اتکینسون، آر. اف. (1377). «فلسفۀ تاریخ، نگاهی به دیدگاههای رایج در فلسفۀ معاصر تاریخ». ترجمۀ حسینعلی نوذری. مجلۀ تاریخ معاصر. س 2. ش 7. صص 85ـ122. ## احمدی، بابک (1387). رسالۀ تاریخ. تهران: نشر مرکز. ## ادواردز، پل (1375). فلسفۀ تاریخ. ترجمۀ بهزاد سالکی. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. ## استنفورد، مایکل (1386). درآمدی بر تاریخپژوهی. ترجمۀ مسعود صادقی. تهران: سمت. ## آبرامز، فیلیپ (1395). جامعهشناسی تاریخی. ترجمۀ منصوره لولاآور و غلامرضا جمشیدیها. تهران: انتشارات دانشگاه تهران. ## آلتسون، ویلیام پ. (1380). فلسفۀ زبان. ترجمۀ نادر جهانگیری. مشهد: انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد. ## بشلر، ژان (1370). ایدئولوژی چیست؟. ترجمۀ علی اسدی. تهران: شرکت سهامی انتشار. ## بلیکی، نورمن (1395). پارادایمهای تحقیق در علوم انسانی. ترجمۀ محمدتقی ایمان و دیگران. قم: حوزه و دانشگاه. ## پمپا، لئون (1377). «چهارچوبهای اساسی فلسفۀ تاریخ». ترجمۀ حسینعلی نوذری. مجلۀ تاریخ معاصر ایران. س 2. ش 8. صص 90ـ136. ## ثواقب، جهانبخش (1385). روش تحقیق با تأکید بر تاریخ. شیراز: نوید شیراز. ## الجابری، محمدعابد (1389). نقد عقل عربی. ترجمۀ سید محمد آلمهدی. تهران: نسل آفتاب. ## جنکینز، کیت (1387). بازاندیشی تاریخ. ترجمۀ حسینعلی نوذری. تهران: آگه. ## حسنی، سید حمیدرضا (1385). «مناسبات بین فهم و تبیین در علوم انسانی و علوم طبیعی». نشریۀ حوزه و دانشگاه. س 12. ش 47. صص 94ـ114. ## حضرتی، حسن (1393). روش پژوهش در تاریخشناسی. تهران: پژوهشکدۀ امام خمینی و انقلاب اسلامی. ## خضر، عبدالعلیم عبدالرحمن (1389). مسلمانان و نگارش تاریخ. ترجمۀ صادق عبادی. تهران: سمت.## دری، ویلیام اچ. (1382). «عینیت و ارزش در تاریخ». ترجمۀ مسعود صادقیعلیآبادی. پژوهشنامۀ متین، ش 1. صص 165ـ178. ## دری، ویلیام اچ. (1383). «تبیین و فهم در تاریخ». ترجمۀ مسعود صادقیعلیآبادی. پژوهشنامۀ متین. ش 5. صص95ـ232. ## دیلتای، ویلهلم (1392). به فهم درآوردن جهان انسانی. ترجمۀ منوچهر صانعیدرهبیدی. تهران: ققنوس.## راین، آلن (1367). فلسفۀ علوم اجتماعی. ترجمۀ عبدالکریم سروش. تهران: علمی و فرهنگی. ## ساروخانی، باقر (1388). روشهای تحقیق در علوم اجتماعی (اصول و مبانی). ج 1. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. ## فوکو، میشل (1392). دیرینهشناسی دانش. ترجمۀ نیکو سرخوش و افشین جهاندیده. تهران: نشر نی.## قاسمزاده، سید علی و فضلالله خدادادی (1396). «عناصر ساختاری و معیارهای بازشناسی بیاعتباری راوی در روایتگری». دوفصلنامۀ روایتشناسی. س 1. ش 1. صص 147ـ173. ## کاسیرر، ارنست و روژه گارودی (1386). زبان، فلسفه. ترجمۀ مرداد رهسپار و بزرگ نادرزاد. تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی. ## کالینگوود، ار. جی. (1390). اصول تاریخ. ترجمۀ عبدالرضا سالاربهزادی. تهران: نشر نی. ## گادامر، گئورک (1395). هرمنوتیک، زبان، هنر (شش جستار هرمنوتیکی). ترجمۀ عبدالله امینی. آبادان: پرسش. ## گودمن، نلسون (1379). «شرطیهای خلاف واقع». ترجمۀ رضا گندمی نصرآبادی. مجلۀ نامۀ مفید. ش 24. صص 81ـ89. ## مانزلو، آلن (1394). واساخت تاریخ. ترجمۀ مجید مرادیسده. تهران: پژوهشکدۀ تاریخ اسلام. محمدپور، احمد (1396). تاریخ به روایت فلسفه. تهران: لوگوس. ## مکالا، سی. بین (1387). بنیادهای علم تاریخ (چیستی و اعتبار شناخت تاریخی). ترجمۀ احمد گلمحمدی. تهران: نشر نی. ## نجومیان، امیرعلی (1385). «تاریخ، زبان و روایت». پژوهشنامۀ علوم انسانی. ش 52. صص 305ـ318. نوذری، حسینعلی (1379). فلسفۀ تاریخ (روششناسی و تاریخنگاری). تهران: طرح نو. ## نیچه و دیگران (1379). هرمنوتیک مدرن. ترجمۀ بابک احمدی و دیگران. تهران: نشر مرکز. ## Abrams, P. (2015). Historical sociology (translated into Farsi by Mansoureh Lolavar and Gholamreza Jamshidiha). Tehran: University of Tehran. ## Ahmadi, B. (2008). Treatise on history (in Farsi). Tehran: Centeral publication## Al-Jabri, M. A. (2010). Critique of Arabic reason (translated into Farsi by Seyyed Mohammad Al-Mahdi). Tehran: Sun Generation. ## Altson, W. P. (2001). Philosophy of language (translation into Farsi by Jahangiri). Mashhad: Ferdowsi University of Mashhad. ## Atkinson, R. F. (1998). Philosophy of