انجمن نقد ادبی ایراندو فصلنامه روایت شناسی2588-649561220221023The analysis of "the Past as problematic matter" discourse in narrative texts (Case Study of two Iranian movies)تحلیل گفتمان «گذشته به مثابه امری مسئلهدار» در متون روایی (بررسی موردی فیلمهای در دنیای تو ساعت چند است و اژدها وارد میشود)38113530310.22034/jlc.2021.135303FAآرزو اشکانیکارشناسیارشد زبان و ادبیات فارسی، دانشکدة علوم انسانی، دانشگاه ولایت، ایرانشهر، ایران.مصطفی دشتی آهنگراستادیار، گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکدة علوم انسانی، دانشگاه ولایت، ایرانشهر، ایران .0000-0002-1316-6558Journal Article20210507After the appearances of structural linguistics in various fields of arts and human science and then to arise of the poststructuralist approaches, appear the new approach to narrative analysis. In study of narrative, narrative discourse analysis, through the discussion of discourse analysis, has an important position. Discourse theory of Laclau and Mouffe (known as Discourse theory) is one of the methods of discourse analysis. This article analysis two Iranian movies via Laclau and mouffe's method. In this movies the discourse of "the Past as problematic matter" is bolded. This discourse exists in contemporary works seriously and explain approach of the Iranian middle class to the Past and his communication with the present. Movies, usually product from middle class for to use in the same class. Therefore analysis of this works help us for to cognition of discourse of this class in contemporary era. In this movies, behavior of characters shows various discourse that all that represent a special types of the Past reference. This article via discourse analysis study, division and analysis the result of that discourseبا طرح مباحث زبانشناسی ساختارگرا در حوزههای مختلف هنر و علوم انسانی و سپس پیدا شدن رهیافتهای پساساختارگرا، در روشهای تحلیل روایت نیز نگاههای تازهای پدید آمد. تحلیل گفتمان روایی از خلال مباحث تحلیل گفتمان، در بررسیهای مربوط به روایت، جایگاه مهمی یافته است. یکی از انواع روشهای تحلیل گفتمان روش لاکلاو و موفه است که به نظریة گفتمان نیز شهرت دارد. در این مقاله، با استفاده از شیوة لاکلاو و موفه، دو متن سینمایی ایرانی از منظر گفتمان تحلیل و در آنها گفتمان «گذشته بهمثابۀ امری مسئلهدار» برجسته شده است. وجود این گفتمان بهشکل جدی در متون متعدد دهههای اخیر میتواند تبیینکنندۀ نگاه طبقة متوسط ایرانی به گذشته و ارتباط آن با زمان حال باشد. متون سینمایی محصولاتی است که معمولاٌ از سوی پدیدآورندگان طبقة متوسط تولید میشود و مخاطبانشان هم عموماً همین طبقه است؛ لذا تحلیل اینگونه متون به شناخت جریانهای فکری این طبقه در دورة معاصر کمک میکند. از خلال رفتارهای شخصیتهای این متون میتوان گفتمانهای متفاوتی را یافت که همگی ناظر به نوع خاصی از مواجهه با گذشته است. در این مقاله، مطابق نظریة گفتمان، به بررسی و دستهبندی و تحلیل پیامدهای این گفتمانها پرداخته شده است.https://www.narratologyjournal.ir/article_135303_a32e8ed1658fa43f62137f49527874e5.pdfانجمن نقد ادبی ایراندو فصلنامه روایت شناسی2588-649561220221023Meta-narrative; the narrative of postmodern human
Re-Reading and analyzing teenager novelفراداستان؛ روایت انسان پسامدرن بازخوانی و تحلیل رمان نوجوان713915520210.22034/jlc.2022.343923.1477FAنگین بی نظیراستادیار، گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایرانJournal Article20220524Awareness of the nature of language construction, human focus on the nature of human sciences and knowledge and their critique and analysis in the form of Meta Post, Anti, the collapse of metanarratives and the transcendence of established patterns and rules paved the way for the formation of metanarratives as ontological narrative of postmodern man.considering the similarity and homogeneity of the nature of metanarrative, Deconstruction, play, suspension, uncertainty, stability, etc., the present article explores and analyzes three teenager novels of "The Emperor of Words" by Ahmad Akbarpour, "When Moji Was Lost" by Hamid Reza Shahabadi, and " Edson Arantes do Nascimento and His Himalayan Rabbit" by Jamshid Khanian with the life of a teenager who is himself in a threshold position and experiences and lives the mentioned characteristics more and more accurately than any age period. Three teenager novels were reread and analyzed on two levels, meta-narrative frame-breaking at the level of the author and the world of fiction. Relying on revealing the techniques of story writing, author-narrator-character-audience participation, the narrative pattern of narration, three-way dialogue, historiographical and intertextuality meta narrative shows that how these components advance the story in a context of constant uncertainty, suspense, and transformation that leads to endings such as a complete rewriting of the story, the author retreating from his or her intellectual position and author acknowledging his/her disability and helplessness.آگاهی به ویژگی برساختگی زبان، تمرکز بشر بر ماهیت علوم و معرفتهای بشری و نقد و واکاوی آنها در قالبِ Meta Post, Anti، فروریزی فراروایتها و فراروی از الگوها و قواعد تثبیتشده، بسترساز شکلگیری فراداستان، بهمثابۀ روایت هستیشناختی انسان پسامدرن، شد؛ داستانی در پیکرۀ ادبیات/ رمان پسامدرن که با شگردها و سازِکارهای مختلف، سیمای نویسنده و عمل نوشتن و روایتگری را آشکار و برجسته میکند. جستار حاضر با توجه به همسانی و سنخیت ماهیت فراداستان (شالودهشکنی، بازی، تعلیق، عدم قطعیت و ثبات) با زیست نوجوان که فینفسه در موقعیت آستانهای است و بیشتر و دقیقتر از هر دورۀ سنی، ویژگیهای نامبرده را تجربه و زندگی میکند، به واکاوی و تحلیل سه رمان نوجوان، امپراتور کلمات از احمد اکبرپور، وقتی مژی گم شد از حمیدرضا شاهآبادی و ادسون آرانتس و دو ناسیمنتو و خرگوش هیمالیاییاش از جمشید خانیان میپردازد. سه رمان نوجوان در دو سطح چارچوبشکنی فراداستانی در سطح نویسنده و جهان داستان بازخوانی و تحلیل شد. پژوهش حاضر با تکیه بر آشکارسازی شگردهای نوشتن داستان، مشارکت نویسنده ـ راوی ـ کاراکتر ـ مخاطب، الگوی روایتِ روایت، گفتوگوی سهسویه، فراداستان تاریخنگارانه و بینامتنیت نشان میدهد که چگونه مؤلفههای نامبرده داستان را در بستری از بیاطمینانی مداوم، تعلیق و دگرگونی پیش میبرند و پایانبندیهایی همچون بازنویسی کامل داستان، عقبنشینی نویسنده از موضع فکری خود و اعتراف نویسنده به عجز و ناتوانی خویش را سبب میشوند.https://www.narratologyjournal.ir/article_155202_3bbdc81f16397b19a8839982825e80f7.pdfانجمن نقد ادبی ایراندو فصلنامه روایت شناسی2588-649561220221023Interaction between Ethics and Narratology in Novel:
