احمدی، بابک (1388). ساختار و تأویل متن. تهران: نشر مرکز.
اترینگتونرایت، کریستین و روث داوتی (1397). درک تئوری فیلم. 2ج. ترجمة رحیم قاسمیان. ج2. تهران: واحه.
ایگلتون، تری (1380). پیشدرآمدی بر نظریة ادبی. ترجمة عباس مخبر. تهران: نشر مرکز.
آیدنلو، سجاد (1391). طومار نقالی شاهنامه. تهران: بهنگار.
بینیون، لورنس و دیگران (1396). تاریخ تحلیلی هنر نگارگری. ترجمة محمد ایرانمنش. تهران: امیرکبیر.
براون، ویلیام (1398). اَبَرسینما: فلسفة فیلم در عصر دیجیتال. ترجمة اکرم ورشوچیفرد و پیام زینالعابدینی. تهران: پارسه.
بیور، فرانک (1395). فرهنگ اصطلاحات سینمایی. ترجمة مسعود مدنی. تهران: تابان خرد.
پاکباز، رویین (1392). نقاشی ایرانی از دیرباز تا امروز. تهران: زرین و سیمین.
دیک، برنارداف (1391). آناتومی فیلم. ترجمة حمید احمدی لاری. تهران: ساقی.
ذکاء، یحیی (1374). «ماجرای خرید شاهنامة شاهی (شاهنامة هوتون)». مجلة کلک. ش68. صص134ـ152.
سیوری، راجر (1385). ایران عصر صفوی. ترجمة کامبیز عزیزی. تهران: نشر مرکز.
شعیری، محمدرضا (1397). نشانه ـ معناشناسی دیداری: نظریه و کاربردها. تهران: سخن.
صدیقی لیقوان، جواد و مهیار علویمقدم (1396). «بررسی روایتشناسی طبقاتالصوفیه براساس نظریة زمان در روایت ژرار ژنت». نشریة فنشناسی ادب فارسی. ش2. صص85ـ98.
قاسمیپور، قدرت (1387). «زمان و روایت». فصلنامة نقد ادبی. س1. ش2. صص123ـ144.
عادل، شهابالدین (1389). تحولات معاصر در مفهوم زمان سینمایی. تهران: دانشگاه هنر.
عادل، شهابالدین و دیگران (1391). «ساختارهای زمانی نو در سینما با رویکرد به روایت شبکهای». فصلنامة نامة هنرهای نمایشی و موسیقی. س2. ش4. صص69ـ72.
فیلیپس، ویلیام (1390). مبانی سینما. ج2. ترجمۀ رحیم قاسمیان. تهران: ساقی
ـــــــــــــ (1394). درآمدی بر فیلم. ترجمة فتاح محمدی. تهران: علمی و فرهنگی.
ابوت، اچ. پورتر (1397). سواد روایت. ترجمة رؤیا پورآذر و نیما م. اشرفی. تهران: اطراف.
قاضیزاده، خشایار (1382). «هندسة پنهان در نگارههای کمالالدین بهزاد». فصلنامة خیال. ش6. صص4ـ29.
کاظمی مهروش و دیگران (1391). «مفهوم و جایگاه فضا در سه نگاره از نگارههای استاد کمالالدین بهزاد». جلوة هنر. د4. ش8. صص43ـ52.
کیسبییر، آلن (1386). درک فیلم. ترجمة بهمن طاهری. تهران: نشر چشمه.
گرگور، اولریش و انو پاتالاس (1384). تاریخ سینمای هنری. ترجمة هوشنگ طاهری. تهران: ماهور.
گودرزی، مصطفی و گلناز کشاورز (1386). «بررسی مفهوم زمان و مکان در نگارگری ایرانی». هنرهای زیبا هنرهای تجسمی. د31. ش31. صص89ـ101.
ناظری، افسانه (1387). «حال سرمدی تأویلی بر نگارة خسرو و شیرین». نامة هنرهای تجسمی و کاربردی. س1. ش2. صص23ـ35.
ـــــــــــــ (1389). تبیین زمان و مکان در نگارگری ایرانی برطبق اندیشه و شهود عرفای مسلمان. رسالة دکتری. استاد راهنما محمدرضا ریختهگران. دانشگاه هنر. تهران.
نصر، سیدحسین (1394). هنر و معنویت اسلامی. ترجمة رحیم قاسمیان. تهران: حکمت.
وبستر، راجر (1382). پیشدرآمدی بر مطالعة نظریة ادبی. ترجمة الهه دهنوی. تهران: فرهنگ و ارشاد اسلامی.
هیوارد، سوزان (1388). مفاهیم کلیدی در مطالعات سینمایی. ترجمة فتاح محمدی. زنجان: هزارة سوم.