@article { author = {Mousavi, Shayesteh Sadat}, title = {The Significance of the Constructive Component of Character in Modern Narratives}, journal = {Journal of Literary Criticism}, volume = {1}, number = {2}, pages = {156-129}, year = {2018}, publisher = {http://www.iaalc.com/}, issn = {2588-6495}, eissn = {2588-6231}, doi = {}, abstract = {Based on James Phelan's Triple Component Theory of Character, this article aims to reveal which of these triple components are more significant in the change of narratives from pre-modern to modern era. Since some of the significant differences between pre-modern and modern narratives is the priority change in plot and characterization, i.e, the latter becoming prior to the former, the narratology of the characters in these two genres of story can partly explain the reasons of such a change. The result of this study showed that in the modern characters, the Synthetic component becomes prior to the other two components i.e mimetic and Thematic; while the pre-modern characters – specially the characters in Realistic narratives- try to get as close as possible to their real human models in the real society. Thus, the most significant component in their being would be the Mimetic component. This is in contrast with the characters in modern narrative. Since the authors, here, are disappointed with the society, their characters deviate from the real characters of life and thus, their synthetic component becomes more prominent. The narratological case study of the present article is Malakout, a modern novel written by Bahram Sadeghi}, keywords = {Characterization,Plot,Modern and pre-modern narrative,Mimetic component,Synthetic component}, title_fa = {نقش مؤلفة برساختیِ شخصیت در شکل‌گیری روایت‌های مدرن با تکیه بر ملکوت بهرام صادقی}, abstract_fa = {این نوشتار در نظر دارد بر اساس نظریة سه مؤلفه‌ای روایت‌شناسی شخصیت (از جیمز فیلان)، نشان دهد که کدام یک از این مؤلفه‌های سه گانة شخصیت در تبدیل روایت‌ها از پیشامدرن به مدرن مؤثر است. از آنجا که یکی از بارزترین تفاوت‌ها در داستان‌های مدرن و پیشامدرن، جابجایی ارزشی دو عنصر پیرنگ و شخصیت و تفوّق یافتن شخصیت بر پیرنگ است، روایت‌شناسی شخصیت‌ها در این دو ژانر داستانی، می‌تواند برخی از دلایل تبدیل روایت پیشامدرن به مدرن را آشکار سازد. در این نوشتار نشان داده‌ایم که در شخصیت‌های داستان‌های مدرن مؤلفة برساختی (Synthetic) بر دو مؤلفة دیگر، یعنی مؤلفة محاکاتی (Mimetic) و مؤلفة مضمونی (Thematic) پیشی می‌گیرد، حال آنکه شخصیت‌های داستان‌های پیشامدرن- بویژه داستان‌های رئالیستی ـ بیش از هر چیز سعی دارند به نمونه‌های واقعی شخصیت‌ها در اجتماع انسانی نزدیک باشند و بدین ترتیب پررنگ‌ترین مؤلفه در پردازش آنها مؤلفة محاکاتی خواهد بود، لیکن شخصیت‌های داستان‌های مدرن در سایة دلزدگی و وازدگی نویسندگان از اجتماع، به جای آنکه به شخصیت‌های واقعی نزدیک باشند، از آنها دوری می‌جویند و به این ترتیب مؤلفة برساختی را در هستی خویش پررنگ می‌کنند. در این مقاله با پیاده کردن این نظریه بر روی یکی از رمان‌های مدرن فارسی، ملکوت بهرام صادقی، و تحلیل روایت‌شناختی شخصیت‌های آن کوشیده‌ایم که این فرضیه را روشن سازیم.}, keywords_fa = {شخصیت پردازی,پیرنگ,روایت مدرن و پیشامدرن,مؤلفه ی محاکاتی,مؤلفه ی برساختی}, url = {https://www.narratologyjournal.ir/article_57756.html}, eprint = {https://www.narratologyjournal.ir/article_57756_645153ebd2c0fff5b167ddbb9cc716e0.pdf} }