Ethical Narratology in Arundhati Roy’s The God of Small Thingsتعامل نظام اخلاقی و روایت شناسی در رمان: روایتشناسی اخلاق گرایانه در رمان خدای چیزهای کوچک اثر ارونداتی روی997314204310.22034/jlc.2021.295217.1405FAفاطمه پورجعفریدانشجوی دکتری، گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکدۀ زبانهای خارجی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانلیلا برادران جمیلیاستادیار، گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکدۀ علوم انسانی، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایرانJournal Article20210715Abstract <br />The present study aims to investigate the ethical values of the narrative strategies in The God of Small Things, by the Indian author Arundhati Roy. The theoretical framework includes narratology and ethical philosophy and aims to illustrate how the ethics are communicated by narrative techniques and rhetorical devices. On this account, this investigation relies primarily on James Phelan’s narrative theory and Charles Taylor’s philosophy of ethics. Phelan considers the novel’s ethical judgments through ‘ethics of the told’ and ‘ethics of the telling.’ Ethics of the told revolve around the ethical dimensions of the characters' choices and interactions, while ethics of the telling considers text-internal issues and the ethical significance of the narrative techniques. The ethical issues are related to the concept of authenticity and the necessity of recognition. In this regard, Roy becomes the voice for the outcasts who suffer from a lack of necessary recognition to reach their authentic self. The ethics of the told is shown in Roy’s use of micro-narratives which reflect the absence of the ethical issue, besides the linguistic creativities against the monopoly of the standard language. On the other hand, the use of non-linear narration and focalization forms the ethics of the telling, by which the ethical discourse is conveyed to the readers aesthetically. The main question of this research concerns the ways by which the author deepens the ethical judgments of the readers through the narrative strategies.در مقالۀ حاضر، با استفاده از روش کیفی ـ توصیفی به بررسی سنجههای اخلاقی تنیده در شگردهای روایی رمان خدای چیزهای کوچک، اثر نویسندۀ هندی ارونداتی روی، پرداخته شده است. چارچوب نظری مطالعه از دو بخش روایتشناسی و فلسفۀ اخلاق تشکیل شده است. بر این اساس، نظریۀ روایتشناسی بلاغی جیمز فیلان برای بررسی شگردهای روایت و فلسفۀ اخلاق چارلز تیلور برای ارزیابی مفاهیم اخلاقی رمان برگزیده شده است تا مفاهیم اخلاقی معاصر در ساختار روایت بررسی شود. فیلان داوریهای اخلاقی را رابطۀ پویای میان موقعیت اخلاقی گفتن و گفته میداند؛ به این صورت که اخلاقِ گفته، یعنی ابعاد اخلاقی کنش میان شخصیتها، در کنار اخلاق گفتن، یعنی شگردهای روایت، کارکرد بلاغی روایت را شکل میدهد. نویسندگان مقاله به این پرسش پاسخ دادهاند که نویسندۀ روایت ادبی چگونه درک اخلاقی مخاطب را با شیوههای روایتپردازی عمق میبخشد. نتیجۀ پژوهش نشان میدهد اصلیترین سنجههای اخلاقی که روی به آنها توجه داشته، مفاهیم مربوط به اصالت هویت و ضرورت اعتباربخشی به دیگری است. تجلی غیاب امر اخلاقی در خردهروایتهای متعدد در کنار استفاده از ابعاد زبانی روایت، اخلاق گفته را بهنمایش میگذارد. از سوی دیگر استفاده از روایت غیرخطی و نیز شگرد کانونیسازی به نویسنده این امکان را داده تا از طریق اخلاق گفتن در بیانی زیباییشناسانه، گفتمان اخلاقی خود را به مخاطب منتقل کند. <br /><br />https://www.narratologyjournal.ir/article_142043_984fc773ecf58cdee01905ab794ff777.pdfانجمن نقد ادبی ایراندو فصلنامه روایت شناسی2588-649561220221023A kinetic study of the production of meaning in the transition from transtextuality relations in the narration of "Butimar Biyashk" by Mehdi Khatibi using the theories of Greimas semantics and Gerard Genette's semanticsبررسی حرکتی تولید معنا در گذار از روابط ترامتنیت در روایت «بوتیمار بیاشک» نوشته مهدی خطیبی با استفاده از نظریات نشانهمعناشناسی گرماس و ترامتنیت ژرار ژنت14010114204210.22034/jlc.2021.287696.1394FAاحمدرضا توجهیدانشجوی دکتری تخصصی، رشتۀ ادبیات محض، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانعلی عباسیاستادتمام، گروه زبان و ادبیات فرانسه، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانJournal Article20210531Greimas, a French theorist, has made great efforts to understand the grammar of narration and the production of meaning, and has finally come up with patterns for defining story, narrative, and meaning. Two examples of these patterns are the grammatical narrative pattern and the grammatical semantic model. In this study, the process of producing meaning in accordance with the narrative style of "Butimar Biashak" written by Mehdi Khatibi, which is a story in children's literature, has been studied.Also, The Theories of transtexual and the elements of text analytics by Gerard Genet , the theory of the famous French philosopher, have also been used in the study of intertextuality, paratextuality, metatextulaity, architextuality, hypertextuality of the story of Butimar Biashak. In the field of comparative criticism, the connection of this story with the works of Iranian mystical literature, including the logic of Attar Neyshabouri, should be understood.<br />At the end of this study, this result was obtained: The story of "Butimar Biashak" written by Mehdi Khatibi, in accordance with the structure of the narrations suggested by Greimas. And it is also proved that the story of Mehdi Khatibi was written under the influence of Iranian mystical literature and inspired by Attar's logic. And traces of ancient literature and mystical genre can be seen in this work. Also, looking at the transcendental elements of the text has played an important role in absorbing and producing meaning.دستور زبانِ روایت یکی از مهمترین پارادایمهای فهم معنای متن شناخته میشود که بهکمک آن میتوان میزان درک از اثر هنری را افزایش داد. ارتباط میان نظریات مختلف نحوِ روایت باعث ارتقا دادن فهم، هم از آثار هنری و هم از شیوۀ نقد روایی آثار، و نیز گسترش علم نقد ادبی و هنری شود. ارتباط میان نشانهمعناشناسی گِرِمس و ترامتنیت ژنت که هر دو نظریات مهمی در نحو روایت بهشمار میآید، فهم جامعی را از این پدیده حاصل میکند که معنا میتواند در گذار از روابط ترامتنی در جهت تولید معنا استفاده شود. گِرِمس، نشانهمعناشناس برجستۀ مکتب پاریس، در درک نحو روایی و تولید معنا کوششهای فراوانی کرده و درنهایت به الگوهایی برای تعریف داستان، روایت و معنا رسیده است. دو نمونه از این الگوها الگوی نحو روایی و الگوی مربع معنایی گِرِمس است. در این پژوهش، فرایند تولید معنا منطبق با نحو روایی بوتیمار بیاشک، نوشتۀ مهدی خطیبی که داستانی در ادبیات کودک و نوجوان است، بررسی شده است. همچنین در واکاوی روابط بینامتنیت، پیرامتنیت، فرامتنیت، فزونمتنیت و پیشمتنیت داستان بوتیمار بیاشک از نظریات ترامتنیت و عناصر تعالیدهندۀ متن ژرار ژنت، نظریهپرداز شهیر فرانسوی، استفاده شده است تا در حوزۀ نقد تطبیقی، به ارتباط این داستان با آثار ادبیات عرفانی ایران، ازجمله منطقالطیر عطار نیشابوری، پی برده شود. یافتههای پژوهش نشان میدهد که داستان بوتیمار بیاشک که مطابق ساختار رواییِ پیشنهادی گِرِمس است، در تولید معنا منطبق بر چهارقطبی گِرِمس و مبتنی بر چهار قطب زندگی، نه ـ زندگی، فنا و نه ـ فنا عمل کرده است. داستان مهدی خطیبی تحت تأثیر ادبیات عرفانی ایران و با الهام از منطقالطیر عطار نوشته شده است و رگههایی از ادبیات کهن و ژانر عرفانی در آن دیده میشود. این نوع روایت موجب ایجاد دوقطبی معنا شده است و میتوان چنین نتیجهگیری کرد که نگاه به عناصر تعالیدهندۀ متن، در جذب و تولید معنا نقش بسزایی دارد.https://www.narratologyjournal.ir/article_142042_8d05cb0570b68119236f5b953f1fe3b9.pdfانجمن نقد ادبی ایراندو فصلنامه روایت شناسی2588-649561220221023Challenges of child-implied reader in children narrative fictionچالشهای مولفة کودک-خوانندۀ مستتر در ادبیات داستانی کودک و نوجوان16814113924810.22034/jlc.2021.292136.1400FAابوالفضل حریاستادیار، گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکدة علوم انسانی، دانشگاه اراک، اراک، ایران0000-0003-0260-6551Journal Article20210625This paper examines the role of the child as an implied reader in the children narrative fiction. This highlights some crucial questions. First, there are no clear-cut definitions by the theorists for the peculiar