تحلیل کهن الگویی روایت های سه گانه بتمن از کریستوفر نولان بر اساس نظریه جین شینودا بولن با محوریت قراردادن بروس وین (بتمن)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد پژوهش هنر، گروه هنر، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

2 استادیار گروه هنر، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

10.22034/jlc.2023.375893.1530

چکیده

مسئله اصلی در مقاله حاضر تحلیل شخصیت بروس وین (بتمن) در فیلم های سه گانه بتمن از کریستوفر نولان از دیدگاه نظریه کهن‌الگوی مردانه جین شینودا بولن است. بولن در نظریه کهن الگوی مردانه خود با الهام از خدایان یونان به کهن الگوهای زئوس، پوزیدون، هادس، آپولو، هرمس، آرس، هفایستوس و دیونوسوس اشاره کرده است که این کهن الگوها بر رفتار و واکنش ما انسان ها تأثیر می گذارد. پژوهش حاضر به دنبال پاسخ به این پرسش است که بروس وین (بتمن) از کدام کهن الگوها پیروی کرده و کدام کهن الگوها بتمن را در رسیدن به اهداف خود که برقراری عدالت در شهر گاتهام است، یاری می کنند. بنابراین هدف از نگارش این مقاله، شناخت کهن الگوهای بروس وین (بتمن) برای انجام سفر قهرمانی و برقراری عدالت است. نتایج پژوهش نشان می دهد که بتمن از چهار کهن الگوی پوزیدون، آپولو، آرس و هادس پیروی می کند. نتایج پژوهش نشان می دهد که از ابتدا تا انتهای فیلم سوم، شخصیت وین (بتمن) از چهار کهن الگوی پوزیدون، آپولو، آرس و هادس تبعیت می کند. اما کهن الگو‌های آپولو و آرس کهن الگو‌های غالب شخصیت بتمن بوده و او را در انجام وظایفش یاری می دهند. پژوهش حاضر از نظر روش، توصیفی_ تحلیلی بوده و شیوة گردآوری اطلاعات به شکل کتابخانه ای و میدانی می باشد.

