انجمن نقد ادبی ایراندو فصلنامه روایت شناسی2588-649571320230321Narrative as Anti-Spectacle: Reading J. M. Coetzee’s Foeروایت به مثابۀ ضدمنظر: خوانش رمان فو اثر جی. ام. کوتسی29114667910.22034/jlc.2022.310586.1426FAسیرروس امیریاستادیار، گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکدۀ زبان و ادبیات، دانشگاه کردستان، سنندج، ایرانسمیه قربانیدکترای زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکدۀ زبانها و ادبیات خارجی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانJournal Article20211015The present paper aims to study John Maxwell Coetzee’s novel Foe in the light of Pramod K. Nayar’s concept of “anti-spectacle.” Nayar employs the term anti-spectacle to refer to those segments of reality that are systematically and silently omitted from the content of the mainstream media representations due to the gap they create or the rupture they cause in the dominant official spectacle-making currents. In Foe, which is a rewriting of Daniel Defoe’s Robinson Crusoe, Coetzee changes the narrative point of view and employs a circular multifaceted narration to intermingle the Robinson myth, which is the product of narrative spectacle-making, with anti-spectacles that are themselves the offspring of imperial and colonial discourses as well as of the ethics of Protestantism. He re-narrates the protagonist-oriented myth of Robinson from the perspective of European woman and non-European man, as two subaltern groups, to demonstrate the links between Daniel Defoe’s novel and the colonial discourse of the eighteenth-century Europe as well as the interrelatedness of European patriarchy and imperialism. The results show that, in his Foe, Coetzee deconstructs the conventions of Realism and realistic novel in an attempt to emphasize the inability of the colonial language in representing the experience of the other as well as to demonstrate the capacity of the postmodernist novel as a site for anti-spectacle.در این مقاله، با بهرهگیری از مفهوم «ضدمنظر» از پرامود کی. نایار به خوانش رمان فو اثر جی. ام. کوتسی پرداختهایم. نایار اصطلاح «ضدمنظر» را برای اشاره به آن بخش از واقعیت به کار میبرد که، به دلیل ایجاد حفره یا وقفه در جریان منظرسازیِ رسانهای، به شیوهای نظاممند، و با شگردهای ویژه، از محتوای رسانههای «جریان اصلی» حذف میشوند. کوتسی در این رمان، که در واقع بازنویسی رابینسون کروزو شاهکار دانیل دفو است، با استفاده از زبان و روایت خودآگاه، جابجا کردن زاویۀ دید راوی و بهرهگیری از روایت چندپاره و دایرهوار، اسطورۀ رابینسون را، که حاصل منظرسازی داستانی دفو است، با ضدمنظرهایی در هم میآمیزد که خود پیآمد گفتمان استعماری و اخلاق کار پروتستانیاند. او داستان قهرمانمحور رابینسون را، این بار از دیدگاه زن اروپایی و مرد غیراروپایی بازنویسی کرده تا پیوند رمان دانیل دفو با گفتمان استعماری اروپای سدۀ هجدهم و همچنین پیوند تنگاتنگ میان مردسالاری اروپایی و امپریالیسم را نشان دهد. نتیجه نشان میدهد که کوتسی با واسازی شگردهای واقعگرایانه و مفروضات مطلقانگارانۀ سنتِ رئالیسم، و نیز افشای ناکارآمدی زبان و روایت استعمارگر در بازنمایی تجربۀ استعمارشدگان، بر ظرفیت رمان پسامدرن به مثابۀ سازوکار بازنمایی ضدمنظر تأکید کرده است.https://www.narratologyjournal.ir/article_146679_55ff0dbf3ed0cf83b4e6ca8c0ac9005b.pdfانجمن نقد ادبی ایراندو فصلنامه روایت شناسی2588-649571320230321Analysis of the character element in the novel "Involvement of Love" based on semantic theoryتحلیل عنصر شخصیّت در رُمان «دخیل عشق» بر اساس نظریۀ معنامحور693113382410.22034/jlc.2021.133824FAاحمد حیدری گوجانیدانشجوی دکتری، رشتۀ زبان و ادبیات فارسی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه اراک، اراک، ایران0000000182421842محسن ذوالفقاریاستاد، گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه اراک، اراک، ایران0000000178183570حسن حیدریاستاد، گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه اراک، اراک، ایران0000000311391572حجت اله امیدعلیاستادیار، گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه اراک، اراک، ایران00000000118183570Journal Article20210430Abstract<br />"character" is one of the most important elements of the narrative and how the characters are interpreted is one of the main components of text interpretation. The purpose of this study is to analyze the semantic codes of fictional characters based on the theory of semantics based on new approaches to characterization analysis in narratology and a combination of theories of "Raymond-Kennan", "Rollanbart", "Michael Ball" and ... in the novel "Involved in Love" by Maryam Basiri With library and descriptive-analytical studies. The results of the research are as follows: Semantics is the achievement of a concept whose subject is not a word but is understood according to the compositional structure of the word and calls the word a signifier and the meaning signified and meaning. Typical and static characters of this novel, according to the principles of generalizability, repetition, contradiction and similarity; They have a combination of several attributes such as responsibility, humility, religion, sacrifice, etc., and have been created in the continuation of the flow of religious literature with a propagandistic approach with the aim of disseminating religious concepts and teachings and the achievements of sacred defense. Character traits are depicted in textual contexts such as the direct description of the omniscient, the description of appearances, the naming of characters, their actions and conversations. The most important codes and semantic context of the characters of this religious novel are beliefs and the most prominent semantic value is the characteristic of self-sacrifice and devotion.