منابع
ـ استم، رابرت، رابرت بورگواین و سندی فیلترمن (1377). «روایتشناسیفیلم». ترجمة فتاح محمدی. مجموعهمقالات روایت و ضدروایت. تهران: بنیاد سینمایی فارابی.
ـ الیوت، کاملیا (1394). بازاندیشی مباحث رمان و فیلم. ترجمة نادرهالسادات سرکی. بهکوشش فرزان سجودی. تهران: نشر بنیاد سینمایی فارابی.
ـ ام. بژه، دیوید (1388). تحلیل روایت و پیشاروایت. ترجمة حسن محدثی. تهران: نشر دفتر مطالعات و توسعة رسانهها.
ـ برسلر، چارلز (1389). درآمدی بر نظریهها و روشهای نقد ادبی. ترجمة مصطفی عابدینیفرد. چ2. تهران: نیلوفر.
ـ پازولینی، پیر پائولو (1385). سینمای شعر، مجموعهمقالات ساختگرایی، نشانهشناسی سینما. گردآوری بیل نیکولز. ترجمة علاءالدین طباطبایی. تهران: هرمس.
ـ پاکتچی، احمد (1391). «تحلیل نشانهشناختی هویت دوگانه در یک محلة شهری و کارکرد آن: مطالعة موردی محلة رستمآباد ـ فرمانیه» در مجموعهمقالات نشانهشناسی مکان. بهکوشش فرهاد ساسانی. تهران: سخن. صص11ـ49.
ـ تولان، مایکل (1386). روایتشناسی درآمدی زبانشناختی ـ انتقادی. ترجمة سیدهفاطمه علوی و فاطمه نعمتی. تهران: سمت.
ـ حسامی، هدا (1389). «پنجرههای کانونیشدگی: بررسی مکانیسم "پنجرههای کانونیشدگی" راوی در فیلم ساعتها اثر استفان دالدری». نشریة نامة هنرهای نمایشی و موسیقی. س1. ش1. دانشگاه هنر تهران. صص65ـ76.
ـ روزبه، روحالله (1397). «پازولینی و اقتباس از هزارویکشب». نشریة پژوهشهای ادبیات تطبیقی. د6. ش2 (16). صص21ـ43.
ـ سوفوکل (1385). افسانههای تبای. ترجمة شاهرخ مسکوب. چ4. تهران: خوارزمی.
ـ شهبا، محمد و غلامرضا شهبازی (1391). «تاریخ، اقتباس و تصاحب در سینما». نشریة هنرهای زیبا. د17. ش2. دانشکدة هنرهای زیبای دانشگاه تهران. صص15ـ24.
ـ شهبازی، رامتین (1393). نشانهشناسی فرهنگی تاریخ ادبیات و تئاتر ایران (1330ـ1300). تهران: علمی.
ـ فیستر، مانفرد (1387). نظریه و تحلیل درام. ترجمة مهدی نصرالهزاده. تهران: مینوی خرد.
ـ کات، یان (1388). تفسیری بر تراژدیهای یونان باستان (تناول خدایان). ترجمة داود دانشور و منصور براهیمی. تهران: سمت.
ـ مککوئیلان، مارتین (1388). گزیدهمقالات روایت. ترجمة فتاح محمدی. تهران: مینوی خرد.
ـ موندی، جرمی (1389). درآمدی بر مطالعات ترجمه نظریه و کاربردها. ترجمة الهه ستودهنما و فریده حقبین. تهران: نشر علم.
ـ هرمن، دیوید، مانفرد یان و ماری ـ لو رایان (1396). دانشنامه نظریههای روایت. گروه مترجمان با ویراستاری محمد راغب. تهران: نیلوفر.
- Genette, G. (1980). Narrative Discourse. Ithaca, N.Y. and London: Cornell University Press, Trans. of a portion of Figures 3. Firest.
- Jahn, M. (1996). "Windows of Focalization: Deconstructing and Reconstructing a Narratological Concept". Style. 30: 2. pp. 67-241.
- Edipo re (1967). Dir: Pier Paolo Pasolini. on DVD.