%0 Journal Article %T بررسیِ بازتابِ امرِ شناخت ناپذیر در صورت و محتوای داستان «پیک نیک» از ابوتراب خسروی %J دو فصلنامه روایت شناسی %I انجمن نقد ادبی ایران %Z 2588-6495 %A کمالی, ثمین %A حسن لی, کاووس %D 2022 %\ 10/23/2022 %V 6 %N 12 %P 398-365 %! بررسیِ بازتابِ امرِ شناخت ناپذیر در صورت و محتوای داستان «پیک نیک» از ابوتراب خسروی %K ابوتراب خسروی %K امر شناخت‏ناپذیر %K بینزوانگر %K ترس %K داستان «پیک‌نیک» %K دلهره %K فاولر %R 10.22034/jlc.2021.135302 %X دوران معاصر دوران قرار گرفتن امر شناخت‌ناپذیر در کانون زندگی بشر و درنتیجه تجربة انواع هراس است. یکی از مهم‌ترین تجلیگاه‌های این موضوع گونه‌های مختلف هنر ازجمله ادبیات داستانی ا‌ست. برای شناخت دقیق‌تر انسان امروز از یک سو و درک درست آثار داستانی معاصر از سوی دیگر، واکاوی کیفیت اثرپذیری این آثار از امر شناخت‌ناپذیر ضروری می‌نماید. در پژوهش حاضر، با تلفیق نظریة تحلیل دازاین لودویگ بینزوانگر و رویکرد زبان‌شناسانة راجر فاولر در نقد متون ادبی، الگویی برای بررسی همه‌جانبة بازتاب امر شناخت‌ناپذیر در داستان‌های معاصر پیشنهاد و براساس آن، داستان «پیک‌نیک» از ابوتراب خسروی ــ نویسندة برجسته‌‌ای که نگاهی ژرف به وضعیت بشر و هراس‌های او دارد ــ تحلیل شده ‏است. هدف از این مقاله بررسی خاستگاه‌های هراس در داستان مورد بحث و واکاوی رابطة صورت و محتوای آن با امر شناخت‏‌ناپذیر است. این پژوهش به روش تحلیل محتوا انجام شده ‏است. یافته‌های تحقیق نشان می‏دهد راوی/ شخصیت اصلی داستان بر اثر دلهرة شدید فروپاشیده‏ است. او می‏کوشد امر شناخت‌ناپذیر را در عناصر مرئی پیرامون و گزش دلهره را در قالب ترس از مرگ تجربه کند؛ اما شکنجه‌گرانش تکه‌های پراکندة «خود» او هستند. کیفیت گزینش و چیدمان عناصر روایت گسیختگی روایتگر را بازتاب می‌دهد. انبوه تناقض‌ها‏، تکرارها، ابهام‌ها و... گفتمان و متن اثر را از یکپارچگی دور کرده ‏است. درمجموع می‌توان ‏گفت امر شناخت‌ناپذیر در صورت و محتوای داستان «پیک‏نیک» رخنه کرده و آن را به لرزه افکنده ‏است. %U https://www.narratologyjournal.ir/article_135302_5942199a55f0f6e4871332999c1691b9.pdf