history: methodology and historicism (translated into Farsi by Hossein Ali Nozari). Tehran: Tarhe Now. ## Bessler, J. (1991). What is ideology? (translated into Farsi by Ali Asadi). Tehran: Anteshar Co. ## Blake, N. (2016). Research paradigms in humanities (translated into Farsi by Mohammad Taghi Iman and others). Qom: Seminary and University. ## Cassirer, E., & Garaudy, R. (2007). Language, philosophy (translated into Farsi by Mordad Rahsapar and Bozorg Naderzad). Tehran: Ministry of Culture and Islamic Guidance. ## Collingwood, R. G. (2011). Principles of history (translated into Farsi by Abdolreza Salar Behzadi). Tehran: Ney## Dari, W. H. (2004). Explanation and understanding in history (translated into Farsi by Masoud Sadeghi Aliabadi). Matin Research Journal, 5, 95-232. ## Dilthey, W. (2013). Understanding the human world (translated into Farsi by Manouchehr Sanei Darreh Bidi). Tehran: Phoenix. ## Dory, W. H. (2003). Objectivity and value in history (translated into Farsi by Masoud Sadeghi Aliabadi). Matin Research Journal, 13, 165-178. ## Edwards, P. (1996). Philosophy of history (translated into Farsi by Behzad Saleki), Tehran: Institute of Humanities and Cultural Studies. ## Foucault, M. (2013). Paleontology of knowledge (translated into Farsi by Niko Sarkhosh and Afshin Jahandideh). Tehran: Ney. ## Gadamer, G. (2016). Hermeneutics, language, art (six hermeneutic essays). (translated into Farsi by Abdullah Amini). Abadan: Question publication. ## Goodman, N. (2000). False conditions (translated into Farsi by Reza Gandami Nasrabadi). Useful Magazine, 24, 81-89. ## Hassani, S. H. R. (2006). Relationships between understanding and explanation in the humanities and natural sciences. Journal of the Seminary and the University, 12(47), 114-94. ## Hazrati, H. (2014). Research method in historiography (in Farsi). Tehran: Imam Khomeini and Islamic Revolution Research Institute. ## Jenkins, K. (2008). Rethinking history (translated into Farsi by Hossein Ali Nozari). Tehran: Ad. ## Khidr, A. A. (2010). Muslims and the writing of history (translated into Farsi by Sadegh Ebadi). Tehran: Samt. ## Makala, C. B. (2008). Foundations of history (What and the validity of historical cognition) (translated into Farsi by Ahmad Golmohammadi). Tehran: Ney. ## Manzlow, A (2015). Reconstruction of history (translated into Farsi by Majid Moradi Sedeh). Tehran: Islamic History Research Institute. ## Mohammadpour, A. (2017). History according to philosophy (in Farsi). Tehran: Logos. ## Nietzsche, F., et al. (2000). Modern hermeneutics (translated into Farsi by Babak Ahmadi and others). Tehran. Centeral Publication. ## Nojomian, A. A. (2006). History, language and narration. Journal of Humanities, 52(4), 305-318. ## Nozari, H. A. (2000). Philosophy of history (methodology and historiography) (in Farsi). Tehran: New design publication. ## Pampa, L. (1998). Basic frameworks of the philosophy of history (translated into Farsi by Hossein Ali Nozari). Journal of Contemporary Iranian History, 2(8), 90-136. ## Qasemzadeh, S. A., & Khodadadi, F. (2017). Structural elements and criteria for recognizing the narrator's invalidity in narration. Quarterly Journal of Narratology, 1(1), 147-173. ## Rhine, A. (1988). Philosophy of social sciences (translated into Farsi by Abdul Karim Soroush). Tehran: Scientific and Cultural Publication. ## Sarukhani, B. (2009). Research methods in social sciences (principles and foundations). Tehran: Institute of Humanities and Cultural Studies. ## Sawaqib, J. (2006). Research method with emphasis on history. Shiraz: Navid Shiraz. ## Stanford, M. (2007). An introduction to historical studies (translated into Farsi by Massoud Sadeghi). Tehran: Samt publication.##