@article { author = {Dehghanian, javad and SAYYADKOOH, AKBAR and nowruzi, asadollah}, title = {A survey on the logic of selecting the chapters of Kalile Va Demneh}, journal = {Journal of Literary Criticism}, volume = {6}, number = {12}, pages = {227-197}, year = {2022}, publisher = {http://www.iaalc.com/}, issn = {2588-6495}, eissn = {2588-6231}, doi = {10.22034/jlc.2022.294953.1404}, abstract = {Without bringing the reasons Borzooyeh chose a series of stories among Indian literature that formed the base of the work which was later expanded by other writers and eventually it became Kelile & Demne. On the contrary to the common belief there’s no book named Kelile & Demne in Indian literature and the selection of the stories, title selection, quality of compilation and how the stories were connected and interwoven, is actually done by Borzooyeh.So based on what criteria did Borzooyeh choose the stories and why did he choose such title for his book?It seems that the author’s selection weren’t by coincidence and the stories were chosen for specific purposes. Borzooyeh’s social level had played a key role in these selections. Discovering the standards for selecting the stories and understanding the reasons for choosing a title not only drastically changes the reading of the text, but also shows some other complicated issues pertaining to their interaction with the creation of the literary work and with the elite}, keywords = {Kelile & Demne,Selection Criteria,Elites,Power}, title_fa = {از ساخت مفهومی به ساخت روایی خوانشی نو از کلیله و دمنه با رویکرد روایت‌شناسی ساخت‌گرای متأخر}, abstract_fa = {دلایل برزویه، نویسندۀ کلیله و دمنه در «گزینش داستان‌ها»، «انتخاب عنوان اثر» و «چگونگی تدوین» و ایجاد رابطۀ طولی میان باب‌ها از موضوعات و پرسش‌هایی است که با وجود اهمیت فراوان، کمتر به آن‌ها توجه شده است. مسئلۀ پژوهش این است که آیا برزویه در انتخاب موارد یادشده و سامان‌دهی روایت این اثر، معیارهایی را در نظر داشته یا از سر تفنن و تصادف، داستان‌ها‌یی را برگزیده است. اگر فرض منطقی گزینش هدفمند را بپذیریم، با چشم‌انداز تازه‌ای از اهداف و معیارهای گزینش مؤلف مواجه می‌شویم. هدف برزویه از انتخاب و تنظیم هشت باب اصلی متن، حل «جدال تاریخی نهاد قدرت و طبقۀ نخبه» بوده است. براساس فرضیۀ پژوهش، باب‌ها به‌صورت هدفمند گزینش و تدوین شده‌ و برخلاف تصور اولیه، میان باب‌ها و عنوان کتاب رابطه‌ای معنادار برقرار است. علاوه بر این، میان ساخت مفهومی و ساخت روایی این باب‌ها پیوند منسجم برقرار است. برپایۀ این فرضیه، روایت در کلیله و دمنه نظام سلسله‌مراتبی دارد؛ بدین معنا که کل اثر را نباید به‌شکل کنونی (به‌صورت باب‌های مجزا و بی‌ارتباط با عنوان)، بلکه باید به‌مثابۀ رمان یا روایت بلند در نظر گرفت. هر باب فصلی مستقل و در عین حال مرتبط با نظام کلی‌تر است که با اهداف گفتمانی مؤلف همخوانی دارد. دو هدف عمدۀ مؤلف: «تربیت نهاد قدرت» و «سازواری میان این نهاد و گروه نخبه»، اجزای این روایت بلند را به هم متصل و رابطۀ طولی میان باب‌ها را مشخص و برقرار می‌کند.}, keywords_fa = {کلیله و دمنه,ساخت مفهومی,ساخت روایی,گزینش باب‌ها,گروه نخبه,نهاد قدرت}, url = {https://www.narratologyjournal.ir/article_144860.html}, eprint = {https://www.narratologyjournal.ir/article_144860_087ef6c771d5875e3ab57f7486a9c0ad.pdf} }