@article { author = {binazir, negin}, title = {Meta-narrative; the narrative of postmodern human Re-Reading and analyzing teenager novel}, journal = {Journal of Literary Criticism}, volume = {6}, number = {12}, pages = {71-39}, year = {2022}, publisher = {http://www.iaalc.com/}, issn = {2588-6495}, eissn = {2588-6231}, doi = {10.22034/jlc.2022.343923.1477}, abstract = {Awareness of the nature of language construction, human focus on the nature of human sciences and knowledge and their critique and analysis in the form of Meta Post, Anti, the collapse of metanarratives and the transcendence of established patterns and rules paved the way for the formation of metanarratives as ontological narrative of postmodern man.considering the similarity and homogeneity of the nature of metanarrative, Deconstruction, play, suspension, uncertainty, stability, etc., the present article explores and analyzes three teenager novels of "The Emperor of Words" by Ahmad Akbarpour, "When Moji Was Lost" by Hamid Reza Shahabadi, and " Edson Arantes do Nascimento and His Himalayan Rabbit" by Jamshid Khanian with the life of a teenager who is himself in a threshold position and experiences and lives the mentioned characteristics more and more accurately than any age period. Three teenager novels were reread and analyzed on two levels, meta-narrative frame-breaking at the level of the author and the world of fiction. Relying on revealing the techniques of story writing, author-narrator-character-audience participation, the narrative pattern of narration, three-way dialogue, historiographical and intertextuality meta narrative shows that how these components advance the story in a context of constant uncertainty, suspense, and transformation that leads to endings such as a complete rewriting of the story, the author retreating from his or her intellectual position and author acknowledging his/her disability and helplessness.}, keywords = {postmodern,meta-narratives,Narration,teenager novel}, title_fa = {فراداستان؛ روایت انسان پسامدرن بازخوانی و تحلیل رمان نوجوان}, abstract_fa = {آگاهی به ویژگی برساختگی زبان، تمرکز بشر بر ماهیت علوم و معرفت‏های بشری و نقد و واکاوی آن‌ها در قالبِ Meta Post, Anti، فروریزی فراروایت‏ها و فراروی از الگوها و قواعد تثبیت‏شده، بسترساز شکل‏گیری فراداستان، به‏مثابۀ روایت هستی‏شناختی انسان پسامدرن، شد؛ داستانی در پیکرۀ ادبیات/ رمان پسامدرن که با شگردها و سازِکارهای مختلف، سیمای نویسنده و عمل نوشتن و روایتگری را آشکار و برجسته می‏کند. جستار حاضر با توجه به همسانی و سنخیت ماهیت فراداستان (شالوده‏شکنی، بازی، تعلیق، عدم قطعیت و ثبات) با زیست نوجوان که فی‏نفسه در موقعیت آستانه‏ای است و بیشتر و دقیق‏تر از هر دورۀ سنی، ویژگی‏های نام‏برده را تجربه و زندگی می‏کند، به واکاوی و تحلیل سه رمان نوجوان، امپراتور کلمات از احمد اکبرپور، وقتی مژی گم‏ شد از حمیدرضا شاه‏آبادی و ادسون آرانتس و دو ناسیمنتو و خرگوش هیمالیایی‏اش از جمشید خانیان می‏پردازد. سه رمان نوجوان در دو سطح چارچوب‏شکنی فراداستانی در سطح نویسنده و جهان داستان بازخوانی و تحلیل شد. پژوهش حاضر با تکیه بر آشکارسازی شگردهای نوشتن داستان، مشارکت نویسنده ـ راوی ـ کاراکتر ـ مخاطب، الگوی روایتِ روایت، گفت‌وگوی سه‏سویه، فراداستان تاریخ‏نگارانه و بینامتنیت نشان می‏دهد که چگونه مؤلفه‏های نام‏برده داستان را در بستری از بی‏اطمینانی مداوم، تعلیق و دگرگونی پیش ‏می‏برند و پایان‏بندی‏هایی همچون بازنویسی کامل داستان، عقب‏نشینی نویسنده از موضع فکری خود و اعتراف نویسنده به عجز و ناتوانی خویش را سبب‏ می‏شوند.}, keywords_fa = {پسامدرن,فراداستان,روایت,رمان نوجوان}, url = {https://www.narratologyjournal.ir/article_155202.html}, eprint = {https://www.narratologyjournal.ir/article_155202_3bbdc81f16397b19a8839982825e80f7.pdf} }