توازی‌نگری در فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟» براساس دیدگاه زمان‌پریشی ژرار ژنت

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی

2 فرهنگستان هنر، تهران، ایران

10.22034/jlc.2023.399664.1568

چکیده

چکیده
«در دنیای تو ساعت چند است؟» تولید سال‌های نخست دهه نود شمسی، اولین فیلم بلندِ صفی یزدانیان، مستندساز، در ژانر عاشقانه- اجتماعی می‌باشد. هرچند این فیلم، با نقدهای ژورنالیستی متعدد مواجه بوده، اما تاکنون از دریچه هیچ نظریه‌ای مورد تحلیل واقع نشده‌است. ارزش و محوریت زمان، همچنین دوگانگی جهان‌ها به انحاءِ مختلف در این فیلم به تصویر کشیده شده‌است. به‌دلیل اهمیت و نقش محوری عنصر زمان در روایتِ سینمایی و به‌منظور شرح و تحلیل روشمند فیلم، در این پژوهش مؤلفۀ توازی‌نگری، از منظر زمان‌رواییِ ژرار ژنت، متفکر فرانسوی، تحلیل می‌شود. این مقاله در پی پاسخ به این پرسش‌هاست؛ چه نظام‌ها و مؤلفه‌های زمان‌پریشی در این فیلم بازنمایی شده‌اند و چگونه این مؤلفه‌ها در ارتباط و نسبت بین روایت‌های فیلم نقش ایفا می‌کنند. هدف این پژوهش ارائۀ الگوی نظام‌مند زمان‌پریشی، نمایان ساختن کاربست مؤلفه‌های پس‌نگری و پیش‌نگری و تبیین توازی‌نگری در سکانس‌های فیلم می‌باشد. نتایج پژوهش حاکی است؛ محصول نهایی فیلمساز برای نمایش دو دنیای متفاوت، فیلمی با مشخصات زمان‌پریشیِ کامل و چندوجهی است که ضمن بهره‌گیریِ ترکیبی از مؤلفه‌های زمان‌پریشی، واجد ویژگی‌های شاخص مؤلفۀ توازی‌نگری است.

کلیدواژگان: در دنیای تو ساعت چند است؟، صفی یزدانیان، ژرار ژنت، زمان‌روایی، زمان‌پریشی، پس‌نگری، پیش‌نگری، توازی‌نگری.

کلیدواژه‌ها

موضوعات



مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 30 مرداد 1402
  • تاریخ دریافت: 09 خرداد 1402
  • تاریخ بازنگری: 26 تیر 1402
  • تاریخ پذیرش: 30 مرداد 1402