چکیده<br />«شخصیّت» از مهمترین عناصر روایت و چگونگی تفسیر شخصیّتها از اجزاءِ اصلی تفسیر متن است. هدف این پژوهش واکاوی رمزگان معنایی شخصیّتهای داستانی بر اساس نظریۀ معنامحور از رویکردهای نوین تحلیل شخصیتپردازی در روایتشناسی و تلفیقی از نظریههای «ریمون-کنان»، «رولانبارت»، «مایکلبال» و ...در رمان «دخیل عشق» اثر «مریم بصیری» با مطالعات کتابخانهای و توصیفی-تحلیلی است. نتایج پژوهش چنین است: معناگرائی، دستیابی به مفهومی است که موضوع آن به لفظ در نمیآید ولی با توجّهبه ساختمان ترکیبی کلام فهمیدهمیشود و لفظ را دال و معنا را مدلول و مفهوم مینامد. شخصیّتهای نوعی و ایستای این رمان، مطابق اصول تعمیمپذیری، تکرار، تضاد و تشابه؛ دارای همبودگی صفات متعددی مانند مسئولیتپذیری، فروتنی، دینباوری، فداکاری و... هستند و در ادامۀ جریان ادبیّات دینی با رویکردی ترویجی-تبلیغی با هدف اشاعۀ مفاهیم و آموزههای دینی و دستاوردهای دفاع مقدس خلق شدهاند. خصلت شخصیتها در قرائن متنی مانند توصیف مستقیم دانای کل، توصیف ظاهر، نامگذاری شخصیّتها، کنش و گفت و گوهای آنان ترسیم میشود. مهمترین رمزگان و بستر معنایی شخصیتهای این رمان دینی، اعتقادی و برجستهترین ارزش معنایی، خصیصۀ ایثار و فداکاری است.https://www.narratologyjournal.ir/article_133824_58516ddcc009b6478b9adc4cfc29357e.pdfانجمن نقد ادبی ایراندو فصلنامه روایت شناسی2588-649571320230321Analysis of Discursive Semiotique Systems in "Mr. Asrari's journal " Drama by Bahram Beizai.تحلیل نظامهای گفتمانی نشانهمعناشناسی در نمایشنامه دنیای مطبوعاتی آقای اسراری اثر بهرام بیضایی1107114668110.22034/jlc.2022.318396.1437FAسمیرا خوانساریکارشناسیارشد مدیریت فرهنگی، دانشکدۀ مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانفاطمه سید ابراهیمیاستادیار، گروه زبان انگلیسی، واحد سیرجان، دانشگاه آزاد اسلامی، سیرجان، ایران0000-0002-7285-8052Journal Article20211211The present study was conducted according to the approach of discursive semiotique and based on the corpus research methodology. The purpose of this study is to investigate how different types of discourse systems compete in the "Mr. Asrari's journal " drama written by Bahram Beizai and as well as the semantic processing in this discourse competition.<br />This research first analyzes each of these discourse systems in the drama and then examines the competition between those discourse systems during the semantic process. We find that an " accident -based event" interrupts the ordinary state of the subject and "state discourse system", which has penetrated his state due to envy and jealousy, and goes so far that state is replaced with action and therefore the beginning of the drama is characterized by the domination of the " performance discourse system". In fact, action transcends the sensory-perceptual process and diverts the drama from a discourse system. The connection of Asrari with the value object and the separation of Shirzad, who owns it, develops the discourse of " performance " and "state" systems in competition with each other.<br />Throughout the drama and in the middle of the tense discourse between the characters, the subject is sometimes dominated by the performance system and sometimes by the state system. The existential process also appears from the fifth scene and undermines the state system.<br />Subjects' identities also experience other meanings, and consequently, go <br />through different stages of discourse and negate the previous Dasein in the seventh sceneپرسمان اصلی پژوهش حاضر، که با رویکرد نشانهمعناشناسی گفتمانی و مبتنی بر روش تحقیق پیکرهای انجام شده است، چگونگی رقابت انواع نظامهای گفتمانی در نمایشنامه دنیای مطبوعاتی آقای اسراری اثر بهرام بیضایی و همچنین چگونگی فرآیند تولید معنا در این رقابت گفتمانی است. <br />در این پژوهش، علاوه بر تحلیل نظامهای گفتمانی و واکاوی هر یک از آنها در نمایشنامه، به تحلیل رقابت میان نظامهای گفتمانی در فرآیند تولید معنا پرداخته شده است. مشاهده میشود که «رخدادی مبتنی بر تصادف»، در وضعیت روزمره سوژه، گسست ایجاد میکند و «نظام گفتمانی شوشی» که به دلیل رشک و غبطه در وضعیت او نفوذ کرده است، تا آنجا پیش میرود که شوش جای خود را به کنش میدهد و آغاز نمایشنامه را با مسلطشدن «نظام گفتمانی کنشی»، رقم میزند. درواقع کنش از فرآیند حسی-ادراکی، پیشی میگیرد و نمایشنامه از مرکزیت یک نظام گفتمانی خارج میشود. اتصال اسراری با ابژه ارزشی و انفصال شیرزاد که صاحب آن است، وضعیتهای گفتمانی «کنش» و «شوش» را در رقابت با یکدیگر پیش میبرد. در طول نمایشنامه، در گفتمان تنشی که میان شخصیتها شکل میگیرد، گاهی نظام کنشی بر سوژه حاکم میشود، گاهی نظام شوشی و از صحنه پنجم، فرآیند بوشی نیز آغاز میشود و شوش را دچار اضمحلال میکند. مسئله هویت سوژهها