysis of the novel Althalj, o Yati Men Al Nafezeh each of the principles of rhizomatic approach in the novel is examined and the author's storytelling ability is measured according to these principles .It is assumed that the rhizomatic approach can be considered an opportunity to analyze postmodernist novels and that Deleuze's reading has a significant impact on the reader's understanding of the novel. This study considers the novel "Al-Thalaj" as a rhizome that does not follow a hierarchical structure "Hana Mina" introduces the first character of her novel (Fayyaz) as a nomad who is permanently "going" and avoids focusing on one place. This novel does not seek to make sense and dictate it to the reader but gives the reader rhizomatic experiences and creates a new emotional and cognitive situation for him.}, keywords = {“Rhizomatic”,“Jill Deleuze”,“Turning”,“Henna Mina”,“Althalj o Yati Men Al Nafezeh”}, title_fa = {کاربست رویکرد ریزوماتیک دلوز در رمان« الثلج یاتی من النافذه» از حنا مینه}, abstract_fa = {رویکرد ریزوماتیک دلوز برهم‌زنندة نظم پایگانی ساختار اندیشه‌ورزی است و بر چهار اصل اتصال، بس‌گانگی، گسیختگی و نقشه‌نگاری استوار است. «شدن» در دیدگاه دلوز نقش محوری دارد و برای تبیین آن، از ریزوم کمک می‌گیرد. ریزوم یک فضای غیرسلسله‌مراتبی است که در آن تمامی نقاط اتصال درهم تنیده‌اند. در این مقاله، سعی شده با روش توصیفی ـ تحلیلی علاوه‌بر بررسی این رویکرد به‌عنوان یکی از نظریه‌های اصلی پست‌مدرنیست و اثبات کاربست آن در تحلیل رمان الثلج یأتی من النافذة، هریک از اصول ریزوماتیک در رمان واکاوی و توانایی داستان‌پردازی نویسنده طبق این اصول سنجیده شود. فرض این است که رویکرد ریزوماتیک را می‌توان فراهم‌کنندۀ فرصتی در ادبیات برای تحلیل رمان‌های پست‌مدرنیسم دانست و دیگر اینکه خوانش دلوزی بر درک خواننده از رمان تأثیر بسزایی دارد. این پژوهش رمان الثلج یأتی من النافذة را نوعی ریزوم می‌داند که از ساختار سلسله‌وار پیروی نمی‌کند و از برخی وﻳﮋﮔﻲ‌های رمان پسامدرن مانند بی‌ﺛﺒﺎﺗﻲ دروﻧﻲ داﺳﺘﺎن، ﺳﺎﺧﺘﺎر ﭘﻴﭽﻴﺪه و آﺷﻔﺘﻪ، ﻓﻘﺪان اﻧﺴﺠﺎم و ﻗﺎﻋـﺪه‌گریزی برخوردار است. حنا مینه شخصیت اول رمان خود، فیاض، را فردی کوچنده معرفی می‌کند که همواره درحال «شدن» است و از تمرکز در یک مکان دوری می‌کند. این رمان درپی معناسازی و دیکته کردن آن به خواننده نیست، بلکه ریزوم‌وار تجربه‌ای بدیع در اختیار خواننده قرار می‌دهد و موقعیت احساسی و شناختی جدیدی برای او ایجاد می‌کند.}, keywords_fa = {ریزوماتیک,ژیل دلوز,صیرورت,حنا مینه,الثلج یأتی من النافذة}, url = {https://www.narratologyjournal.ir/article_133817.html}, eprint = {https://www.narratologyjournal.ir/article_133817_88d3abb5faabcee0dabf1b734225ba67.pdf} }