TY - JOUR ID - 133813 TI - بررسی زبان زنانه در رمان طیور أیلول امیلی نصرالله براساس نظریه لیکاف JO - دو فصلنامه روایت شناسی JA - JLC LA - fa SN - 2588-6495 AU - فرید, زهرا AU - رستم پور ملکی, رقیه AD - استادیار، گروه زبان و ادبیات عربی، دانشکدۀ ادبیات، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران. AD - دانشیار، گروه زبان و ادبیات عربی، دانشکدۀ ادبیات، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 6 IS - 11 SP - 372 EP - 333 KW - زبان KW - جنسیت KW - رابین لیکاف KW - امیلی نصرالله KW - طیور أیلول DO - 10.22034/jlc.2021.133813 N2 - توجه به تفاوت‏های زنان و مردان از اواخر دهۀ شصت میلادی بر اثر تغییرات عمیق اجتماعی و رواج جنبش‏های فمینسیتی شکل گرفت و مفهوم زبان و جنسیت به یکی از مفاهیم رایج پژوهشگران در حیطۀ جامعه‌شناسی زبان تبدیل شد. یکی از نظریه‏های نوین در حوزۀ زبان و جنسیت نظریۀ رابین لیکاف (1975)، جامعه‌شناس معروف است. از نظر وی، میان جایگاه زنان در جامعه و کاربرد زبان نزد این جنس ارتباط وجود دارد و نابرابری در منزلت اجتماعی مردان و زنان به نابرابری زبان سرایت کرده و باعث تفاوت سبک زنان و مردان در سخن گفتن شده است. این مقاله قصد دارد با روش توصیفی ـ تحلیلی و آماری و براساس مطالعات زبان‌شناسی اجتماعی به‌ویژه نظریۀ لیکاف و متغیرهای آن، به کارکرد زبان و ویژگی‏های زبانی شخصیت‏های زن در رمان طیور أیلول نوشتۀ امیلی نصرالله، نویسندۀ معاصر لبنانی، بپردازد تا میزان مطابقت زبان شخصیت‌های زن و مرد با مؤلفه‏های لیکاف را مشخص نماید. داده‏های پژوهش نشان می‌دهد امیلی نصرالله با استفاده از واژگان زنانه، تشدیدکننده‏ها، تردیدنماها، رنگ‏واژه‏ها، سوگندواژه‌ها و واژگان احساسی در حوزۀ واژگانی، و کاربرد جملات نیمه‌تمام، جملات پرسشی بیشتر به شکل حدیث‌نفس و جملات امری و تعجبی در حوزۀ نحوی، توانسته سبک نوشتار زنانۀ خود را حفظ کند و در ایجاد زبانی متناسب با جنسیت شخصیت‌ها تا حد زیادی موفق عمل نماید. گم‌گشتگی هویتی زنان این داستان باعث ایجاد ضعف زبانی در آن‌ها شده و ناسازگاری برخی متغیرها با نظریۀ لیکاف به‌دلیل بی‌سوادی و یا نقش خود زنان در بازتولید اعتقادات خرافی بوده است. UR - https://www.narratologyjournal.ir/article_133813.html L1 - https://www.narratologyjournal.ir/article_133813_5c3289e73e02a916d6a988a4a5595c2d.pdf ER -