TY - JOUR ID - 128458 TI - نشانه اسطوره شناسی و جایگاه روایت های اسطوره ای در تبلیغات، بازاریابی و برندسازی JO - دو فصلنامه روایت شناسی JA - JLC LA - fa SN - 2588-6495 AU - شادمهر, مینا AU - کاظمی, فروغ AD - گروه زبانشناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 5 IS - 9 SP - 257 EP - 223 KW - گفتمان تبلیغاتی KW - فرایند روایی کنشی KW - فرایند روایی شوشی KW - اسطوره‌ KW - چهار عنصر تخیل باشلار DO - N2 - تبلیغات فرایندی است که ما را مجاب می‌کند محصولی ارزش خریداری دارد. تبلیغات به‌شدت تحت تأثیر اسطوره‌هاست. بازاریابی نیز ما را با فرایند بازار آشنا می‌نماید و کمک می‌کند تا محصولات خود را به‌گونه‌ای جذاب تولید و عرضه کنیم. اسطوره‌ها همیشه و در همه‌جا حضور دارند و همواره ما را به قدرتی عینی یا انتزاعی ارجاع می‌دهند. به ‌همین دلیل انواع نظام‌های گفتمانی اسطوره‌ها را به‌کار می‌گیرند. یکی از این نظام‌های گفتمانی نظام گفتمانی تبلیغات، بازاریابی و برندسازی است. حال مسئلۀ پژوهش این است که اسطوره‌ها چگونه در شکل‌گیری این نظام گفتمانی تبلیغات، بازاریابی و برندسازی دخالت می‌کنند و سبب تحول گفتمان بازار می‌شوند.  تبلیغات روایی ـ اسطوره‌ای حاوی فرایندهای روایی کنشی، شوشی و بوشی هستند. اسطوره‌ها نیز حاوی چهار عنصر تخیل باشلار هستند و این عناصر را با خود به حوزۀ تبلیغات می‌آورند تا فرایند روایی کامل شود. هدف اصلی تحقیق حاضر بررسی جایگاه و کاربرد نشانه‌اسطوره‌شناسی در گفتمان تبلیغاتی، بازاریابی و برندسازی براساس فرایندهای روایی مذکور  است. بدین منظور، پیکرۀ‌ پژوهش از رسانه‌ها و سایت‌های اینترنتی استخراج و براساس کارکردهای روایی ـ اسطوره‌ای و نظام‌های ارزشی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان می‌دهد به‌کارگیری روایت‌های اسطوره‌ای در تبلیغات، بازاریابی و برندسازی با ایجاد باور و حس وفاداری در مصرف‌کننده موجب پیشرفت برند و بازار می‌گردد.  UR - https://www.narratologyjournal.ir/article_128458.html L1 - https://www.narratologyjournal.ir/article_128458_c4c20c18cff840c53998539ae66b71dd.pdf ER -