دگردیسی جسمانه‌ای سوژه از تن تا دگر- تن در رمان دلقک و حشرات دیگر اثر خسرو مانی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه تاریخ گروه تاریخ، دانشکدۀ هنر، دانشگاه پنسلوانیای آمریکا

10.22034/jlc.2022.353575.1498

چکیده

پژوهشِ حاضر، دگردیسی جسمانه‌ای، حرکت سوژه از «تن» تا «دیگر- تن» و شرایط تولید نظام معناییِ مبتنی بر تصادف را در رمان دلقک و حشرات دیگر بر پایۀ سبک‌شناسی جسمانه‌ای بررسی می‌کند. فرض پژوهش این است که عامل اصلی دگردیسی جسمانه‌ای سوژه در فرایند گذر از «تن» به «دیگر- تن»؛ حضور نامنسجم، توهمی و پارانوییدی سوژه بوده است. عامل اصلی دگردیسی جسمانه‌ای سوژه، میل به سوی ادراک تن خویش است. هدف اصلی مقاله این است که ادبیات داستانی افغانستان از دهۀ هشتاد به این‌سو دچار دگردیسی شده است و نمودهای این دگردیسی را چه در حوزۀ گفتمانی و چه در نظام‌های روایی و معنایی به وضوح می‌توان مشاهده کرد. رمان دلقک و حشرات دیگر به عنوان نمونۀ خصیصه‌نمای این وضعیت و با نگاه نشانه- معناشناختی، نشان می‌دهد که وضعیت‌های گفتمانی در اثر کنش و حرکت سوژۀ پست‌مدرنیستی در این رمان چگونه برای ادراک خود و دیگری از دور بستۀ سوژۀ ساختاری عبور و با قرار گرفتن در فرایند سیال، در تن دیگری تناسخ می‌یابد و با فاصله‌گرفتن از خود به شناخت خویشتن می-پردازد. نتیجۀ پژوهش نشان می‌دهد که سوژه‌ در این رمان با عبور از تن به دیگر- تن، دگردیس شده و این دگردیسی، به سوژه امکان داده است تا به ادراک تن خویش دست یابد و موجب شکل‌گیری نظام معنایی‌ای مبتنی بر تصادف گردد. در این نظام معنایی، نه با سوژۀ مولف‌محور مواجهیم که نشان‌دهندۀ متن کلاسیک است و نه با سوژۀ خواننده-محور/ شبه سوژه که بیانگر متن مدرن است؛ بلکه با سوژۀ متن‌محور/ ناسوژه سرو کار داریم.