kinds of readers. Second, there is no distinguishable difference between the real and implied readers. Third, what are the differences and similarities between real readers and narrative audiences or at best, narratees? Forth, if the implied reader remains a concept in the mind of the real author, is it necessary to be taken into account at all? Fifth, does the real author just deal with one reader to make out of it an ideal picture in the mind? Sixth and not the least, due to such challenges, how is it possible to talk about the concept of the child as an implied reader? This paper aims to redefine and conceptualize the concept of the implied reader in the children narrative fiction, giving a new, much more complete version of that concept through modifying the narrative communicative model, and finally adding the child-implied reader as a new necessary component to that model. This said, the child-implied reader has rarely been taken into consideration in the concurrent literature especially in Iran, though it may help to pave the way for both writing and criticizing children literatureدر این مقاله، نقش کودک ـ خوانندۀ مستتر از منظر الگوهای روایتشناختی، بهویژه در پرتو آرای چمبرز، و با اشاراتی به ادبیات داستانی کودکونوجوان بررسی و پاسخهایی برای مسئلههای تحقیق بیان شده است. اولین مسئلۀ پژوهش این است که نظریهپردازان تعریف یا تعاریف دقیقی از این نوع خواننده بهدست ندادهاند و مهمترین دلیل هم این است که چندین معادل برای تعریف این نوع خواننده بیان کردهاند: آرمانی، بالقوه، سنخی، مستتر و جز اینها؛ دوم، وجوه شباهت یا تفاوت خوانندۀ واقعی و خوانندۀ مستتر در چیست؟ سوم اینکه، خوانندۀ واقعی چه شباهت یا تمایزی با مخاطبان روایت یا روایتشنوها دارد؟ چهارم، اگر خوانندۀ مستتر در ذهن و ضمیر قلبی نویسندۀ واقعی است، چه الزامی دارد دربارۀ بودن یا نبودن او بحث کرد؟ مرز دقیق خوانندۀ مستتر با روایتشنو که مخاطب راوی است، کجاست؟ پنجم، مگر نویسندۀ واقعی با یک خواننده سروکار دارد که بخواهد تصویری آرمانی از او را در ذهن نقش بزند؟ ششم و از همه مهمتر اینکه، با توجه به این چالشها، آیا اصلاً مفهومی به نام کودک ـ خوانندۀ مستتر میتواند امکان وقوع یابد؟ در این پژوهش، مفهوم خوانندۀ مستتر ذیل عنوان «کودک ـ خوانندۀ مستتر» در پرتو نمونهآثار مرتبط با کودکان، بازتعریف و مفهومپردازی شده و صورتبندی تازهای از آن در ارتباط با ادبیات کودک ارائه گردیده است. در پژوهشهای ادبیات کودک، بهویژه در ایران، به نقش کودک ـ خواننده کمتر توجه شده؛ حال آنکه ضرورت اعنتا به آن، هم در ساحت خلق و هم در نقد ادبیات کودک راهگشا خواهد بود.https://www.narratologyjournal.ir/article_139248_ce1305fdb3f018eea43a9d9d7ac79352.pdfانجمن نقد ادبی ایراندو فصلنامه روایت شناسی2588-649561220221023The metafiction techniques in the play "Ibn al-Rumi fi Muduni al-Safih" by Abd al-Karim Burshidواکاوی شگردهای فراداستان در نمایشنامة «ابن الرومی فی مدن الصفیح» اثر عبدالکریم برشید19516914250410.22034/jlc.2021.270717.1345FAعلی خوش گفتاردانشجوی کارشناسیارشد، رشتۀ زبان و ادبیات عربی، دانشکدۀ الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایرانعباس گنجعلیدانشیار، گروه زبان و ادبیات عربی، دانشکدۀ الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران0009-0007-1978-9426Journal Article20210129A meta-story is a story that consciously and systematically draws the reader's attention to the artificiality of the story in order to raise ontological questions about the world of the text and the world outside the text. in order to achieve his goals, the author of the meta-story challenges the concepts of traditional fiction such as text, narrative, framework, conclusion and history, and by doing so, he wants to instill in the reader the fact that what he reads is nothing but the language and craft of fiction. get the truth wrong. to achieve this, the storyteller uses techniques such as the author's entry into the story, intertextuality, artificialization of the story world, alienation, extreme use of storytelling techniques, unusual use of punctuation marks and multiple narratives. the play "Ibn al-Rumi fi Muduni al-Safih" (1975 AD) by Abd al-Karim Burshid (1943 AD) is one of the new and modern plays of Arabic literature that can be considered as a meta-story due to its special narrative structure. relying on a descriptive-analytical method, in addition to examining the scope of metanarratives in the play, the present study seeks to examine the historical narrative discourse of Ibn Rumi in which the author rewrites historical events in a postmodern manner. In this play, Burshid tries to create an amalgam of history, narration, memory and free association in this text. with the help of these arrangements, he dissects the real events of Ibn Rumi's life and presents them in a transformed formفراداستان ازجمله داستانهایی است که تصنعیبودن آن بهصورت آگاهانه به خواننده القا میشود تا وی نسبت به مسائل مربوط هستی دچار تشکیک شده و در اینباره، پرسشهایی وجودشناسانه مطرح نماید. نویسندۀ فراداستان مفاهیم داستاننویسی سنتی همچون متن، روایت، چارچوب، پیام داستان و تاریخ را درهممیریزد. نمایشنامة ابن الرومی فی مدن الصفیح (1975) از عبدالکریم برشید (1943) یکی از آثار نمایشی جدید و پستمدرن ادبیات عربی بهشمار میآید که بهدلیل ساختار روایی خاصش، آن را میتوان در زمرة فراداستان قرار داد. در پژوهش حاضر، از روش توصیفی ـ تحلیلی استفاده شده است. هدف از تحقیق روشنگری این مطلب است که عبدالکریم برشید در نمایشنامة مذکور با کمک چه شگردهایی این حقیقت را به خواننده القا میکند که آنچه میخواند، چیزی جز زبان و صنایع نمایشنامهنویسی نیست و نباید نمایشنامه را با واقعیت اشتباه گرفت. نتایج نشان داد برشید با استفاده از شگردهایی همچون اتصال کوتاه، ورود نویسنده به متن، تصنعیسازی دنیای داستان، همحضوری خواننده، شورشگری شخصیتها و استفادۀ نامتعارف از نشانههای سجاوندی تلاش کرده ملغمهای از تاریخ دوران ابنرومی، روایت، خاطره و تداعی آزاد را در این اثر نمایشی بیافریند تا با این فراداستان، رخدادهای واقعی زندگی ابن رومی را دگرگون کند.https://www.narratologyjournal.ir/article_142504_b352bcecd942c2dd4f7114e772feb11a.pdfانجمن نقد ادبی ایراندو فصلنامه روایت شناسی2588-649561220221023A survey on the logic of selecting the chapters of Kalile Va Demnehاز ساخت مفهومی به ساخت روایی خوانشی نو از کلیله و دمنه با رویکرد روایتشناسی ساختگرای متأخر22719714486010.22034/jlc.2022.294953.1404FAجواد دهقانیاندانشیار، گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایراناکبر صیادکوهاستاد، گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایراناسدالله نوروزیاستادیار، گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه هرمزگان، بندرعباس، ایرانJournal Article20210713Without bringing the reasons Borzooyeh chose a series of stories among Indian literature that formed the base of the work which was later expanded by other writers and eventually it became Kelile & Demne. On the contrary to the common belief there’s no book named Kelile & Demne in Indian literature and the selection of the stories, title selection, quality of compilation and how the stories were connected and interwoven, is actually done by Borzooyeh.<br />So based on what criteria did Borzooyeh choose the stories and why did he choose such title for his book?