بررسی کارکرد وجوه روایی و پیرنگ در روایت نمایشنامه «باغ‌وحش شیشه‌ای»

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه آموزشی هنرهای نمایشی/ دانشگاه تهران، پردیس هنرهای زیبا

2 دانشگاه شهید بهشتی

چکیده

مقاله‌ی حاضر رویکرد روایت‌شناسی و رویکرد نشانه‌معناشناسیِ روایی را برای تحلیل روایت ‏نمایشنامه‌ی «باغ‌وحش شیشه‌ای» اثر تنسی ویلیامز مناسب می‌داند. این مقاله با تأکید بر مبحثِ ‌‏«وجوه روایی» از رویکرد روایت‌شناسی و مبحثِ «پیرنگ و نحو روایی» از رویکرد ‏نشانه‌معناشناسی، هر دو رویکرد را به هم گره می‌زند و نمایشنامه‌ی «باغ‌وحش ‏شیشه‌ای» را در دو مسیر درهم‌تنیده دنبال و بررسی می‌کند: 1) تحلیل رابطه‌ی راوی و مخاطب در ‏نمایشنامه: راوی نمایشنامه مستقیماً تماشاگران را مخاطب قرار می‌دهد و مرز میان مخاطبِ درون ‏داستان و خوانند‌گان یا تماشاگران بیرونِ داستان را مخدوش می‌کند. در این مقاله، ضمن بررسی ‏الگوی وجوه روایی مدنظر ژپ لینت‌ولت، روشن می‌شود که ویلیامز با نزدیک‌کردن منِ ‌انتزاعی ‏خودش به راوی داستان، دنیای اثر ادبی و دنیای داستان را درهم ادغام می‌کند. 2) بررسی پیرنگ ‏روایت با درنظرگرفتن الگوی پیرنگ و الگوی کنشگران مدنظر گرماس. مقاله‌ی حاضر، برخلاف ‏بسیاری از منتقدان که معتقدند پیرنگ «باغ‌وحش شیشه‌ای» ناکامل است، با تحلیل پیرنگ ‏نمایشنامه نشان می‌دهد که روایت «باغ‌وحش شیشه‌ای» کامل است.‏

کلیدواژه‌ها



مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 04 مهر 1401
  • تاریخ دریافت: 05 اردیبهشت 1401
  • تاریخ بازنگری: 20 شهریور 1401
  • تاریخ پذیرش: 28 شهریور 1401