%0 Journal Article %T از ساخت مفهومی به ساخت روایی خوانشی نو از کلیله و دمنه با رویکرد روایت‌شناسی ساخت‌گرای متأخر %J دو فصلنامه روایت شناسی %I انجمن نقد ادبی ایران %Z 2588-6495 %A دهقانیان, جواد %A صیادکوه, اکبر %A نوروزی, اسدالله %D 2022 %\ 10/23/2022 %V 6 %N 12 %P 227-197 %! از ساخت مفهومی به ساخت روایی خوانشی نو از کلیله و دمنه با رویکرد روایت‌شناسی ساخت‌گرای متأخر %K کلیله و دمنه %K ساخت مفهومی %K ساخت روایی %K گزینش باب‌ها %K گروه نخبه %K نهاد قدرت %R 10.22034/jlc.2022.294953.1404 %X دلایل برزویه، نویسندۀ کلیله و دمنه در «گزینش داستان‌ها»، «انتخاب عنوان اثر» و «چگونگی تدوین» و ایجاد رابطۀ طولی میان باب‌ها از موضوعات و پرسش‌هایی است که با وجود اهمیت فراوان، کمتر به آن‌ها توجه شده است. مسئلۀ پژوهش این است که آیا برزویه در انتخاب موارد یادشده و سامان‌دهی روایت این اثر، معیارهایی را در نظر داشته یا از سر تفنن و تصادف، داستان‌ها‌یی را برگزیده است. اگر فرض منطقی گزینش هدفمند را بپذیریم، با چشم‌انداز تازه‌ای از اهداف و معیارهای گزینش مؤلف مواجه می‌شویم. هدف برزویه از انتخاب و تنظیم هشت باب اصلی متن، حل «جدال تاریخی نهاد قدرت و طبقۀ نخبه» بوده است. براساس فرضیۀ پژوهش، باب‌ها به‌صورت هدفمند گزینش و تدوین شده‌ و برخلاف تصور اولیه، میان باب‌ها و عنوان کتاب رابطه‌ای معنادار برقرار است. علاوه بر این، میان ساخت مفهومی و ساخت روایی این باب‌ها پیوند منسجم برقرار است. برپایۀ این فرضیه، روایت در کلیله و دمنه نظام سلسله‌مراتبی دارد؛ بدین معنا که کل اثر را نباید به‌شکل کنونی (به‌صورت باب‌های مجزا و بی‌ارتباط با عنوان)، بلکه باید به‌مثابۀ رمان یا روایت بلند در نظر گرفت. هر باب فصلی مستقل و در عین حال مرتبط با نظام کلی‌تر است که با اهداف گفتمانی مؤلف همخوانی دارد. دو هدف عمدۀ مؤلف: «تربیت نهاد قدرت» و «سازواری میان این نهاد و گروه نخبه»، اجزای این روایت بلند را به هم متصل و رابطۀ طولی میان باب‌ها را مشخص و برقرار می‌کند. %U https://www.narratologyjournal.ir/article_144860_087ef6c771d5875e3ab57f7486a9c0ad.pdf