<br />It seems that the author’s selection weren’t by coincidence and the stories were chosen for specific purposes. Borzooyeh’s social level had played a key role in these selections. Discovering the standards for selecting the stories and understanding the reasons for choosing a title not only drastically changes the reading of the text, but also shows some other complicated issues pertaining to their interaction with the creation of the literary work and with the eliteدلایل برزویه، نویسندۀ کلیله و دمنه در «گزینش داستانها»، «انتخاب عنوان اثر» و «چگونگی تدوین» و ایجاد رابطۀ طولی میان بابها از موضوعات و پرسشهایی است که با وجود اهمیت فراوان، کمتر به آنها توجه شده است. مسئلۀ پژوهش این است که آیا برزویه در انتخاب موارد یادشده و ساماندهی روایت این اثر، معیارهایی را در نظر داشته یا از سر تفنن و تصادف، داستانهایی را برگزیده است. اگر فرض منطقی گزینش هدفمند را بپذیریم، با چشمانداز تازهای از اهداف و معیارهای گزینش مؤلف مواجه میشویم. هدف برزویه از انتخاب و تنظیم هشت باب اصلی متن، حل «جدال تاریخی نهاد قدرت و طبقۀ نخبه» بوده است. براساس فرضیۀ پژوهش، بابها بهصورت هدفمند گزینش و تدوین شده و برخلاف تصور اولیه، میان بابها و عنوان کتاب رابطهای معنادار برقرار است. علاوه بر این، میان ساخت مفهومی و ساخت روایی این بابها پیوند منسجم برقرار است. برپایۀ این فرضیه، روایت در کلیله و دمنه نظام سلسلهمراتبی دارد؛ بدین معنا که کل اثر را نباید بهشکل کنونی (بهصورت بابهای مجزا و بیارتباط با عنوان)، بلکه باید بهمثابۀ رمان یا روایت بلند در نظر گرفت. هر باب فصلی مستقل و در عین حال مرتبط با نظام کلیتر است که با اهداف گفتمانی مؤلف همخوانی دارد. دو هدف عمدۀ مؤلف: «تربیت نهاد قدرت» و «سازواری میان این نهاد و گروه نخبه»، اجزای این روایت بلند را به هم متصل و رابطۀ طولی میان بابها را مشخص و برقرار میکند.https://www.narratologyjournal.ir/article_144860_087ef6c771d5875e3ab57f7486a9c0ad.pdfانجمن نقد ادبی ایراندو فصلنامه روایت شناسی2588-649561220221023enter- typology of masterplot of death / life in the myth of Yameh / Jam with contemporary Persian novelsبینانشانه شناسی ابرپیرنگ مرگ/ زندگی در اسطورة یمه/ جم با رمانهای معاصر فارسی26122914204610.22034/jlc.2021.299490.1413FAفاطمه زمانیاستادیار، گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه کوثر بجنورد، بجنورد، ایرانمریم درپراستادیار، گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه کوثر بجنورد، بجنورد، ایرانJournal Article20210812One of the most prominent mythological themes is the concept of immortality, which has entered the structure of modern stories, especially novels, as a masterplot. In Indo-Persian mythology, the story of Yame / Jam is based on the mythical theme. The Yame / Jam narrative is based on the semantic squares of "death", "life", "no death" and "no life". In study, based on the hypothesis that the death / life superstar in contemporary Persian novels is systematized based on their intertextual relationship with the myth of Jam / Yameh, first the semantic square of death / life of each novel is presented and then its intertextual relationship with the myth of Jam / Yameh has been studied based on the theory of intertextuality and discourse systems. The result of the study shows that according to the myth of Yameh / Jam, two types of confrontation with death in action, state and existence are the human subjects of contemporary Persian novels. Hence, some characters in novels such as Suvshun, Hirani, Salmargi, such as Yameh, surrender to death by passing from activism to Moderable, and achieve eternal life in a sensory-perceptual system by perceiving the joy of death. But some other subjects of the novel Kingdom, Blood Fortune-telling, and Keydr, like Jam, with an anti-death act, strive to reach eternal life, and in the process of state, they experience fear and anxiety, and finally, in the Shushi system, they are subdued to deathبنمایههای اسطورهای بهصورت ابرپیرنگ در ساختار داستانهای مدرن، بهویژه رمان، راه یافته است. «جاودانگی» (تقابل مرگ ـ زندگی) یکی از برجستهترین بنمایههای اسطورهای حیات بشری است که در اساطیر هندی و ایرانی، داستان یمه/ جم برپایۀ این بنمایة اسطورهای شکل گرفته است. از منظر نشانهشناسی ساختاری، روایت یمه/ جم براساس مربع معناشناسی «مرگ»، «زندگی»، «نه ـ مرگ» و «نه ـ زندگی» ساخته شده است. فرضیۀ پژوهش عبارت است از: ابرپیرنگ مرگ ـ زندگی در رمانهای معاصر فارسی برپایة روابط بینامتنی آنها با اسطورۀ یمه/ جم نظام یافته است. در این پژوهش، ابتدا براساس رویکرد معناشناسی ساختاری گِرمس، مربع معنایی مرگ ـ زندگی در هریک از رمانهای مورد بررسی ارائه گردید و سپس روابط بینامتنی آن با اسطورة یمه/ جم برمبنای نظریههای بینامتنیت واکاوی شد. نتیجۀ مطالعه نشان داد با توجه به دو روایت هندی و ایرانی از اسطورة یمه/ جم، دو نوع رویارویی با مرگ را میتوان شناسایی کرد که این کلانروایت اسطورهای ــ رویارویی دوگانه با مرگ ــ در کنش شخصیتهای رمانهای معاصر فارسی نیز مشاهده میشود. ازاینرو برخی شخصیتهای رمانهایی همچون سووشون، حیرانی و سالمرگی مانند یمه با کنش تسلیم و پذیرش مرگ در نظام حسی ـ ادراکی به زندگی جاودانه دست مییابند؛ همچنین برخی دیگر از شخصیتهای رمان ملکوت، فال خون و کلیدر همانند جم با کنشی ضدمرگ، برای رسیدن به حیات ابدی میکوشند، ولی درنهایت در نظام شوشی، مقهور مرگ میشوند.https://www.narratologyjournal.ir/article_142046_2fc463d4bc17ed3a078248fd88a9f3ed.pdfانجمن نقد ادبی ایراندو فصلنامه روایت شناسی2588-649561220221023the Analysis of Two Paintings of Tahmasebi Shahnameh by Sultan Mohammad
Applying the Social Semioticsتحلیل دو اثر از سلطان محمد در شاهنامهی طهماسبی به روش نشانهشناسی اجتماعی تصویر29326314667810.22034/jlc.2022.299547.1414FAمهدی محمدزادهاستاد دانشکده هنرهای زیبا، دانشگاه آتاتورک، ارزروم، ترکیهالهام شمسدانشجوی دکتری، رشتۀ پژوهش هنر ـ هنرهای اسلامی، دانشکدۀ هنرهای صناعی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، تبریز، ایران0000-0002-9333-2519Journal Article20210812The paintings of Sultan Mohammad, a prominent master of the second Tabriz School, are all visually spectacular and praiseworthy. Many studies have examined these paintings in terms of form and execution techniques, from aesthetic perspectives or focusing on mystical aspects, but less about the worldview and depth of Sultan Mohammad's cultural and social point of view. This study tries to interpret the semantic meanings by selecting two works by Sultan Mohammad that also contain illustrations of the demons. The present study has applied the approach of social semiotics to read the social aspects of visual cues. A model based on which composition, color and line, movements, volumes, and icons are used to interpret semantic meanings, as well as social situations and historical conditions outside the text that has been considered. The findings of the research indicate that Sultan Mohammad Tabrizi in his illustrations of two stories in the mythological section of Shahnameh in which demons also has a strong presence has shown the independence of his opinion and through the rejection of suppression the otherness his works have become a sub-narrative; in contrast to the main discourse of cultural unification in that era.