@article { author = {Kanani, Ebrahim}, title = {From the Corporal System to the Comparative Interaction: The Semiotics of Experience in Nader Ebrahimi's A Quiet Romance}, journal = {Journal of Literary Criticism}, volume = {1}, number = {2}, pages = {127-105}, year = {2018}, publisher = {http://www.iaalc.com/}, issn = {2588-6495}, eissn = {2588-6231}, doi = {}, abstract = {The semiotics of experience is the outcome of a semiological turn toward a phenomenological perspective. This approach brings along a comparative semantic system. In the comparative system, actions as well as external and possessory values are substituted with the internal, passive, transient, emotional, and perceptual-sensory ones. In this system, the actant does not seek to conquer the world; rather, s/he is in search of harmony with the world. In other words, s/he tries to domesticate and internalize the actions and values to establish a close and internalized relationship with them. Therefore, the actantial system needs to be replaced with the passive one to make comparison possible. The main questions of this article are to determine how and under what conditions these values are formed, and how they can be utilized for cultural transcendence and development. In fact, the present article aims to examine the conditions of comparison as well as the realization of the semiotic system of experience in Nader Ebrahimi's A Quiet Romance. The main hypothesis was that the involved elements reach a state of mutual comparison through a corporal process, and interaction with perceptual-sensory competence. Such a comparison will lead to the development of meanings and values. This study managed to explain the necessary conditions and requirements for establishing a semantic system of "comparison".  }, keywords = {Semiotics of experience,Comparative,Perceptual-sensory,lived experience,A Quiet Romance}, title_fa = {از نظام جسمانه ای تا تعامل تطبیقی؛ نشانه شناسی تجربه در "یک عاشقانۀ آرام " نادر ابراهیمی}, abstract_fa = {نشانه‌شناسی تجربه، برآیند چرخش نشانه‌شناسی به سوی دورنمایی پدیدارشناختی است. در این رویکرد، شاهد شکل‌گیری نظام معنایی تطبیق هستیم. در نظام تطبیق، کنش‌ها و ارزش‌های بیرونی و تملّکی جای خود را به ارزش-های درونی، شوشی، لحظه‌ای، عاطفی و ادراکی- حسی می‌دهند. در نظام مزبور کنش‌گر در پی فتح جهان نیست، بلکه به دنبال همایی با جهان و یا به نوعی اهلی‌کردن و درونی کردن کنش و ارزش‌ها جهت ارتباطی نزدیک و درونی شده با آن‌ها است. بنابراین باید نظام کنشی جایگزین نظام شوشی شود تا شرایط تطبیق فراهم گردد. این روند چگونه تحقق می‌یابد؟ براساس این، پرسش بنیادین مقالۀ پیشِ رو این است که در گفتمان مورد بحث، چگونه و در چه شرایطی این ارزش‌ها شکل می‌گیرند. همچنین چگونه می‌توان آن‌ها را در خدمت استعلا و توسعۀ فرهنگی قرار داد. درواقع هدف از مقالۀ پیشِ رو، بررسی شرایط تطبیق و تحقق نظام نشانه‌شناسی تجربه بر مبنای یک عاشقانۀ آرام اثر نادر ابراهیمی است. فرضیۀ اصلی ما در پژوهشِ حاضر این است که در گفتمان مورد بحث، عناصر درگیرِ در تعامل با کسب توانش ادراکی – حسی و در فرایندی جسمانه‌ای توانسته‌اند به تطبیقی متقابل دست یابند. درنتیجۀ چنین تطبیقی است که معناها و ارزش‌ها توسعه می‌یابند و به استعلا می‌رسند. گفتمان مورد نظر توانسته شرایط و الزامات تحقق نظام معنایی تطبیق را تبیین کند.}, keywords_fa = {نشانه شناسی تجربه,تطبیق,ادراکی- حسی,تجربۀ زیسته,"یک عاشقانۀ آرام"}, url = {https://www.narratologyjournal.ir/article_57395.html}, eprint = {https://www.narratologyjournal.ir/article_57395_da03d0b93b21a73cd0a3932c0e487077.pdf} }