TY - JOUR ID - 155202 TI - فراداستان؛ روایت انسان پسامدرن بازخوانی و تحلیل رمان نوجوان JO - دو فصلنامه روایت شناسی JA - JLC LA - fa SN - 2588-6495 AU - بی نظیر, نگین AD - استادیار، گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 6 IS - 12 SP - 71 EP - 39 KW - پسامدرن KW - فراداستان KW - روایت KW - رمان نوجوان DO - 10.22034/jlc.2022.343923.1477 N2 - آگاهی به ویژگی برساختگی زبان، تمرکز بشر بر ماهیت علوم و معرفت‏های بشری و نقد و واکاوی آن‌ها در قالبِ Meta Post, Anti، فروریزی فراروایت‏ها و فراروی از الگوها و قواعد تثبیت‏شده، بسترساز شکل‏گیری فراداستان، به‏مثابۀ روایت هستی‏شناختی انسان پسامدرن، شد؛ داستانی در پیکرۀ ادبیات/ رمان پسامدرن که با شگردها و سازِکارهای مختلف، سیمای نویسنده و عمل نوشتن و روایتگری را آشکار و برجسته می‏کند. جستار حاضر با توجه به همسانی و سنخیت ماهیت فراداستان (شالوده‏شکنی، بازی، تعلیق، عدم قطعیت و ثبات) با زیست نوجوان که فی‏نفسه در موقعیت آستانه‏ای است و بیشتر و دقیق‏تر از هر دورۀ سنی، ویژگی‏های نام‏برده را تجربه و زندگی می‏کند، به واکاوی و تحلیل سه رمان نوجوان، امپراتور کلمات از احمد اکبرپور، وقتی مژی گم‏ شد از حمیدرضا شاه‏آبادی و ادسون آرانتس و دو ناسیمنتو و خرگوش هیمالیایی‏اش از جمشید خانیان می‏پردازد. سه رمان نوجوان در دو سطح چارچوب‏شکنی فراداستانی در سطح نویسنده و جهان داستان بازخوانی و تحلیل شد. پژوهش حاضر با تکیه بر آشکارسازی شگردهای نوشتن داستان، مشارکت نویسنده ـ راوی ـ کاراکتر ـ مخاطب، الگوی روایتِ روایت، گفت‌وگوی سه‏سویه، فراداستان تاریخ‏نگارانه و بینامتنیت نشان می‏دهد که چگونه مؤلفه‏های نام‏برده داستان را در بستری از بی‏اطمینانی مداوم، تعلیق و دگرگونی پیش ‏می‏برند و پایان‏بندی‏هایی همچون بازنویسی کامل داستان، عقب‏نشینی نویسنده از موضع فکری خود و اعتراف نویسنده به عجز و ناتوانی خویش را سبب‏ می‏شوند. UR - https://www.narratologyjournal.ir/article_155202.html L1 - https://www.narratologyjournal.ir/article_155202_3bbdc81f16397b19a8839982825e80f7.pdf ER -