TY - JOUR ID - 97384 TI - مطالعة مؤلفة تمرکززدایی در آثار تصویری‌تألیفی پسامدرن JO - دو فصلنامه روایت شناسی JA - JLC LA - fa SN - 2588-6495 AU - مجاوری آگاه, مسعود AU - اللهیاری, مجتبی AU - شعیری, حمیدرضا AD - گروه فلسفه هنر، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران - ایران. AD - گروه ارتباط تصویری، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران- ایران. AD - استاد گروه زبان و ادبیات فرانسه، دانشگاه تربیت مدرس، تهران- ایران. Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 3 IS - 6 SP - 213 EP - 185 KW - واژه‌های کلیدی: گفتمان پسامدرن KW - تصویرگری تألیفی KW - تمرکززدایی KW - تعامل KW - آنتونی براون KW - صداهایی در پارک DO - N2 - گفتمان پسامدرن در کتاب­های تصویری در محاورة بین مسائل جهانی و محلی عموماً با واقعیت­های اجتماعی و اخلاقی و چندفرهنگی بیان شده است. درمجموع گفتمان پسامدرن در مسیر تمرکززدایی قرار دارد و این مؤلفه در فرایند متون دیداری زمینه‌ساز پرسش­های فلسفی است؛ پرسش­هایی که حضور مخاطب را به‌عنوان عاملی دیگر در چندفاعلیتی شدن کتاب­های تصویری رقم می­زند. درنتیجه در این کتاب­ها که براساس دیدگاه تقابلی شکل گرفته­اند، هیچ فردیت متمرکزی دیده نمی­شود و تعامل اساسی­ترین هدف در این کتاب­هاست. هدف این پژوهش یافتن شیوه­هایی است که تصویرگرمؤلف از آن‌ها به‌عنوان تمهیداتی در تمرکززدایی متن دیداری بهره می­برد. این شیوه­ها شامل کادربندی و فضاسازی، سازه­های روایی و پویای تخیلی، شکست و انسداد زمانی و مکانی و منطق سوررئالیستی است که منجر به ایجاد تعامل در گفتمان پسامدرنیستی موجود شده و زمینه­های پرسش­ها و پژوهش­های فلسفی را فراهم آورده است. بر همین اساس، کتاب صداهایی در پارک اثر آنتونی براون، به‌عنوان متغیر پژوهش، بررسی و در این میان، مثال­هایی از آثار مشابه نیز برای درک بهتر موضوع ارائه شده است. سؤال این است که مؤلفه­های تمرکززدا به‌وسیلة تصویرگر چگونه در تصویرسازی نمایان می­شوند.       UR - https://www.narratologyjournal.ir/article_97384.html L1 - https://www.narratologyjournal.ir/article_97384_872c8ccba7f07564580a49a191803cce.pdf ER -