نیز با معناهای دیگری روبرو میشود و در نتیجه آنها با عبور از مراحل مختلف گفتمانی، به نفی دازاین قبلی در صحنه هفتم دست مییابند.https://www.narratologyjournal.ir/article_146681_b8f34f3326cc07b90406a2458efc480a.pdfانجمن نقد ادبی ایراندو فصلنامه روایت شناسی2588-649571320230321Postmodernism in the theater and drama, and theory of postmodern narratologyپسامدرنیسم در تئاتر و درام و نظریة روایت شناسی پسامدرن14311115100110.22034/jlc.2022.324892.1446FAصادق رشیدیاستادیار، گروه آموزشی آموزش هنر، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران0000-0002-5763-7075مجید سرسنگیدانشیار، گروه ادبیات نمایشی، پردیس هنرهای زیبا، دانشکدۀ هنرهای نمایشی و موسیقی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانJournal Article20220116This article has been written with the aim of examining and analyzing the mechanisms of narrative structure in modern, post and modern dramas. Since the subject of narrative is primarily concerned with the study of fiction and in the world of drama the main indicator is based on the centrality of the concept of action and the applicability of the play text, the subject of narrative in drama has been a source of theoretical challenges. .so, in this article, with the analytical-comparative method, postmodernism in drama has been studied from the perspective of postmodern narratology, and at the same time, the question of whether postmodern narratology exists or not has been analyzed and examined. In fact, the main findings of this article in an analytical process address the challenges of justifying postmodern theory and show that classical and modern narrative structures are still the mainstay of drama writing trends in the world, although this article focuses on important types of drama narrative structures. However, the findings of the article show that, even with the expansion of the concept of post-dramatic theater and counter-textual and visual genres, dramatization based on linear and vertical narratives is still one of the narrative structures in the world of dramatic literature and understanding the mechanisms beyond literature. Theatrical requires the analysis of narrative methods in drama and its obvious differences with fiction.این مقاله با هدف بررسی و تحلیل سازوکارهای ساختار روایی در درام های مدرن و پست و مدرن نوشته شده است. از آنجایی که موضوع روایت اصولاً ناظر بر مطالعات ادبیات داستانی است و در دنیای درام شاخص اصلی بر محوریت مفهوم کنش و اجراپذیری متن نمایشی استوار است، موضوع روایت در درام با توجه به تمایزات جهان ادبیات نمایشی و ادبیات داستانی، محل چالش های نظری بوده است. بر این اساس در این مقاله با روش تحلیلی-تطبیقی، پسامدرنیزم در درام از دریچة روایت شناسی پسامدرن مورد مطالعه قرار گرفته است و در عین حال پرسشی مبنی بر اینکه آیا اساساً روایت شناسی پسامدرن وجود دارد یا خیر مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است. در واقع یافته های اصلی این مقاله در یک فرایند تحلیلی به چالش های توجیهی نظریة پسامدرن پرداخته است و نشان می دهد که ساختارهای روایی کلاسیک و مدرن هنوز بستر اصلی روندهای درام نویسی در جهان است اگرچه در این مقاله بر انواع مهم ساختارهای روایی درام توجه شده است، لیکن یافته های مقاله نشان می دهد، حتی با گسترش مفهوم تئاتر پسا دراماتیک و گونه های ضد متن و تصویری، درام نویسی مبتنی بر روایت پردازی های خطی و عمودی همچنان جز ساختارهای روایی حاکم بر دنیای ادبیات نمایشی است و فهم سازوکارهای ورایی ادبیات نمایشی، مستلزم تحلیل شیوه های روایت در درام و تمایزات آشکار آن با ادبیات داستانی است.https://www.narratologyjournal.ir/article_151001_3188a47d1e98edbf6a0403263312b303.pdfانجمن نقد ادبی ایراندو فصلنامه روایت شناسی2588-649571320230321The Impact of narrative elements on narration-
A Case Study of Comparing the Story of "Playing Backgammon by Taghanshah" in
CHAHAR-MAGHALE ,TAZKERT-O-ALSHOARA and LATAYEFF AL- TAWAIFتأثیر عناصر داستانی در روایت پردازی - مطالعة موردی مقایسة حکایت «نرد بازی کردن طغانشاه» در چهارمقاله، تذکره الشعرا و لطایف الطوایف17514514668010.22034/jlc.2022.316317.1433FAمحمد رعناییدکترای زبان و ادبیات فارسی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران0000-0002-0271-0140زهرا اختیاریدانشیار، گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران0000-0001-5832-8621Journal Article20211122Story elements are the most important tools for narration,There are many narrations that have a common theme and subject But different narrators have narrated them in different ways at different times. The story of "Playing Backgammon by Taghanshah" in the sixth century has been narrated by a Nezami Aroozi After that, Dolatshah Samarkandi repeated that in the ninth century and in the tenth century by Fakhreddin Ali Safi.<br />One of the factors that changes the narration of different narrators of a narrative is the<br />narrators' use, non-use or type of use of narrative elements in the narration. In this research, the three narrations have been compared in terms of narrative structure, characterization, staging and theme. These narrations have differences in narrative methods ,These differences are due to the type of narrative elements used in them.