کلیدواژه‌ها


اسماعیلی‏پور، م. (1397). تحلیل روایت‏های مختلف تیپ 707 (سه فرزند طلایی) براساس کنش الهه‏های آسیب‏پذیر از نگاه شینودا بولن. فرهنگ و ادبیات عامه، 6(22)، 107ـ 122.##اسماعیلی‏پور، م.، هاشمی، س.ع.، و طوماری، ش. (1395). تیپ شخصیت هدایت از منظر تیپ‏شناسی بولن. پژوهش‏های نقد ادبی و سبک‏‏شناسی، 6(3)، 33ـ 61.##باقری نسامی، م. (1389). بررسی همانندهای قهرمانان اساطیری. هنرهای تجسمی نقشمایه، 3(5)، 25ـ 26.##برن، ل. (1400). اسطوره‏های یونانی. ترجمۀ ع. مخبر. تهران: نشر مرکز.##بولن، ژ. ش. (1398). انواع مردان. ترجمۀ ف نوابی. تهران: بنیاد فرهنگی زندگی (وابسته به بنیاد فرهنگی بالنده).##پاکباز، ر. (1381). دایره‏المعارف هنر. تهران: فرهنگ معاصر.##پین‏سنت، ج. (1380). اساطیر یونان. ترجمۀ ب. فرخی. تهران: اساطیر.##حسین‏آبادی، ز.، و فنایی، م. (1398 ). ﺑﺮﺭﺳﻲ ﭼﮕﻮﻧﮕﻲ ﺗﺮﻭﻳﺞ ﭘﺎﮔﺎﻧﻴﺴﻢ ﺩﺭ ﻓﻴﻠﻢ‏هاﻱ ﺍﺑﺮﻗﻬﺮﻣﺎﻧﻲ بهﻭﺳﻴﻠۀ ﺍﺳﺘﺮﻳﻮﺗﺎﻳﭗ‌سازی از ﺭﻧﮓ‏ها (ﺍﺯ سال‏های 2012– 1989، با تأکید بر سری فیلم‏های بتمن). جلوۀ هنر، 11(1)، 55ـ 61.##شاهرودی، ف. (1397). نقد روان‏شناختی فیلم دعوت از دیدگاه نظریۀ جین شینودا بولن. زن در فرهنگ و هنر، 10(2)، 177.##شاهرودی، ف. (1398). ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻛﻬﻦاﻟﮕﻮﻳﻲ ﻓﻴﻠﻢ روﺑﺎن ﻗﺮﻣﺰ از دﻳﺪﮔﺎه ﺟﻴﻦ ﺷﻴﻨﻮدا ﺑﻮﻟﻦ ﺑﺎ ﻣﺤﻮر ﻗﺮار دادن ﺷﺨﺼﻴﺖ زن ﻓﻴﻠﻢ. زن در فرهنگ و هنر، 11(3)، 345.##شفا، ش. (1383). افسانۀ خدایان. تهران: دنیای نو.##طاهری، ص.، و مصطفوی، ا. (1400). مقایسۀ تطبیقی ساختار اسطوره‏ای روایت در دو فیلم بتمن و شوالیۀ تاریکی. روایت‏‌شناسی، 10(5)، 379ـ380.##گریمال، پ. (1356). فرهنگ اساطیر یونان و رم. ترجمۀ ا. بهمنش. تهران: دانشگاه امیرکبیر.##مخبر، ع. (1398). مبانی اسطوره‏شناسی. تهران: نشر مرکز.##نامورمطلق، ب. (1392). درآمدی بر اسطوره‏شناسی، نظریه‏ها و کاربردها. تهران: سخن.##Albert, M. (2021). Christopher Nolan. www.britanica.com 3/2/2022.##Bagerinesami, M. (2010). Review of heroes of mythological heroes. The scientific and research quarterly of visual arts plays a role, 3(5), 25-26.##Byrne, L. (2021). Greek myths .Tehran: Nashre Markaz. Tos [in persian] .##Esma’li Pour, M. (2018). The analysis of various narratives of 707 (three golden offspring) based on the action of the vulnerable goddesses from the view point of Jean Shinoda Bolen. (in farsi). Culture and Folk Literature, 11(3), 107-122.##Esma’li Pour, M. (2016). Hedayat's personality type from the point of view of Bolen's typology. (in farsi). Researches of literary criticism and stylistics, 6(3),33-61.##Grimal, P. (1977). Greek and Roma mythology culture .Tehran: Publications of Amir Kabir University. Tos [in persian] .##Hosein‏abadi, Z., & Fanaei, M. (2019). Examining how paganism is promoted in superhero movies by means of stereotyping colors (from 1989-2012, with an emphasis on the Batman movie series). Glory of Art, 11(1), 55-61.##Mokhber. A. (2019). Foundations of mythology .Theran: nashre Markaz. Tos [in persian] .##Namvar Motlagh, B. (2013). An introduction to mythology, theories and applications. Tehran: publication of speech. Tos [in persian] .##Nolan, C. (2008). The dark knight [Motion picture]. United States: Warner Brothers, Legendary Pictures, DC Comics and Syncopy.##Nolan, C. (2005). Batman begins [Motion picture]. United States: Warner Brothers, Legendary Pictures, DC Comics and Syncopy.##Nolan, C. (2012) The Dark Knight Rises [Motion picture]. United States: Warner Bros. Pictures.##Legendary Pictures, DC Entertainment Syncopy Inc.##Pakbaz, R. (2001). Encyclopedia of Art. Tehran: Contemporary culture. Tos [in persian] .##Pinsent, J. (2010). Greek mythology.Tehran: Asatir. Tos [in persian] .##Sadraldin,T., & Mostafavi, A. (2021). A comparative comparison of the mythological structure of the narrative in the two films Batman and The Dark Knight. (In Farsi). Narrative Studies, 10(5), 379-380.##Shafa, Sh. (2004). The legend of the gods.Tehran: Donyae No. Tos [in persian] .##Shahroodi, F. (2018). Psychological criticism of the film Invite from the point of view of Jane Shinoda Bolen's theory. (in Farsi). Journal of Woman in Culture Arts, 10(2). 177.##Shahroodi, F. (2019). Analyzing the ancient pattern of the Red Ribbon movie from the point of view of Jin Shinoda Bolen, focusing on the female personality of the movie. (In Farsi). Journal of Woman in Culture Arts, 11(3). 345.##Shinoda Bolen, J. (2019). The Shape Men's Lives. Tehran: Bonyade Farhangye Zendegi. Tos [in persian] .##