@article { author = {ghahramani, ali and sheydai, arezo and hosseini, Seddiqeh}, title = {The Mood and Tone of Abo-Moazza Written by Najibe Killany with respect to Gerard Genette's Structural Theory}, journal = {Journal of Literary Criticism}, volume = {1}, number = {2}, pages = {80-51}, year = {2018}, publisher = {http://www.iaalc.com/}, issn = {2588-6495}, eissn = {2588-6231}, doi = {}, abstract = {Narratology is an area of study investigating the overall system governing the narrative and plot. It is a modern field emerging from the developments in structuralism in the 20th century. Although narratologist have a common understanding regarding the nature of narrative, each has constructed a distinctive theory. The French scholar, Gerard Genette, one of the prominent figures in narratology, has put forth his theory of narrative inspired by the works of Bart and Todorov. Dividing story into three levels of story, narrative, and narrator, he tries to reveal the relationship among these levels using time mood, and narrative tone. Analyzing these levels, one can put forth a coherent analysis of the narrative text, and examine the narrative competence of the narrator. Using a descriptive-analytical method, this study attempts to investigate one of the short stories of Najibe Killany (a prominent Egyptian author) called Abo-Moazza (having a patriotic and anti-colonial theme) based on the Genette's theory focusing on the narrative mood and tone. The aim of the study is to measure the author's use of the narratology's principles to convey his thoughts. The results indicated that the author tries to bridge the gap between the levels of the story by using quotation and direct speech. Furthermore, he increases his control over the events of the story by enjoying the top position and omniscient viewpoint.}, keywords = {Narratology,Najibe Killany,Abo-Moazza,Gerard Genette,Mood and tone}, title_fa = {بازخوانی وجه و لحن روایی داستان «ابومعزّی»، اثر نجیب کیلانی از منظر ساختارگرایانه ژرار ژنت}, abstract_fa = {علم «روایت شناسی» در اصطلاح خاص آن، به معنی بررسی نظام های کلی حاکم بر روایت و ساختار پیرنگ، علمی نوین و ثمره گسترش مکتب ساختارگرایی در قرن بیستم است. «ژرار ژنت» فرانسوی از برجسته ترین روایت شناسانی است که تحت تأثیر این مکتب و نظریه پردازان آن، مثل بارت و تودوروف، نظریه ساختار روایی خود را ارائه داد. او با تقسیم روایت به سه سطح داستان، روایت و راوی طرق ایجاد رابطه و تعامل بین این سطوح را بررسی نمود. پژوهش حاضر تلاش نموده است تا با استفاده از روش تحلیلی، توصیفی یکی از داستان های کوتاه «نجیب کیلانی» - از ادبای برجسته معاصر مصر- به نام «ابومعزّی» را که محتوایی میهن پرستانه و ضد استعماری دارد، بر اساس نظریه ژنت، در دو مقوله وجه و لحن روایی بررسی نماید. هدف این جستار سنجش میزان بهره گیری نویسنده داستان از اصول روایی برای انتقال اندیشه هایش می باشد. نتایج به دست آمده از تحلیل ها حاکی از آن است که نویسنده با به کارگیری شکل روایی «نقل» و شیوه گفتار «مستقیم» سعی در کم کردن فاصله بین سطوح داستان دارد؛ ضمن اینکه با بهره جستن از دیدگاه «برتر» و زاویه دید « دانای کل» احاطه خود به رویدادهای داستان را افزایش داده است. بر اساس شیوه روایت شناسی ژنت، می توان ساختار روایت را بدون در نظر گرفتن محتوای داستان و ایدئولوژی نویسنده و فقط با توجه به متن تحلیل کرد.}, keywords_fa = {روایت شناسی,نجیب کیلانی,ابومعزی,ژرار ژنت,وجه و لحن}, url = {https://www.narratologyjournal.ir/article_57397.html}, eprint = {https://www.narratologyjournal.ir/article_57397_44f70a4048a5575d30836ebd5f110184.pdf} }