<br />In an analytical-comparative study with reference to the library method and based on the<br />method of taking notes, it was found that the volume of the narration of the CHAHAR MAGHALE is more than the other two narrations.<br />Characterization is seen only in two "Nezami" and "Safi" which is stronger in "Nezami" narration. The staging is weak in all three narrations and the type of theme expression is different in these three narrations.The amount and manner of use of narrative elements causes a change in the type of narration.عناصر داستانی مهمترین ابزار برای روایت پردازی هستند، بسیارند روایت هایی که مضمون و موضوع مشترک دارند ولی راویان مختلف در زمان های گوناگون به شکل های متفاوت آنها را بازروایت کرده اند. حکایت «نرد بازی کردن طغانشاه» در قرن ششم توسّط نظامی عروضی روایت شده است، بعد از آن دولتشاه سمرقندی در قرن نهم و در قرن دهم فخرالدّین علی صفی آن را تکرار کرده اند. یکی از عواملی که باعث تغییر در روایت پردازی راویان مختلف از یک روایت می شود استفاده، عدم استفاده و یا نوع بهره گیری راویان از عناصر داستانی در روایت است. در این پژوهش سه روایت مذکور، از نظر ساختار روایت، شخصیّت پردازی، صحنه پردازی و درونمایه با هم مقایسه شده اند. روایت های مذکور تفاوت هایی در شیوه های روایت پردازی دارند، این تفاوت ها به دلیل نوع به کارگیری عناصر داستانی در آنها است. در بررسی تحلیلی- مقایسه ای با استناد به روش کتابخانه ای و بر اساس شیوة یادداشت برداری، مشخص گردید حجم روایت چهارمقاله نسبت به دو روایت دیگر بیشتر است. شخصیّت پردازی فقط در دو روایت نظامی و صفی دیده می شود که در روایت نظامی قویتر است. صحنه پردازی در هر سه روایت ضعیف است و نوع بیان درونمایه در سه روایت با هم فرق می کند. میزان و چگونگی کابرد عناصر داستانی باعث تغییر در نوع روایت پردازی می شود.https://www.narratologyjournal.ir/article_146680_66a79e8c64e9acfbb06ac15ccc06227e.pdfانجمن نقد ادبی ایراندو فصلنامه روایت شناسی2588-649571320230321A Post-colonial Eco Critical Reading of Amitav Ghosh’s Sea of Poppiesخوانش پسا استعماری-بوم گرایی از رمان دریای تریاک21117715100210.22034/jlc.2022.338394.1467FAسورنا زندیکارشناسیارشد زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی ، دانشگاه گیلان، رشت، ایرانبهزاد برکتدانشیار، گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران.Journal Article20220419This article discusses the importance of non-human agency in the environment which role is often ignored in a human-centric ideology. Removing or over-plantation of a flower can massively change the lives of all living beings in its environment and an iceberg can endanger the lives of many humans on a ship. This dynamic relationship between human and non-human entities needs to be in the consideration when researching post-colonization topics. Post-Colonial Ecocriticism is created based on this understanding that it is not only humans that are effected by colonization but other entities play an important role and are influenced by it. One of the most important issues that connects colonialism and non-human agency is Development, which is the process of changing the environment in course of monopolizing certain products in the colonized country. These changes also influence the lives of the natives, changing their lives for worse causing them to lose their jobs and lead to their impoverishment. This then leads to their displacement from their homes, seeking a new area where they can find new resources to survive and build their lives around. This is a chained set of events, from the promise of a development that is in truth monopolizing one or more products, to changing the environment and lives of the natives and then human and non-human natives forced to leave their homes in a struggle to survive.تغییرات به وجود آمده در محیط زیست در دهه های اخیر منجر به ظهور دوره جدید محیطی به عنوان آنتروپوسین شده است که انسان ها برای ادامه بقاء به صورت فعال باید در مورد روابط خود با محیط و بقیه موجودات غیر-انسانی بازاندیشی کنند. در این بین، ادبیات می تواند نقش بسیار مهمی در نجات دادن محیط زیست ایفا کند، زیرا که ادبیات این اجازه را به مطالعات زیست محیطی می دهد تا بتوانند با زندگی روزمره مردم ارتباط موثرتری برقرار کنند و عین حال در ایجاد یک نوع رابطه پویا بین انسان و محیط آگاه سازی نماید. هدف از پژوهش حاضر بررسی رمان "دریای تریاک" با رویکرد پسا استعمار-بوم گرایی بر اساس "عاملیت"، "توسعه" و " جابه جایی" است. یافته های پژوهش از یک سو به اهمیت تریاک در رشد اقتصاد امپراتوری بریتانیا و از سوی دیگر نقش آن در تغییر زندگی مردمان بومی را اشاره دارد (عاملیت). در این فرآیند، زمین های مردم بومی به انحصار اهداف کارخانه های تریاک در آمده و باعث از بین رفتن منابع غذایی، درآمدزایی و خانه و کاشانه بومیان شده است (توسعه). شرایط سخت زندگی ،مردم بومی را به منظور یافتن مناطق و منابع جدید برای ادامه زندگی مجبور به ترک خانه های خود می کند (جا به جایی). در مقاله حاضر، سه موضوع عاملیت، توسعه و جا به جایی که از مهمترین مفاهیم رویکرد پسا استعماری بوم گرایی هستند، در رمان آمیتاو گاش بررسی و مورد تحلیل قرار گرفته است.https://www.narratologyjournal.ir/article_151002_c6c87175fdbdcb32c03189af7c27fb60.pdfانجمن نقد ادبی ایراندو