پاکباز، رویین (1390). دایرةالمعارف هنر. تهران: فرهنگ معاصر.## پاکتچی، احمد (1389). «معناسازی با چینش آشوب در نظم در رویکرد نشانهشناسی فرهنگی» در مجموعهمقالات نقدهای ادبی ـ هنری بهکوشش امیرعلی نجومیان. تهران: سخن.## سلطانکاشفی، جلالالدین (1392). «بهکارگیری دیدگاههای اجتماعی در آثار سلطان محمد نگارگر با استفاده از اصول و قواعد هنر اسلامی». نگره. د 8. ش 26. صص 4ـ17.## حقایق، آذین و فرزان سجودی (1394). «تحلیل معناشناختی دو نگاره از شاهنامۀ فردوسی براساس الگوی نشانهشناسی اجتماعی تصویر». نشریۀ هنرهای زیبا ـ هنرهای تجسمی. د 20. ش 2. صص 5ـ12.## حقایق، آذین و مهناز شایستهفر (1393). «تقابل خود و دیگری در دو نگاره از شاهنامۀ شاه طهماسب و شاهنامۀ شاه اسماعیل دوم، تحلیلی برمبنای الگوی نشانهشناسی فرهنگی». کیمیای هنر. د 3. ش 12. صص 52ـ66.## خیری، مریم، اشرف موسویلر و فرزان سجودی (1394). «تحلیل الگوهای نشانهشناسی اجتماعی تصویر در دو اثر از هیرونیموس بوش» در همایش بینالمللی نوآوری و تحقیق در هنر و علوم انسانی، دورۀ اول.## رز، ژیلیان (1397). روش و روششناسی تحلیل تصویر. مترجم سیدجمالالدین اکبرزاده جهرمی. تهران: پژوهشگاه هنر، فرهنگ و ارتباطات/ مرکز پژوهش و سنجش افکار صداوسیما.## سجودی، فرزان (1387). نشانهشناسی کاربردی. تهران :نشر علم.## سلیمانیکوشکی، محمودرضا، صدرالدین طاهری و زینب صابر (1398). «تحلیل روایتشناختی نگارۀ بر تخت نشستن اسکندر در شاهنامۀ بزرگ ایلخانی برپایۀ الگوی نشانهشناسی اجتماعی تصویر». فصلنامۀ روایتشناسی. د 3. ش 6. صص 261ـ292.## سنسون، گوران (1387). «مفهوم متن در نشانهشناسی فرهنگی». مترجم فرزان سجودی. در مجموعهمقالات نشانهشناسی فرهنگی. گروه مترجمان. بهکوشش فرزان سجودی. تهران: نشر علم.## فردوسی، ابوالقاسم (1394). شاهنامه. ج 2. پیرایش جلال خالقیمطلق. تهران: سخن.## کرس، گونتر و تئودور ونلیون (1395). دستور خوانش تصاویر. مترجم سجاد کبگانی. تهران: هنر نو.## گودرزی، حسین (1387). «کارکرد هویتبخش مذهب شیعه در دورۀ صفویه». فصلنامۀ مطالعات ملی. د 9. ش 4. صص 45ـ72.## ولش، استوارتکری (1389). نقاشی ایرانی: نسخۀ نگارههای عهد صفوی. مترجم احمدرضا تقاء. تهران: مؤسسۀ تألیف، ترجمه و نشر آثار هنری متن.## Ferdowsi, A. (2013). Shahnameh (The Book of the Kings) (in Farsi). J. Khaleghimotlagh (Ed.). Tehran: Sokhan.## Gillian, R. (2018). Visual Methodologies (in Farsi). J. Jahromi (Tr.). Tehran: Research Center for Culture, Art and Communications.## Goudarzi, H. (2009). “The Identity-Making Function of Shiism the Safavid Era” (in Farsi). National Studies. Vol. 9. No. 4. pp. 45- 72.## Haghayegh, A., & Shayestehfar, M. (2014). “Oppositional Binary of “the self” and “the other” in Two Illustrated Versions of Shahnameh, Shahnameh of Shah Tahmasb and Shahname of shah Ismaeel II: An Analysis of the Cultural Semiotic Model” (in Farsi). Kimiahonar. Vol. 3. No. 12. pp. 51- 66.## Haghayegh, A., & Sojoodi, F. (2015). “Semantic Analysis of Two Paintings of Firdausi Shahnameh: An Analysis of the Cultural Semiotic Model” (in Farsi). Honar-Ha-Ye-Tajassomi (Honar-Ha-Ye-Ziba). Vol. 20. No. 2. pp. 5- 12.## Kheiri, M., Musavilar, A., & Sojoodi, F. (2015). “Investigating Patterns of Social Semiology of Image in Works of Hieronymus Bosch” (in Farsi) in The International Conference of Innovation and Research in Arts and Humanities (the first session). at: https://www.sid.ir/FileServer/SF/3141394h0136.pdf## Krres, G., & Van Leeuwen, T. (2016). Reading Images (in Farsi). S. Kabgani (Tr.). Tehran: Honar Nov.## Pakatchi, A. (2010). “Meaning by Arranging Chaos in Order with the Approach of Cultural Semiotics” (in Farsi) in A. Nojoomian. The Collection of Articles on Literacy and Art Critiques. Tehran: Sokhan.## Pakbaz, R. (2011). Encyclopedia of Art (in Farsi). Tehran: Farhang Moaser.## Sojoodi, F. (2008). Practical Semiotics (in Farsi). Tehran: Elm.## Soleimani Kooshki, M., Taheri, S., & Saber, Z. (2020). “A Narrative Survey on the Folio of Alexander on the Throne in the Great Ilkhanid Shahnama Based on Social-Semiotics Pattern of Image” (in Farsi). Journal of Narrative Studies. Vol. 3. No. 6. pp. 261- 292.## Soltan Kashefi, J. (2013). “Social Approaches to Studying the Artworks of Sultan Mohammad Using Principles Of Islamic Art” (in Farsi). Negareh. Vol. 8. No. 26. pp. 4-17.## Sonesson, G. (2008). “The Concept of Text in Cultural Semiotics” (in Farsi) in F. Sojoodi. The Collection of Articles on Cultural Semiotics. Tehran: Elm.## Stuart, C. Welch (1971). 78 Picture from a World of King, Heroes, and Demons (The Houghton Shah-Nameh). New York: The Metropolitan Museum of Art Bulletin.## Welch, S. (1971). 78 Picture from a World of Kings, Heroes, and Demons (The Houghton Shah-Nameh). Art Bulletin of the Metropolitan Museum, New York.## Welch, S. (2010). Persian Painting (in Farsi). A. Togha (Tr.). Tehran: Matn.##