نگارههای سلطان محمد، استاد برجستۀ مکتب تبریز دوم، همگی بهلحاظ بصری دیدنی و ستودنی است. پژوهندگان بسیاری این نگارهها را از جهت فرم و تکنیکهای اجرایی، با نگاه زیباییشناختی یا با تمرکز بر وجوه عرفانی بررسی کردهاند؛ ولی دربارۀ جهانبینی و عمق نگاه فرهنگی و اجتماعی سلطان محمد کمتر سخن رفته است. در این پژوهش، با انتخاب دو اثر از سلطان محمد نگارگر که حاوی تصویرسازیهایی از دیوان نیز است، دلالتهای معنایی تفسیر شده است. هدف از این تحقیق خوانش سویههای اجتماعی نشانههای بصری، براساس رویکرد نشانهشناسی اجتماعی است؛ الگویی که برمبنای آن ترکیببندی، رنگ و خط، حرکات، حجمها و شمایل در راستای تفسیر دلالتهای معنایی بهکار گرفته میشود و نیز به اوضاع اجتماعی و شرایط تاریخی خارج از متن تصویر توجه میشود. یافتههای پژوهش نشان میدهد سلطان محمد تبریزی در تصویرسازیهای خود از دو داستان در بخش اسطورهای شاهنامه که دیوان نیز در آن حضور پررنگی دارند، در عین بازنمایی تقابل خود و دیگری، استقلال رأی خویش را بهنمایش گذاشته و با رد سرکوب «دیگری»، آثارش را به خردهروایتی در تقابل با گفتمان مسلط روزگار خود، مبنی بر یکسانسازی فرهنگی، تبدیل کرده است.https://www.narratologyjournal.ir/article_146678_3d7fa55fd7599eac7a54a4160bc8c797.pdfانجمن نقد ادبی ایراندو فصلنامه روایت شناسی2588-649561220221023Narrative of the Movie “Father’s Home” based on Greimas’ Actantial Discourse Regimeتحلیل روایی فیلم سینمایی «خانۀ پدری» براساس نظام گفتمانی کنشی گرمس33629513759210.22034/jlc.2021.137592FAویدا شیرکونداستادیار، گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوئینزهرا، قزوین، ایرانآسیه گودرزی نژاداستادیار، گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سروستان، شیراز، ایرانرضا نکوئیدکترای زبان و ادبیات فارسی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایرانJournal Article20210111In this study, the movie “Father’s Home” (2010) directed by Kianoosh Ayari will be criticized based on Greimas’ actantial discourse. The main goal of this article is finding Greimas’ intended narrative structures so as to define the extension of signification process in the movie. In this survey, the adopted methodology is discourse analysis through semiotic approach. A movie has a linear narrative sequence and the main element of the narrative is the story of secret murder of a family’s young daughter by her father which represents an image of family violence against Iranian women. The actantial discourse regime of the movie revolves around actions of women in an Iranian family in few generations from 1922 to 1992. These women initiate a disciplined effort in their chains of promise, enforcement and detachment so as to counter the patriarchal culture of the community and achieve their value object as modern human beings. The value object is relative independence and confirmation of female identify and agents of catalysis and stasis in their own turn facilitate or challenge the protagonists’ action. Following the critical analysis of the movie, it was concluded that signification process based on Greimas’ actantial discourse has been well demonstrated in the movie “Father’s Home”. Based on this pattern, confirmation of female identity as a value object was demonstrated in five sequences with different activists, imposers and recipients of actions.در پژوهش حاضر، فیلم سینمایی خانۀ پدری (1389)، ساختۀ کیانوش عیاری، براساس نظام گفتمانی کنشی گرمس بررسی شده است. هدف اصلی از این مقاله یافتن سازههای داستانی مورد نظر گرمس برای بیان چگونگی گسترش فرایند معناسازی در فیلم نامبرده است. در این پژوهش، از روش تحلیل گفتمان با رویکرد نشانهمعناشناسی ادبیات استفاده شده است. این فیلم سیر تحول و مبارزۀ زنان ایران علیه دیکتاتوری مردسالاری طی هفت دهه را نشان میدهد . فیلم سینمایی خانۀ پدری یک سلسلهروایت خطی دارد که با دستمایه قرار دادن قتل مخفیانۀ دختر جوان خانواده بهدست پدرش، تصویری از خشونتهای خانگی علیه زنان ایران را نمایش میدهد. نظام گفتمانی کنشی این فیلم حول محور کنشهای زنان یک خانواده در چند نسل متوالی و در بازۀ زمانی 1300 تا 1370 شکل میگیرد. این زنان با نظمی خاص در زنجیرههای پیمانی، اجرایی و انفصالی در مقابله با فرهنگ مردسالارانۀ حاکم بر جامعه، برای رسیدن به اُبژۀ ارزشی خویش، یعنی استقلال نسبی و اثبات هویت زنانه بهعنوان انسانی متمدن، میکوشند و کنشیارها و ضدکنشگرها نیز کنش قهرمانان را تسهیل یا دشوار میکنند. پس از تحلیل روایی فیلم، این نتیجه حاصل شد که با تلاش کنشگران زن فیلم، نظام ارزشی تکاملنیافته و قربانیشدۀ هویت زن در جایگاه انسان آزاد و مختار به نظام ارزشی تثبیتشدۀ برابر با حقوق مردان تبدیل میشود که در آن، نوع جدیدی از هویت یا ایدئولوژی مورد نظر آنان بهنمایش درمیآید و در پایان فیلم، شاهد دگرگونیهای بنیادی در ارتقای جایگاه زن هستیم که حاصل تلاش چند نسل از زنان فیلم است.https://www.narratologyjournal.ir/article_137592_de2f18553ce04afe22077f90eaa94135.pdfانجمن نقد ادبی ایراندو فصلنامه روایت شناسی2588-649561220221023An analysis of disnarration and its semiotic challenges in Shazde Ehtejabتحلیل روایت پریشی و چالش های نشانه- معنایی آن با تاکید بر داستان شازده احتجاب36433715931010.22034/jlc.2022.342053.1475FAنازنین طاهرنژاددانشجوی دکتری زبانشناسی، دانشکدۀ زبانهای خارجی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران0000-0001-5116-8098حمیدرضا شعیریاستاد، گروه زبان فرانسه، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران0000-0001-5667-3827مریم ایرجیاستادیار، گروه زبانشناسی، دانشکدۀ زبانهای خارجی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایرانJournal Article20220514Narrative is an action-oriented structure defined on the basis of a linear system based on material imperfection. The main purpose of such a narrative is to show the acquisition of value based on the movement of agents. However, with the advent of the post-Greimas period in the Paris school, we come to a new aspect of the narrative in which events are not in their original place and therefore cause anxiety, anomaly and mental confusion of agents and readers. It is in this context that the narrative overlaps and, by shifting the elements of action, time and place, the narrative leaves its strong structures. Accordingly, a new era of narrative begins, which we call the post-action and post-deterministic period: these shifts and narrative interactions occur in the heart of the narrative cause disnarrative. Disnarrative leads to encountering a kind of intervention and movement of elements or a kind of surprise in which the narrative is no longer a function of phases and process stages based on the classical pattern. The main question we face is how disnarrative disrupts the narrative process and changes it from a fixed and coded state to an indefinite and turbulent state? According to the post-action approach, the main issue of the article is to see how disnarrative changes the conditions of meaning production. The main purpose of this paper is to study the process of disnarrative with emphasis on elements such as anti-action, anachrony, displacement and dissemantic by focusing on the story of “Shazdeh Ehtejab”.روایت کنشمحور براساس نظام خطی و مبتنی بر نقصانی مادی تعریف شده و هدف اصلی آن تصاحب ارزش براساس حرکت کنشگران است. اما با ظهور دورۀ پساگرمسی در مکتب پاریس، به وجه جدید از روایت میرسیم که در آن، رخدادها در جای اصلی خود قرار ندارد و به همین جهت سبب تشویش، ناهنجاری و آشفتگی ذهنی کنشگران و مخاطب میشود. در چنین شرایطی، تداخل روایی صورت میگیرد و با جابهجایی عناصر کنشی، زمانی و مکانی، روایت ساختارهای مستحکم خود را رها میکند. بر همین اساس، دورۀ جدیدی از روایت به نام روایتِ پساکنشی و پساتعینی آغاز میشود. این جابهجاییها و تداخلهای روایی که در بطن روایت رخ میدهد، سبب بروز روایتپریشی میشود. روایتپریشی سبب میگردد تا با نوعی مداخله و جابهجایی عناصر، با نوعی شگفتی مواجه شویم که در آن، روایت دیگر تابع فازها و مراحل فرایندی براساس الگوی کلاسیک نیست. پرسش مقاله عبارت است از: چگونه روایتپریشی سبب بروز اختلال در روند روایت میشود و آن را از وضعیت ثابت و رمزبندیشده به وضعیتی نامتعین و متلاطم تغییر میدهد؟ با توجه به رویکردِ پساکنشی، مسئلۀ اصلی مقاله این است که چگونه روایتپریشی شرایط تولید معنا را تغییر میدهد. هدف اصلی از این مقاله بررسی فرایند روایتپریشی با تأکید بر عناصری مانند کنشپریشی، زمانپریشی، مکانپریشی و مضمونپریشی است. بهمنظور نیل به این هدف، بر داستان شازدهاحتجاب تمرکز شده است.https://www.narratologyjournal.ir/article_159310_537ca9ec1bb0a93d3e4829596fc4e184.pdfانجمن نقد ادبی ایراندو فصلنامه روایت شناسی2588-649561220221023A study of Reflection of the Unknowable in Form and Content of Aboutorab Khosravi's Story, "Picnic"بررسیِ بازتابِ امرِ شناخت ناپذیر در صورت و محتوای داستان «پیک نیک» از ابوتراب خسروی39836513530210.22034/jlc.2021.135302FAثمین کمالیدکترای زبان و ادبیات فارسی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایرانکاووس حسن لیاستاد، گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایرانJournal Article20210410The contemporary era is the period of centrality of the Unknowable in human life and experience of extreme fear. One of the most important manifestations of this subject is modern fiction. In order to understand modern man more precisely on the one hand and to properly understand modern fiction on the other hand, it seems necessary to analyze how these works are affected by the Unknowable. In this study, by combining Ludwig Binswanger's Daseinanalysis and Roger Fowler's linguistic theory, a model is proposed for comprehensive study of the reflection of the Unknowable in modern fiction. Then, according to it, the story "Picnic" by Abutorab Khosravi, one of the major writers of our time who has a deep look at human being's fears is analyzed. The purpose of this study is to investigate the origins of fear in this story and to analyze the relationship between its form and content and the Unknowable. This study is conducted using content analysis method. It is argued that the narrator/ main character of the story is trying to figure out the Unknowable in the visible environment around him and experience angst in the form of fear of death. He has fallen apart; his tormentors are fragmented pieces of himself. The way narrative components are picked and arranged clearly shows the fragmentation of the narrator. Contradictions, repetitions and ambiguities have removed unity from discourse and text. It could be said that the Unknowable has seeped into form and content shaking them to the roots.دوران معاصر دوران قرار گرفتن امر شناختناپذیر در کانون زندگی بشر و درنتیجه تجربة انواع هراس است. یکی از مهمترین تجلیگاههای این موضوع گونههای مختلف هنر ازجمله ادبیات داستانی است. برای شناخت دقیقتر انسان امروز از یک سو و درک درست آثار داستانی معاصر از سوی دیگر، واکاوی کیفیت اثرپذیری این آثار از امر شناختناپذیر ضروری مینماید. در پژوهش حاضر، با تلفیق نظریة تحلیل دازاین لودویگ بینزوانگر و رویکرد زبانشناسانة راجر فاولر در نقد متون ادبی، الگویی برای بررسی همهجانبة بازتاب امر شناختناپذیر در داستانهای معاصر پیشنهاد و براساس آن، داستان «پیکنیک» از ابوتراب خسروی ــ نویسندة برجستهای که نگاهی ژرف به وضعیت بشر و هراسهای او دارد ــ تحلیل شده است. هدف از این مقاله بررسی خاستگاههای هراس در داستان مورد بحث و واکاوی رابطة صورت و محتوای آن با امر شناختناپذیر است. این پژوهش به روش تحلیل محتوا انجام شده است. یافتههای تحقیق نشان میدهد راوی/ شخصیت اصلی داستان بر اثر دلهرة شدید فروپاشیده است. او میکوشد امر شناختناپذیر را در عناصر مرئی پیرامون و گزش دلهره را در قالب ترس از مرگ تجربه کند؛ اما شکنجهگرانش تکههای پراکندة «خود» او هستند. کیفیت گزینش و چیدمان عناصر روایت گسیختگی روایتگر را بازتاب میدهد. انبوه تناقضها، تکرارها، ابهامها و... گفتمان و متن اثر را از یکپارچگی دور کرده است. درمجموع میتوان گفت امر شناختناپذیر در صورت و محتوای داستان «پیکنیک» رخنه کرده و آن را به لرزه افکنده است.https://www.narratologyjournal.ir/article_135302_5942199a55f0f6e4871332999c1691b9.pdfانجمن نقد ادبی ایراندو فصلنامه روایت شناسی2588-649561220221023Types of Return to the Past in Qur'anic narrations and their artistic functionsگونه های بازگشت به گذشته در روایات قرآنی و کارکردهای هنری آنها42739913419010.22034/jlc.2021.134190FAعلی اکبر کمالی نهاداستادیار، گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی، پردیس شهید مفتح شهرری، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران000000017217251xمهدی دهرامیدانشیار، گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه جیرفت، جیرفت، ایرانJournal Article20210317The sequence of events and their time course in the Qur'an is not uniform; Rather, the past, present and future are combined and sometimes changed several times in some suras. This preparation has a high frequency for reasons such as educational functions, learning lessons, answering questions and ambiguities, expressing moral and religious rules, and so on. This article uses a descriptive-analytical method to consider the issue of "order" in the "grammatical time" of Qur'anic narrations and examines the types of flashback and its rhetorical and artistic functions. Return to the past In the narrations of the Qur'an, based on the time of return, it is divided into two categories, long and short, which in the first type is equal to the short time of normal life and in the second type is beyond personal life and related to creation. In terms of structural fit with the "present" of the narrative or description, this element is placed in two areas of co-texture and non-texture. In all contexts, while telling a story, previous events are referred to; But it completes the same story. In the field of non-texture, sometimes in non-narrative and even narrative chapters, events are described that are not part of the narration now and are independent narrations. The leap from the origin of time is also formed in three states: future to past, past to past, and present to past.توالی حوادث و سیر زمانی آنها در قرآن، سیری یکنواخت ندارد؛ بلکه زمان گذشته، حال و آینده با هم تلفیق شده است و گاه در برخی سورهها چند بار تغییر مییابد. این تمهید بهدلایلی مثل کارکردهای تعلیمی، عبرتآموزی، پاسخگویی به پرسشها و ابهامات، بیان احکام اخلاقی و دینی بسامد فراوانی دارد. در این مقاله، با روش توصیفی ـ تحلیلی، مبحث «ترتیب» در «زمان دستوریِ» روایتهای قرآنی و انواع بازگشت به گذشته و کارکردهای بلاغی و هنری آن بررسی شده است. بازگشت به گذشته در روایتهای قرآن براساس میزان زمانی بازگشت، به دو دستة گسترۀ بلند و کوتاه تقسیم میشود که در نوع نخست، برابر با زمان کوتاه زندگی عادی است و در نوع دوم، فراتر از زندگی شخص و مربوط به آفرینش و خلقت است. این عنصر از نظر تناسب ساختاری با «اکنونِ» روایت یا وصف، در دو حوزة همبافت و دگربافت قرار میگیرد. در همبافت، ضمن روایت یک داستان، به حوادث پیشین اشاره میشود؛ اما تکمیلکنندة همان داستان است. در حوزة دگربافت، گاه در سورههای غیرروایی و حتی روایی، حوادثی وصف میشود که جزو اکنون روایت نبوده، خود روایت مستقلی است. جهش بازگشت از مبدأ زمانی نیز در سه حالت آینده به گذشته، گذشته به گذشته و حال به گذشته شکل گرفته است. گسترة وسیع زمان، علاوه بر بخشیدن کیفیت ادبی و گستردگی محتوایی و دوری از یکنواختی، عامل مهمی در درک تناسب میان گزارهها و آیات و ایجاد حالت تعلیق و جاذبۀ هنری در داستانهای قرآنی است.https://www.narratologyjournal.ir/article_134190_d5b314ac51cef97848c8bd0170b974d3.pdfانجمن