فصلنامه روایت شناسی2588-649571320230321A Comparative Study Of Narrative Style In Four Theories Of Screenwritingبررسی تطبیقی شیوه روایت در چهار نظریه فیلمنامهنویسی24421314714310.22034/jlc.2022.327022.1451FAامیر حسن نداییاستادیار، گروه انیمیشن و سینما، دانشکدۀ هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایرانمرتضی شاپوریکارشناسیارشد سینما، دانشکدۀ هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایرانمحمد علی صفورااستادیار، گروه انیمیشن و سینما، دانشکدۀ هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایرانJournal Article20220129This study examines four theories of screenwriting by Syd Field, Christoph vogler, Robert Mckee, and John Truby. The theoretical framework of this research is to study the narrative method based on the models presented by all four theorists discussed in this research. The main purpose of this article is to compare the narrative style in the four theories of screenwriting. The research question is what are the common features and differences in the way these four theories are narrated.The approach of the present research is qualitative and the research method is a combination of comparative, descriptive and analytical methods and the method of data collection is library, observational and objective perception. The research findings show that there are commonalities and differences between these four theories and based on the use of three-part narrative method, all four theories are applicable. From the research findings, it can be concluded that the narrative style in Syd Field's model can be considered as a plot-based model based on the script's greater focus on plot. Mckee does not distinguish between a plot-driven and a character-driven screenplay, and the narrative style in Vogler and Truby patterns, which focus more on the character and change it, can be called a character-driven model. It should also be borne in mind that the narrative style in these four theories, apart from their dependence on Aristotelian drama, forms the narrative style common in fictional cinema.این پژوهش به مطالعه چهار نظریه فیلمنامهنویسی سید فیلد، کریستوفر ووگلر، رابرت مککی و جان تروبی میپردازد. چارچوب نظری این پژوهش برای مطالعه شیوه روایت بر پایه الگوهای ارائه شده از سوی هر چهار نظریهپرداز مورد بحث این پژوهش میباشد. هدف اصلی این مقاله مقایسه شیوه روایت در چهار نظریه فیلمنامهنویسی است. پرسش پژوهش این است که چه ویژگیهای مشترک و چه تمایزاتی در شیوه روایت این چهار نظریه وجود دارد. رویکرد پژوهش حاضر کیفی و روش تحقیق ترکیبی از روشهای تطبیقی، توصیفی و تحلیلی بوده و شیوه گردآوری اطلاعات بهرهگیری از مطالعات کتابخانهای، مشاهدهای و برداشت عینی صورت گرفته است است. یافتههای پژوهش نشان میدهد وجوه مشترک و تمایزاتی میان این چهار نظریه وجود دارد و بر مبنای استفاده از شیوه روایت سه پردهای هر چهار نظریه قابل انطباقاند. از یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت شیوه روایت در الگوی سید فیلد بر اساس تمرکز بیشتر فیلمنامه به پیرنگ میتوان یک الگوی پیرنگ محور دانست. مککی تمایزی بین فیلمنامه پیرنگ محور و شخصیت محور قائل نمیشود و از شیوه روایت در الگوهای ووگلر و تروبی که تمرکز بیشتری بر شخصیت و تغییر آن دارند، میتوان به عنوان الگویی شخصیت محور نام برد. این را هم باید در نظر گرفت که شیوه روایت در این چهار نظریه جدا از اینکه چه مقدار وابستگی به درام ارسطویی دارند، شکل دهنده شیوه روایت متداول در سینمای داستانی هستند.https://www.narratologyjournal.ir/article_147143_57415b14b07d989e1fa71c62eee304e7.pdfانجمن نقد ادبی ایراندو فصلنامه روایت شناسی2588-649571320230321Exploring and Assessing Linguistic Contexts in The Heart of Darkness using Bachman’s Model of Communication Competencesبررسی و سنجش بافتهای کلامی در رمان قلب اللیل بر اساس مدل شایستگیهای ارتباطی باکمن27924514759310.22034/jlc.2022.326093.1448FAعلی صیادانیدانشیار، گروه زبان و ادبیات عربی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران0000-0001-5773-6092یزدان حیدرپور مرندکارشناسیارشد مترجمی زبان عربی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران.0000-0002-1535-2733Journal Article20220123مطالعات گفتمانی و پژوهشهای ارتباطی حاضر اغلب بر اساس ارتباطات زبانی و کلامی نمود مییابد که در این راستا نوع عملکرد متکلمان و نیز چگونگی توسعه شایستگی ارتباطی میان آنها بر اساس بافتار گفتمانی اهمیت مییابد. چنین توسعههای زبانی دال بر وجود ارتباطات هستند که بر توانایی برقراری ارتباط معنادار در محدودۀ شیوههای مؤثر تعامل اشاره دارند. در الگوی توسعه شایستگی ارتباطی، رویکرد باکمن به جهت نگرش خاص وی به شایستگیهای سازمانی و عملگرایی موردتوجه قرار گرفته است. باکمن به فراخور این شایستگی، معیارهای زبانی، گفتمانی، روانشناختی و موقعیتی را بهعنوان لایههای کاربردی مطرح میسازد؛ اما آنچه اهمیت این بحث را در جستار حاضر پررنگتر میسازد، قابلیت سنجش مؤلفههای مزبور در بافت رمان قلباللیل است. در این مقاله نخست مفاهیم اولیه بحث شایستگی بهصورت تخصصی مورد بررسی قرار گرفته است و سپس این مفاهیم در قالب ساختارهای ارتباطی رمان قلب اللیل تحلیل و ارزیابی شدهاند. رمان حاضر سرگذشت شخصیتهایی است که بهتناسب شرایط و موقعیتهای اجتماعی دست به کنشها و عواملی میزنند که متأثر از شرایط اجتماعی حاضر در تقابل با یکدیگر به بیان گفتارهای کلامی