کلیدواژه‌ها


معین، م.ب. (1396). ابعاد گم‏شدۀ معنا در نشانه‏شناسی روایی کلاسیک. تهران: علمی و فرهنگی.##پیراوی‏ونک، م. (1389). پدیدارشناسی نزد مرلوپونتی. تهران: پرسش.##خبازی کناری، م.، و سبطی، ص. (1395). بدن‏مندی در پدیدارشناسی هوسرل، مرلوپونتی و لویناس. حکمت و فلسفه، 3، 75-98.##رحیمی جعفری، م.، و شعیری، ح.ر. (1389). از ابرسوژه تا ناسوژه: جلوه‏های متناوب قدرت در نمایشنامۀ سیاها اثر ژان ژنه. نقد زبان و ادبیات خارجی، 4، 1-18.##زنجانبر، ا.ح.، و عباسی، ع. (1399). سبک‏شناسی «دگردیسی جسمانه» در داستان‏های کودک بر پایۀ نظام گفتمان تنشی. جستارهای زبانی، 4 (58)، 49-74.##سولومون، ر. (1379). فلسفۀ اروپایی؛ طلوع و افول خود. ترجمۀ س. حنایی کاشانی. تهران: قصیده‏سرا.##شایگان‏فر، ن. (1397). تجربۀ هنرمندانه در پدیدارشناسی مرلوپونتی. تهران: هرمس.##شعیری، ح.ر. (1398الف). تجزیه و تحلیل نشانه ـ معناشناختی گفتمان. تهران: سمت.##شعیری، ح.ر. (1398ب). تحلیل نشانه ـ معناشناختی گفتمان اجتماعی مُد: از عقل‏محوری تا آرمان‏گرایی. زبان‏شناسی اجتماعی، 2، 31ـ37.##شکری، م. (1391). هوسرل، مرلوپونتی و مفهوم تن. حکمت و فلسفه، 2، 41-56.##کریمی، ف. (1398). تحلیل سوژه در ادبیات داستانی پسامدرن ایران. تهران: روزنه.##کلگ، ا. (1383). چهارچوب‏های قدرت. ترجمۀ م. یونسی. تهران: پژوهشکدۀ مطالعات راهبردی.##گرمس، آ. ژ. (1389). نقصان معنا. ترجمۀ ح.ر. شعیری. تهران: علم.##مانی، خ. (1392). دلقک و حشرات دیگر. کابل: زریاب.##مک‏هیل، ب. (1395). داستان پسامدرنیستی. تهران: ققنوس.##مهرنگار، م.، مهرنگار، م.، چیتی، ر.، خدایار، ا.، و فهیمی فر، ا. (1392). تحلیل ترانشانه‏ای دگردیسی و آیین تشرف در شاهنامه به روایت تصویر. ادبیات تطبیقی(فرهنگ زبان و ادب فارسی)، 7، 128-154.##نهفته، ع. (1395). سنگ‏ها و کوزه‏ها. کابل: تاک.##نیک‌روز، ی.، و خلیلی جهرمی، ج. (1396). تحلیل دگردیسی اسطورۀ مهر در شعر آرش کمانگیر سرودۀ سیاوش کسرایی. پژوهش زبان و ادبیات فارسی، 44، 103-130.##Altez-Albela, F. R. (2011). The Body and Transcendence in Levinas’ Phenomenological Ethics. Kritike, 5, 36-50.##Babak, M. (2017). The lost dimension of meaning in classic narratological semiotics. Tehran: Elmi-oFarhangi.##Beaney, T. (2016). Metamorphosis in Modern German Literature: Transforming Bodies, Identities and Affects, Cambridge cb1 2la: Legenda.##Clute, J., & Grant, J. (eds.) (1997). The Encyclopedia of Fantasy. London: St. Martin’s Press. Clute, John and John Grant (eds.). The Encyclopedia of Fantasy. London: St. Martin’s Press.##Feldherr, A. (2002). Metamorphosis in the Metamorphoses. In P. Hardie (Ed.), The Cambridge Companion to Literature, pp. 163-179). Cambridge: Cambridge University Press. doi:10.1017/CCOL0521772818.012##Greimas, A. J. (2010). De I’imperfection. Trans by Hamid Reza Shairi, Tehran: Quqnoos.##Griffin. M. (2015). Transforming Tales: rewriting metamorphosis in medieval French literature. umited kingdom: oxford university press.##Hawes, G. (2006). Metamorphosis and Metamorphic Identity. presented in AHCCA. postgarndute conference, 2, 21-42.##Hopp, W. (2012). Perception. The Routledge Companion to Phenomenology. edited by Sebastian Luft and Søren Overgaard. New York and London: Routledge.##Kafka, F. (1999). Metamorphosis. Tr. I. Johnston. MalaspinaL Malaspina University-College press.##Karimi, F. (2019). Analysis of the Subject in Iran’s Post-modern Prose Fiction. Tehran: Rozaneh.##Khabbazi Kenari, M., & Sabti, S. (2016). Bodyness in Husserl, Merleau Ponty, and Levinas's phenomenology. Wisdom, and Philosophy, 12(3), 75-98.##Lassen seger, M. (2006). Adventures into otherness. Abo: Abo Akademi university press.##Mani, Kh. (2013). The crown and Other Insects. Kabul: Zaryab.##Massey, I. (1976). The Gaping Pig: Literature and metamorphosis. United states of America: California university press.##McHale, B. (1987). Postmodernist Fiction. London & New York: Routledge.##Mchale, B. (2016). Postmodernist Fiction. Tr. A. Masumi. Tehran: Quqnoos.##Mehnegar, M., Mehrnegar, M., Cheti, R., Khudayar, I., Fahimifar, A. (2013). Analysis of Metamorphosis and Initiation Rules in Shahnameh through Illustrations. Applied Literature, 7, 128-154.##Merleau-Ponty, M. (2005). Phenomenology of Perception. Tr. C. Smith. (first published 1962). New York and London: Routledge.##Mikkonen, K. (1997) The Writer’s Metamorphosis: Tropes of Literary Reflection and Revision. Tampere: Tampere University Press.##Nehefta, A. (2016). Stones and Jugs. Kabul: Taak.##Nikrooz, Y., & Khalili Jahromi, J. (2017). Analyzing the Metamorphosis of the Seal Myth in the Poem of Arash Kamangir. Persian Language and Literature Research, 44, 103-130. ##Piravi Wanak, M. (2010). Phenomenology According to Meleau Ponty. Tehran: Porsesh.##Rahimi, J., & Shairi, H.R. (2010). From supersubject to nonsubject: Alternating manifistations of power in Jean Genet’s play the blacks. Critical Language and Literary Studies, 2, (4), 1-18.##Ranjanbar, A., & Abbasi, A. (2020). Stylistics of “Physical Metamorphosis” in child stories, based on the tensive regime of discourse. Language Related Research, 11, (4), 49-74.##Shairi, H.R. (2017). Semiotic Analysis of Discourse. Tehran: Samt.##Shairi1, H.R. (2019). Semiotic Analysis og Vogue’s Social Discourse: From Rationalism to Idealism. Iranian Journal of Sociolinguistics, 2, (2), 31-37.##Shayeganfar, N. (2016). The Artistic Experience in Merleau Ponty’s Phenominology. Tehran: Hermes.##Shokri, M. (2012). Husserl, Merleau-Ponty and the Concept of Body. Wisdom and Philosophy, 8, (2), 41-56.##Solomon, R. (2000). Continental Philosophy since1750: The rise and fall of the self. Tr. S. Hanai Kashani. Tehran: Qaside Sera.##Stewart, C. (2004). Frameworks of Power. Tr. M. yonesy, Tehran: Experience Explore Collaborative Center.##Vyas, A., & Khan, M. (2016). Paranoid Personality Disorder. The American Journal of Psychiatry, Residents Journals. Vol. 11, Issue 1, 9-11.##Zimmerman, N.K. (2009). Karol Wojtyla and Emmanuel Levinas on the Embodied Self: the Forming of the Other as Moral Self-disclosure. Heythrop Journal, 50 (6), 982-995.##