نقد ادبی ایراندو فصلنامه روایت شناسی2588-649561220221023Chronotopic narrative in dramatic literatureروایت سازی کرونوتوپیک در ادبیات نمایشی: بررسی موردی نمایشنامۀ گزارش خواب اثر محمد رضاییراد46642914204110.22034/jlc.2021.280848.1370FAبهروز محمودی بختیاریدانشیار، گروه هنرهای نمایشی، دانشکدگان هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران0000-0002-5671-4040الهام ابراهیمی ناقانیکارشناسیارشد ادبیات نمایشی، دانشکدگان هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایرانJournal Article20210412The chronotope is the point of intersection of time and space. The point at which place materializes and time consolidates and comes to life. where that all the abstract elements of the drama find physicality and objectivity and are concluded. Dream Report is a play that has many components of chronotopic analysis in a literary work. In this play, time is trapped in the space of a long standing antique shop. It is as if the identities of these people are complete in the work when they are present in this place. The conflict in the story of these three generations is a conflict in the chronotopic realm of the world of this antique shop. Rezaei Rad depicts the history of liberation struggle in the contemporary of Iran in the context of this place, it seems that this place is the only intersection of time and place. It seems that the fate of human beings living in this history over a century depends on this chronotope . This intersection of history with a place in the Dream Report led to our selection for the present work, in which we have examined the importance of time and place and their interaction with each other and the plot through chronotope to explain the concepts desired by the playwright. To achieve this, we will first define the chronotope and enumerate its types, and then we will examine how the play in question in it’s narrative fits into the form of this chronotopic analysis.باختین تمایل دارد ادبیات را بهمثابۀ گفتوگویی دوسویه میان متن از یک طرف و دانش پیشین نویسنده و خواننده از طرف دیگر لحاظ کند. طبق نظر هالکوییست، در جهان پساکانتی باختین، یگانه ابزار ما برای داوری دربارۀ صحت تجربۀ معرفتشناختی، کرونوتوپ است. کرونوتوپها واحدهای شناختی هستند که نویسنده و خواننده برای اینکه به عوامل مفهومی متفاوت از لحاظ متنی (زمینهای) و تاریخی ساحت ببخشند، آنها را بهکار میگیرند. بهاعتقاد باختین، ادبیات فقط زمانی درک میشود که بر گفتار ادبی از یک سو و فعالیتهای ذهنی و اجتماعی از سوی دیگر تأکید شود. در این پژوهش، با استفاده از روش تحلیلی ـ توصیفی، روش استدلال استقرایی و روش کیفی در تحلیل دادهها، جنبۀ پیرنگساز مفهوم کرونوتوپ در شکلگیری روایت نمایشنامۀ گزارش خواب اثر محمد رضاییراد بررسی شده است. از آنجا که زمان و مکان در این نمایشنامه دو عنصر بنیادین در شکلگیری روایت بهشمار میآید، هدف پژوهش حاضر این است که نشان دهد نویسنده چگونه و از چه راههایی دست به ترکیب این دو عنصر برای ساختن روایت زده است. براساس نتایج پژوهش، درک جهان نمایشنامۀ محمد رضاییراد در گرو ادراک پیوستگی این دو مفهوم و انواع تأثیرات آنها بر یکدیگر در تلقی باختین از کرونوتوپ است. این قرائت کرونوتوپیک همچنین نشان داد نویسندۀ نمایشنامه علاوه بر کارکرد پیرنگساز/ روایتساز، از مفهوم کرونوتوپ بهمثابۀ استراتژی معنایی و شناختی سود برده است؛ چنانکه گویی زمان تاریخی گذشته بر زندگی سه نسل از انسانهای حاضر در مکان نمایشنامه بدون حضور و قرارگیری در این پیوستار زمانی ـ مکانی فاقد معنا و هویت خواهد بود. در این پژوهش، افزون بر بررسی نشانههای زمانی و مکانی صریح و نشاندار، تلاش شده است تا زمان ـ مکانمندی متن با در نظر گرفتن زمانهای شاخص، وقایع تاریخی و متغیرهای اجتماعی ارزیابی شود. با تحلیل کرونوتوپیک متن براساس یک بوطیقای تاریخی، بهرغم اینکه نشانههای پیوستار زمانی ـ مکانی واقعگرایانه را میتوان در نخستین دورۀ گاهشمارانۀ نمایشنامه مشاهده کرد، دریافت میشود که مکانمندی سایر دورهها از نظر تاریخی، فاقد کرونوتوپ واقعگرایانه و عینی است و صرفاً تمهیدی روایی بهشمار میآید.https://www.narratologyjournal.ir/article_142041_2fe53061fceaba40bbd6a7712792fcfa.pdfانجمن نقد ادبی ایراندو فصلنامه روایت شناسی2588-649561220221023A Study of the Distinctive Aspects of the Lyrical Short Story in the Story of the ‘Jazireh” by Ghazaleh Alizadeh with Emphasis on the Fundamentals of Aesthetics of Presenceبررسی وجوه متمایز داستان کوتاه غنایی در داستان «جزیره» از غزاله علیزاده با تأکید بر مبانی زیباییشناسی حضور50246713532110.22034/jlc.2021.135321FAایوب مرادیدانشیار، گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران0000-0001-6167-6336Journal Article20210530The lyrical short story is one of the sub-titles of modern fiction, which the American critic Eileen Baldeshwiler, has described in detail by distinguishing between epic and lyrical narratives. For the lyrical short story, features such as unconventional plot, open ending, symbolism, emotional curve and poetic style was mentioned. The first and second cases can be seen in most modern stories; But the rest are the characteristic features of the lyrical short stories. The present study, which is written by descriptive-analytical method, seeks to examine the distinguishing features of short lyrical narratives in Ghazaleh Alizadeh's story "Island" and to answer the question of how to combine the views of Allen Bald-Schweiler with Greimas. In the field of the aesthetics of presence, did Greimas achieve a clear pattern in defining the boundaries of lyrical short stories? The results show that the elements that make the island story a distinctive work in the form of lyrical short stories, various symbolism, explanation of the emotional curvature of the main characters and writing style are full of literary industries and poetic images. Among these elements, the subject of the emotional transformation and the culmination of this transformation correspond to the semantic system based on the concept and the moment-spark concept that Greimas has dealt with in the aesthetic system of presence, and seems to focus on the narrative system and the moment-spark, will help us to accurately discern the boundaries of the lyrical short story.داستان کوتاه غنایی یکی از عناوین فرعی داستانهای مدرن است که آیلین بالدشویلر، منتقد آمریکایی، با ایجاد تمایز میان روایتهای حماسی و غنایی، به شرحوبسط آن پرداخته است. از نگاه او، بهعکس روایتهای حماسی که نویسنده بر ذکر کنشهای بیرونی تمرکز میکند، داستان کوتاه غنایی بهدنبال ارائة تصویری بیواسطه از دنیای درونی شخصیتهاست. برای داستان کوتاه غنایی ویژگیهایی همچون پیرنگ نامتعارف، فرجام گشوده، نمادپردازی، منحنی عاطفی و سبک شعری ذکر شده است که دو مورد اول تقریباً در بیشتر داستانهای مدرن بهچشم میآید؛ اما باقی موارد یعنی نمادپردازیهایِ در خدمت بیان احساسات شخصیتها، ذکر فرایند تحول عاطفی شخصیتها و نیز سبک نوشتار شاعرانه، ویژگیهای خصیصهنمای داستانهای کوتاه غنایی بهشمار میآید. پژوهش حاضر که با روش توصیفی ـ تحلیلی نوشته شده، در پی این است تا ضمن بررسی ویژگیهای متمایزکنندة روایتهای کوتاه غنایی در داستان «جزیره» از غزاله علیزاده، به این پرسش پاسخ دهد که چگونه میتوان از طریق تلفیق آرای آلن بالدشویلر با آموزههای آلژیرداس گرمس در زمینة زیباییشناسی حضور، به الگویی مشخص در تعیین مرزهای داستان کوتاه غنایی دست یافت. نتایج نشان میدهد نمادپردازیهای متنوع، تبیین انحنای عاطفی شخصیتهای اصلی و سبک نوشتار مملو از صنایع ادبی و تصاویر شعری داستان «جزیره» را به اثری متمایز در نوع داستانهای کوتاه