خاصی میپردازند. با مدنظر داشتن این وجوه زبانی از رمان، سعی بر آن شده است تا با بهرهگیری از روش توصیفی- تحلیلی، ارزیابی و سنجش دقیقی از هر یک از مؤلفههای مزبور در نمونههای منتخب از رمان ارائه شود. .Current researches on discourse and communication are often based on linguistic and verbal communications. In this regard, the performance of speakers and the way that communication competence is developed among speakers based on discursive context would be significant. The linguistic developments indicate the existence of communications and the ability of human beings in having meaningful relationship using effective methods of interactions. Regarding the development of communication competence, Bachman’s approach has been considered and debated as it pays special attention to the organizational and pragmatic competences. Bachman proposed linguistic, discursive, psychological, and contextual criteria as applicable layers of the competences. What makes the debate more important in this study is the capability of assessing the mentioned aspects in Heart of Darkness. At first, different concepts of competence are discussed in detail and then, they were explored and assessed in communication structures of the novel. The novel narrates what happens to the characters, their action and reaction in different social conditions and the way they communicate. Considering the linguistic aspects of the novel and using a descriptive-analytical method, it was tried to present a precise assessment of the mentioned elements in selected samples of the novel. The results show that, generally, since characters tend to social facts, such issues as the tension between the characters in linguistic communications, the occurrence of events in the social and linguistic contexts, and dominant social limitations can be investigated using the elements of Bachman’s model of communication competencies.https://www.narratologyjournal.ir/article_147593_bf1c8b0b8d43f79b72bc477295643cd6.pdfانجمن نقد ادبی ایراندو فصلنامه روایت شناسی2588-649571320230321The Analysis of “Majles-e Ghorbani-e Senemmar” based on the Narratological Theory of Monika Fludernikتحلیل روایت شناختی نمایشنامه«مجلس قربانی سنمّار» بر اساس نظریه مونیکا فلودرنیک31128114843910.22034/jlc.2022.314154.1429FAمحمد ( بردیا ) علی زاده ذوالبیندانشجوی کارشناسیارشد، رشتۀ ادبیات نمایشی، دانشکدۀ هنر، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران0000-0002-9239-7353اسماعیل نجاراستادیار، گروه ادبیات نمایشی، دانشکدۀ هنر، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران0000-0002-4004-0838بهروز محمودی بختیاریدانشیار، گروه تئاتر، دانشکدۀ هنرهای نمایشی و موسیقی، دانشگاه تهران، تهران، ایران0000-0002-5671-4040Journal Article20211108The Narratology of Drama has been one of the challenging topics of study in preceding years. Theorists like Brian Richardson and Ansgar Nunning, by publishing multiple books and papers about narratology of drama, attempted to detach the narratology from the restrictions of fiction. Along with Richardson and Nunning, Monika Fludernik used structural narrative concepts to establish an approach that highlights narrative possibilities in playscripts. Fludernik’s propositions, her analysis of dialogues and exploring the roles of different narrators in plays, has been a huge step towards narratology of drama. Researchers in this article will study and analyze Majles-e Ghorbani-e Senemmar by employing Fludernik’s approach in order to explain the narrative structure of this play and to illustrate the practical functions of Fludernik’s approc. Majles-e Ghorbani-e Senemmar is one of those plays with a narrator as a personage narrating the story for the audience. Types of narrators, presentational models of narrating, types of character introductions, use of metonymy, setting, time\space, and finally different types of representation of speech, are characteristics that Fludernik emphasizes on as categories of narrativity. These elements can be traced and explored in the aforementioned play by Bahram Beyzaei. Fludernik’s approach helps us to discover fresh aspects of Beyzaei’s oeuvre that have been overlooked since now.روایت شناسی درام از زمینه های مطالعاتی چالش برانگیز در سالیان اخیر بوده است. نظریه پردازانی چون برایان ریچاردسون و آنسگر نونینگ تلاش کردند روایتشناسی را از حصار چارچوب داستانی مرسوم خارج کنند و به تشریح روایتشناسی درام بپردازند. همسو با این نظریه پردازان، مونیکا فلودرنیک با استفاده از مفاهیم مربوط به روایت شناسی ساختارگرا امکانی را فراهم آورد تا تمهیدات روایی موجود در نمایشنامه ها در چارچوب منظمتری قابل تحلیل و تفسیر شوند. نوع تحلیل فلودرنیک از راویها و دیالوگ ها گامی تاثیرگذار در بسط روایتشناسی درام بوده است. پژوهشگران در این مقاله نمایشنامه «مجلس قربانی سنمّار» را از منظر روایتشناسی فلودرنیک تحلیل و بررسی کردهاند تا هم ساختار روایی این نمایشنامه را شرح دهند و هم چگونگی کارکرد نظریات فلودرنیک را در عمل مشخص کنند. شاخص هایی چون نوع راوی، مدل های بیانی، معرفی شخصیت ها، شیوه استفاده از مجاز، مکان نمایشی، فضا/زمان