کانون روایت در بازی تاج و تخت و اقتباس تلویزیونی آن با تکیه بر دیدگاه ژرار ژنت

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری تئاتر فیلم و ارتباطات دانشگاه بریگام یانگ پرو امریکا

2 کارشناس ارشد ادبیات نمایشی دانشگاه تربیت مدرس

3 کارشناس طراحی صحنه تئاتر

4 کارشناس ارشد فیلمسازی دانشگاه کینکزتون

10.22034/jlc.2023.376667.1532

چکیده

سری رمان‌های نغمه‌ای از یخ و آتش از پرطرفدارترین رمان‌های قرن شناخته می‌شود. مجله‌ی تایم جرج آر. آر. مارتین را تالکین آمریکایی خوانده است از این رمان فانتزی در سال ۲۰۱۱ برای سریال تلویزیونی بازی تاج و تخت اقتباس شد. سریال بازی تاج و تخت یکی از پربیننده‌ترین سریال‌های جهان شناخته شده است. در مقاله‌ی حاضر تلاش شده تا با روش توصیفی-تحلیلی، تفاوت‌های روایتی این اقتباس، با تمرکز بر روی کانونی‌شدگی بررسی شود. در این تحقیق با تکیه بر نظریات ژرار ژنت کانونی شدن کانونی‌سازها در رمان نغمه‌ای از یخ و آتش و سپس نحوه‌ی تغییر آن در سریال بازی تاج و تخت بررسی می‌شود. همچنین در این تحقیق بر روی کانونی‌سازهای اصلی رمان و سریال بازی تاج و تخت و حوادثی که از منظر کانونی‌سازی آنها اتفاق می‌افتد نیز تمرکز شده است تا مشخص شود چه کانونی‌سازهایی در رمان و سریال فانتزی حماسی کانونی می‌شوند و چه اتفاقاتی از نگاه آنها روایت می‌شود. نتایج حاصل از این پژوهش نشان می‌دهد که برای اقتباس تلویزیونی از رمان، کانونی شدگی درونی به کانونی شدگی بیرونی تبدیل شده است. همچنین تغییرات روایتی دیگری از جمله ساده کردن پیچیدگی برخی خرده داستان‌ها، حذف کردن تعدادی از کاراکترها یا استفاده از داستان‌هایشان برای کاراکترهای موجود، اضافه کردن تعدادی روایت عاشقانه، دراماتیک کردن بعضی اتفاقات و تغییر کانونی‌سازها در سریال و رمان را می‌توان نام برد.

کلیدواژه‌ها



مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 03 اسفند 1401
  • تاریخ دریافت: 28 آذر 1401
  • تاریخ بازنگری: 19 بهمن 1401
  • تاریخ پذیرش: 01 اسفند 1401