TY - JOUR ID - 142504 TI - واکاوی شگردهای فرا‌داستان‌ در نمایشنامة «ابن الرومی فی مدن الصفیح» اثر عبدالکریم برشید JO - دو فصلنامه روایت شناسی JA - JLC LA - fa SN - 2588-6495 AU - خوش گفتار, علی AU - گنجعلی, عباس AD - دانشجوی کارشناسی‌ارشد، رشتۀ زبان و ادبیات عربی، دانشکدۀ الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران AD - دانشیار، گروه زبان و ادبیات عربی، دانشکدۀ الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 6 IS - 12 SP - 195 EP - 169 KW - فراداستان KW - اتصال کوتاه KW - ورود نویسنده به متن KW - ابن الرومی فی مدن الصفیح KW - عبدالکریم برشید DO - 10.22034/jlc.2021.270717.1345 N2 - فراداستان ازجمله داستان‌هایی است که تصنعی‌بودن آن به‌صورت آگاهانه به خواننده القا می‌شود تا وی نسبت به مسائل مربوط هستی دچار تشکیک شده و در این‌باره، پرسش‌هایی وجودشناسانه مطرح نماید. نویسندۀ فراداستان مفاهیم داستان‌نویسی سنتی همچون متن، روایت، چارچوب، پیام داستان و تاریخ را درهم‌می‌ریزد. نمایش‌نامة ابن الرومی فی مدن الصفیح (1975) از عبدالکریم برشید (1943) یکی از آثار نمایشی جدید و پست‌مدرن ادبیات عربی به‌شمار می‏آید که به‌دلیل ساختار روایی خاصش، آن را می‌توان در زمرة فراداستان قرار داد. در پژوهش حاضر، از روش توصیفی ـ تحلیلی استفاده شده است. هدف از تحقیق روشنگری این مطلب است که عبدالکریم برشید در نمایش‌نامة مذکور با کمک چه شگردهایی این حقیقت را به خواننده القا می‌کند که آنچه می‌خواند، چیزی جز زبان و صنایع نمایش‌نامه‌‌نویسی نیست و نباید نمایش‌نامه را با واقعیت اشتباه گرفت. نتایج نشان داد برشید با استفاده از شگردهایی همچون اتصال کوتاه، ورود نویسنده به متن، تصنعی‏سازی دنیای داستان، هم‌حضوری خواننده، شورشگری شخصیت‌ها و استفادۀ نامتعارف از نشانه‌های سجاوندی تلاش کرده ملغمه‏ای از تاریخ دوران ابن‌رومی، روایت، خاطره و تداعی آزاد را در این اثر نمایشی بیافریند تا با این فراداستان، رخدادهای واقعی زندگی ابن رومی را دگرگون کند. UR - https://www.narratologyjournal.ir/article_142504.html L1 - https://www.narratologyjournal.ir/article_142504_b352bcecd942c2dd4f7114e772feb11a.pdf ER -