و در نهایت شیوه بازنمایی سخن، که فلودرنیک بر روی آنها به عنوان شاخصههای روایتمندی تاکید دارد، به روشنی در این نمایشنامه قابل شناسایی و تحلیل هستند. رویکرد نظری فلودرنیک به پژوهشگران کمک کرده است تا با ابعادی از شیوه روایت بیضایی آشنا شوند که پیشتر کمتر به آن پرداخته شده است.https://www.narratologyjournal.ir/article_148439_7bb95612ceacb2cb4652e777c7384c91.pdfانجمن نقد ادبی ایراندو فصلنامه روایت شناسی2588-649571320230321The Analysis of Meaning Production in Gholamhossein Saedi’s ‘Aye Bikolah, Aye Bakolah’ Narrative Based on Algirdas Julien Greimas’ Semiotic Square and Jacques Fontanille’s The Tensive Modelتحلیل نشانه-معناشناسی روایی در نمایشنامۀ «آی بی کلاه، آی باکلاه» اثر غلامحسین ساعدی بر اساس مربع معنایی و تنشی34331314486110.22034/jlc.2022.299009.1410FAسحر مشگین قلمدانشجوی دکتری، رشتۀ مطالعات تئاتر، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایرانعلی عباسیاستاد، گروه زبان و ادبیات فرانسه، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانJournal Article20210809This article aims at answering how meaning is produced in Gholamhossein Saedi’s ‘Aye Bikolah, Aye Bakolah’, which means Capital A and Lower-case A, and for this, Julien Greimas’ Semiotic Square and Jacques Fontanille’s Tensive Model have been used. The narrative of the play was analysed thoroughly, and two opposite concepts were derived from the text; namely, passivity and activity. Then, the Semiotic Square showed that there was a movement from passivity to non-passivity, but this never continued to activity. However, this does not show the meaning of the play completely. Since the themes of the play are not shown here, the play had to be analysed using the Tensive Model which illustrates more values in the text. Sleep was related to unawareness and awakening was related to awareness, and the values derived from them were worldly relaxation and enlightenment, respectively. The Tensive Model also showed that passivity led to unsafety and activity made a safer world. These are in close relation to the theme of the play which is showing the catastrophic consequences of being passive.این پژوهش درصدد است به چگونگی تولید معنا در نمایشنامۀ «آی بیکلاه، آی باکلاه» نوشتۀ غلامحسین ساعدی پاسخ دهد و بدین منظور، ابتدا «مربع معنایی» اثر بر اساس نظریات ژولین گرمس تحلیل شده و مشخص میگردد حرکت از قطب انفعال به فعالیت آغاز شده، ولی در میانۀ راه دچار شکست میشود. پس با اینکه «مربع معنایی» لایهای از معنا را نشان میدهد، قادر به نمایش ارزشهای تماتیک اثر نیست. و برای دست یافتن به لایههای دیگر، از «مربع تنشی» ژاک فونتنی استفاده میشود که در آن، برخورد دو محور کمی و کیفی، دو ارزش مبارزهطلبی و راحتطلبی را نمایان میسازد. بدینصورت، هم «مربع معنایی» و هم «مربع تنشی» در جهت تحکیم درونمایۀ نمایشنامه عمل میکنند که همان نتیجۀ مرگبار انفعال است، ولی ارزش-گذاری عاطفی که در تحلیل گفتمان عاطفی صورت پذیرفته، تنها از طریق «مربع تنشی» امکانپذیر است. این پژوهش توصیفی-تحلیلی بوده و از منابع کتابخانهای و اینترنتی سودجسته است.https://www.narratologyjournal.ir/article_144861_64e55c2de471c04cd3b91aeacd4421e4.pdfانجمن نقد ادبی ایراندو فصلنامه روایت شناسی2588-649571320230321Narrative analysis of the story of "Young boxer" Golestan Saadi
Based on the interference action systemتحلیل روایی حکایت «جوان مشت زن» گلستان سعدی بر مبنای نظام کنشی تداخلی37634513381610.22034/jlc.2021.133816FAامید وحدانی فردانشیار، گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه بجنورد، بجنورد، ایران0000-0002-6981-6548ابراهیم کنعانیاستادیار، گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه کوثر بجنورد، بجنورد، ایران0000-0003-2737-5462Journal Article20210102fluid state provides the basis for other actions not to be subject to a logical programmed flow, but to follow something unexpected and eventual. In this case, the discourse spaces continuously enter another space and through that space, they expand their circle of presence. In the present study, in a descriptive-analytical method, we try to re-examine how the systems of action interfere in the discourse and the process of destruction, procrastination, preparation, extension and development of action in the story of "Young Boxer" from the third chapter of Golestan i. In fact, the purpose of this study is to investigate the situation of challenge and tension in the narrative based on the type of interference of the spaces formed and the action systems involved in the narrative and to reach a narrative pattern based on this story. The result of this study shows that in the narrative system of this story, in the process of transition from an unbalanced state to an organized state, we see the formation of a new action that tries to interfere in the action of actors or shifting actions, a new perspective in Open the path of the main narrative. But this new perspective is destroyed each time by the intervention of other action factors, and then by preparing a new action, the action is renewed again.