غنایی مبدل کرده است. از میان این عناصر، موضوع تحول عاطفی و لحظة اوج این تحول با نظام معناسازی مبتنی بر شَوِش و مفهوم لحظه ـ بارقه که گرمس در نظام زیباییشناسی حضور به آنها پرداخته است، مطابقت دارد و بهنظر میرسد تمرکز بر نظام روایی شَوِشی در مقابل نظام کنشی و همچنین مفهوم لحظه ـ بارقه، یعنی همان جلوههای خاص که باعث ایجاد حس گسست تماشاگر از جریان روزمرة امور میشود و حالتی شگفت را در او پدید میآورد، ما را در تشخیص دقیق مرزهای داستان کوتاه غنایی یاری خواهد کرد.https://www.narratologyjournal.ir/article_135321_0b79328d7f5e7c9a65d177fbd2cc4d67.pdfانجمن نقد ادبی ایراندو فصلنامه روایت شناسی2588-649561220221023Investigation of Viewpoint in the Ibrahim Khalil According to Jacques Fontanilleواکاوی زاویة دید در داستان ابراهیم خلیل علیهالسلام بر اساس نظریة ژاک فونتنی52650314486210.22034/jlc.2022.318360.1436FAناهید نصیحتاستادیار، گروه آموزش زبان و ادبیات عربی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایراننعیمه پراندوجیاستادیار، گروه زبان و ادبیات عربی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه کوثر بجنورد، بجنورد، ایرانJournal Article20211205Viewpoint is a technique used by the writer or narrator to make his purpose more acceptable to the audience or reader in addition to making its discourse attractive and diverse. Jacques Fontanille, the famous French Sign-semantics, has taken a point of view using theories and approaches of sign semantics and discourse analysis. He categorizes different types of perspectives in terms of the techniques that discourse uses to demonstrate them. These perspectives are: all-encompassing viewpoint, serial or cumulative viewpoint, elective viewpoint, particularize viewpoint, parallel viewpoint, conflicting viewpoint. The present article uses a descriptive-analytical method to analyze these perspectives in the story of Ibrahim Khalil (in narrative verses and related stories in the Qur'an). In fact, wants to answer this question: which perspectives and how in the story of Prophet Ibrahim (PBUH), the full manifestation of monotheism, is used. Findings show that the six types of Jacques Fontanille's Points of view in the relevant verses has been used, based on the purpose and effectiveness and transmission of the desired meaning to the audience. Also, based on his protest and argument against the pagan and polytheistic people and their oppressive king, it is natural that the perspective commensurate with this goal is a conflict-competition viewpoint that has a much more prominent presence in the narrative.زاویة دید شگردی است که نویسنده یا گفتهپرداز آن را بهکار میگیرد تا علاوه بر اینکه گفتمان خود را جذاب و متنوع نماید، هدف خود را برای مخاطب یا خواننده پذیراتر کند. ژاک فونتنی، نشانهمعناشناس مشهور فرانسوی، با بهرهگیری از نظریهها و رویکردهای نشانهمعناشناسی و تحلیل گفتمان به زاویة دید پرداخته است. وی انواع زاویة دید را برحسب شگردهایی بررسی میکند که گفتمان در نشان دادن آنها بهکار میبرد. این زاویۀ دیدها عبارت است از: زاویة دید جهانشمول، تسلسلی، گزینشی، جزءنگر یا ویژه، موازی و رقابتی ـ کشمکشی. در مقالۀ حاضر، با روش توصیفی ـ تحلیلی، این زاویۀ دیدها در داستان ابراهیم خلیل (در آیات روایی و داستانی مرتبط با ایشان در قرآن) بررسی شده است. بر این اساس، پرسش تحقیق عبارت است از: «قرآن برای بیان داستان ابراهیم خلیل از کدام زاویۀ دید و چگونه استفاده کرده است؟ یافتههای پژوهش نشان میدهد انواع زاویۀ دید ژاک فونتنی در آیات مرتبط، براساس غایتمندی و اثرگذاری و القای معنای مورد نظر به مخاطب بهکار رفته است. همچنین بهاقتضای مجادله و استدلالآوری ایشان در برابر مردم بتپرست و مشرک و پادشاه ستمگر آنها، طبیعی است که زاویة دید متناسب با این غایتمندی، کشمکشی ـ رقابتی است که بهمراتب حضور پررنگتری در روایت دارد.https://www.narratologyjournal.ir/article_144862_82df885f8675b1c72f9b5ac91046b86d.pdfانجمن نقد ادبی ایراندو فصلنامه روایت شناسی2588-649561220221023A comparative study of Hamartia in the tragic narrative from the point of view of Aristotle and J. Heilis Miller Focusing on Sophocles' play Oedipus the Kingمطالعه ی تطبیقی هامارتیا در روایت تراژیک از دیدگاه ارسطو و جی. هیلیس میلربا تمرکز بر نمایشنامه ی اودیپ شاه اثر سوفوکل55552714314510.22034/jlc.2022.313660.1428FAمحمد هاشمیدکترای تخصصی فلسفۀ هنر، دانشکدۀ حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانامیر مازیاراستادیار گروه فلسفه ی هنر، دانشکده ی علوم نظری و مطالعات عالی هنر، دانشگاه هنر تهران، ایران.Journal Article20211105This article compares Aristotle's classical view of Hamartia in the tragic narrative with that of the contemporary theorist of Narrative theory, Joseph Hillis Miller. Considering that both of these theorists have chosen the tragedy of Sophocles's Oedipus the King as a model tragedy for their study, so the case study of the present article is dedicated to the same play. <br />In order to answer its comparative questions, this study first examines the function of narrative in general from Miller's point of view and then examines this function in the subject of Hamartia in the narrative of Oedipus the King. Second, it explores Hamartia in connection with Aristotle's broader philosophical theory,and especially his moral theory. Third, as a result of the above two studies, it studies the similarities and differences between Aristotle and Miller's views on Hamartia in the tragic narrative.Finally, considering the results of the above studies, the question has been answered that from the different point of view of these two ancient and contemporary theorists, What is the use of narrations?<br />The main achievement of this article is that it shows that according to the classical theory, narratives can provide clear and definite answers to the fundamental human questions about how to solve problems in life to present the work of the world, while in poststructuralist theory, narratives can not give such clear and definite answers, and they always owe human beings the repetition of narratives in the course of these answers.در این مقاله، دیدگاه کلاسیک ارسطو درخصوص هامارتیا در روایت تراژیک با دیدگاه نظریهپرداز معاصر روایت، جوزف هیلیس میلر، در همین مورد تطبیق داده شده است. از آنجا که هر دوی این نظریهپردازان اودیپشاه اثر سوفوکل را بهعنوان تراژدی نمونه در بررسی خود برگزیدهاند، مطالعۀ موردی مقالۀ حاضر نیز به همین نمایشنامه اختصاص یافته است. پرسشهای پژوهش به این شرح است: در دیدگاههای ارسطو و میلر، چه تفاوتها و شباهتهایی دربارۀ هامارتیا در روایت تراژیک و در نمایشنامۀ اودیپشاه وجود دارد؟ در دیدگاه ارسطو و میلر، روایت به چه کار میآید؟ بهمنظور پاسخ به پرسش تطبیقی پژوهش، اولاً کارکرد روایت بهطور کلی از دیدگاه میلر و سپس این کارکرد در موضوع هامارتیا در روایت تراژدی اودیپشاه واکاوی شد، ثانیاً هامارتیا در پیوند با نظریۀ فلسفی وسیعتر ارسطو و بهخصوص نظریۀ اخلاقیاش مورد بررسی قرار گرفت و ثالثاً شباهتها و تفاوتهای دیدگاههای ارسطو و میلر دربارۀ هامارتیا در روایت تراژیک مطالعه شد. دستاورد اصلی تحقیق این است که بنا به نظریۀ کلاسیک، روایتها میتوانند با حل کردن تناقضهای موجود در زندگی، به پرسشهای بنیادین همیشگی آدمی دربارۀ نحوۀ کردوکار جهان پاسخهایی روشن و قطعی بدهند؛ درحالی که در نظریۀ پساساختارگرا روایتها نمیتوانند چنان پاسخهای شفاف و مسلّم بدهند و همیشه انسان را در مسیر این پاسخها، به تکرار روایتها وامیدارند.https://www.narratologyjournal.ir/article_143145_7abe56b3d4cbd095d5dfae44bdd20b1d.pdf