<br />Finally, although the transition from one situation to a new action situation is hindered, the action process is still delayed so that the space for the formationیکی از ویژگیهای نظامهای گفتمانی، تحقق فرایندهای متنوعی است که جریان معناسازی را در وضعیت سیالی قرار میدهد. این وضعیّت سیال، زمینهای فراهم میآورد تا دیگر کنشها تابع یک جریان برنامهمدار منطقی نباشند بلکه از یک امر نامنتظر و رخدادی پیروی کنند. در این حالت، فضاهای گفتمانی پیوسته به فضای دیگری وارد میشوند و با گذر از آن فضا، دایرۀ حضور خود را گسترش می-هند. در پژوهشِ حاضر به روش توصیفی - تحلیلی برآنیم تا چگونگی تداخل نظامهای کنشی در گفتمان و فرایند تخریب، تعویق، تمهید، تمدید و توسعۀ کنش را در حکایت «جوان مشتزن» از باب سوم گلستان سعدی مورد بازکاوی قرار دهیم. درواقع، هدف از پژوهشِ حاضر بررسی وضعیّت چالشی و تنشی در روایت براساس نوع تداخل فضاهای شکلگرفته و نظامهای کنشی درگیر در روایت و رسیدن به یک الگوی روایی بر پایۀ این حکایت است. حاصل این بررسی نشان میدهد که در نظام روایی حکایت مزبور پیوسته در فرایند گذر از یک وضعیّت نامتعادل به یک وضعیّت سامانیافته، شاهد شکل-گیری کنشی جدید هستیم که سعی میکند با تداخل در کنش کنشگران و یا جابهجایی کنشها، منظر جدیدی در مسیر روایت اصلی بازکند. امّا این منظر جدید با دخالت عوامل کنشی دیگر، هر بار تخریب میشود و سپس با تمهید کنش جدید، بار دیگر کنش تمدید میشود. در نهایت نیز هر چند گذر از یک وضعیّت به وضعیّت کنشی جدید با مانع روبهرو میشود، امّا همچنان فرایند کنشی به تعویق میافتد تا فضا برای شکلگیری و تحقّق کنش جدید همچنان باز و فراهم باشد.https://www.narratologyjournal.ir/article_133816_1124495880c02924a9612d9727950555.pdfانجمن نقد ادبی ایراندو فصلنامه روایت شناسی2588-649571320230321Examining the evolution of the nostalgia process in the " Narration of Bekhanim, elementary school book"
Cultural- semiotic approachبررسی سیر تحول فرایند نوستالژی در روایتهای کتاب بخوانیم مقطع ابتدایی ایران (مطالعه موردی روایتهای کتاب درسی کلاس چهارم و پنجم)رویکرد نشانه معناشناسی گفتمانی- فرهنگی41137713701210.22034/jlc.2021.137012FAمریم یوراندانشجوی دکتری، رشتۀ زبانشناسی، دانشکدۀ ادبیات و زبانهای خارجی، دانشگاه آزاد تهران شمال، عضو علمی دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانعلی کریمی فیروزجاییدانشیار، گروه زبانشناسی همگانی، دانشکدۀ ادبیات و زبانهای خارجی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانزهرا ابوالحسنی چیمهدانشیار، گروه زبانشناسی، پژوهشکدۀ سازمان سمت، تهران، ایرانJournal Article20210523Content analysis of textbooks, with the semantic semantics model approach of discourse, is a suitable way to understand how to select and use stories and narratives in each level of education to acquaint children with discourse systems in life.The purpose of this study is to use Paul Ricoeur model in analyzing the narrative identity of book stories in the fourth and fifth grades of elementary school in Iran in 1998-99 and to explain the types of discourse systems so that among the stories in the fourth and fifth grade textbooks, 2 stories Both samples were selected by purposive sampling method.The research method in the present study is descriptive-analytical. The main questions of the present study are: 1- The emotional process in stories is a function of which functions and features of the semantic sign of discourse? 2- How is the emotional and moral impact as well as the belief in another formed?In these stories, it is the individual identity that, according to the preservation of national identity, values and patriotism, based on the author's discourse systems, directs the character of the stories towards Shush altruism, patriotism and individual identity. In order to preserve the national identity, one culture remains in itself and does not become another cultural. The process of nostalgia in this story changes during two stages from the crisis of tension to the aesthetic system.تحلیل محتوایی کتب درسی، با رویکرد الگوی نشانه معناشناسی گفتمان، روشی مناسب برای درک چگونگی انتخاب و استفاده داستانها و روایتها در هر مقطع تحصیلی جهت آشنایی کودکان با نظامهای گفتمانی در زندگی میباشد. در پژوهش حاضر، استفاده از مدل پل ریکور، در تحلیل هویت روایی داستانهای کتب بخوانیم مقطع چهارم و پنجم ابتدایی ایران در سال 98-99 و تبیین انواع نظامهای گفتمانی است به طوری که از بین داستانهای کتاب مقطع چهارم و پنجم دبستان، 2 داستان از هر دو مقطع به شیوهی نمونهگیری هدفمند انتخاب شدهاند. روش تحقیق در پژوهش حاضر، توصیفی- تحلیلی میباشد. سؤالات اصلی پژوهش حاضر عبارتند از: 1- فرآیند عاطفی در داستانها، تابع کدام کارکردها و ویژگیهای نشانه معناشناختی گفتمان است؟ 2- اثرگذاری عاطفی و اخلاقی و همچنین باور به دیگری چگونه شکل گرفته است؟ در این داستانها هویت فردی می باشد که با توجه به حفظ هویت ملی، ارزشها و وطنپرستی، براساس نظامهای گفتمانی نویسنده شخصیت داستانها را به سمت شورش نوعدوستی، وطنپرستی و هویت فردی هدایت میکند. با توجه به حفظ هویت ملی فرهنگ خود در خود میماند و به دیگری دیگرفرهنگی تبدیل نمیشود. فرآیند نوستالژی در این داستان طی دو مرحله از بحران تنشی به سمت نظام زیباییشناختی در تغییر است. هدف اصلی این پژوهش، بررسی تطبیقی داستانهای کتب درسی براساس نوستالژی، به منظورآموزش حس وطندوستی، تقویت خودباوری و هویت ملی در کودکان میباشد.https://www.narratologyjournal.ir/article_137012_5d3861dccdb268eeed89dedeba7079f2.pdf