- آموزگار، ژاله (1386). زبان، فرهنگ و اسطوره. تهران: معین.
- آموسی، مجنون (1390). «کلود ـ لوی استروس و نظام خویشاوندی». پایگاه اینترنتی انسانشناسی و فرهنگ. anthropology.ir/node/304.
- احمدی، بابک (1386). ساختار و تأویل متن. چ9. تهران: نشر مرکز.
- اسدی طوسی، حکیم ابونصرعلیبناحمد (1389). گرشاسبنامه. بهاهتمام و تصحیح حبیب یغمایی. چ2. تهران: دنیای کتاب.
- اسکولز، رابرت (1379). درآمدی بر ساختارگرایی در ادبیات. ترجمة فرزانه طاهری. تهران: آگه.
- استیور، دان (1383). «ساختارگرایی و پساساختارگرایی». ترجمة ابوالفضل ساجدی. حوزه و دانشگاه. س10. ش39. صص154 ـ 185.
- استروس، کلود ـ لوی (1358). نژاد و تاریخ. ترجمة ابوالحسن نجفی. تهران: پژوهشکدة علوم ارتباطی و توسعه ایران.
- ـــــــــــــــــــــ (1361). توتمیسم. ترجمة مسعود راد. تهران: توس.
- ــــــــــــــــــــ (1376). اسطوره و معنا. ترجمة شهرام خسروی. تهران: نشر مرکز.
- اسماعیلپور، ابوالقاسم (1385). اسطورة آفرینش در آیین مانی. چ3. تهران: کاروان.
- الیاده، میرچا (1389). رساله در تاریخ ادیان. ترجمۀ جلال ستاری. چ4. تهران: سروش.
- امامی، مهرداد (1391). «اسطورهشناسی ساختارگرایانه». پایگاه اینترنتی انسانشناسی و فرهنگ. http://anthropology.ir/node/16082.
- امینی، محمدرضا (1381). «تحلیل اسطورة قهرمان در داستان ضحاک و فریدون براساس نظریة یونگ». مجلة علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز. ش34. صص53 ـ 64.
- اوستا (1370). گزارش و پژوهش جلیل دوستخواه. تهران: مروارید.
- ایرانشاهبنابیالخیر (1370). بهمننامه. ویراستة رحیم عفیفی. تهران: علمی و فرهنگی.
- ـــــــــــــــــ (1377). کوشنامه. بهکوشش جلال متینی. تهران: علمی.
- ایگلتون، تری (1368). پیشدرآمدی بر نظریة ادبی. ترجمة عباس مخبر. تهران: نشر مرکز.
- برتنس، هانس (1384). مبانی نظریة ادبی. ترجمةمحمدرضا ابوالقاسمی. تهران: ماهی.
- بوبر، مارتین (1380). من و تو. ترجمۀ ابوتراب سهراب و الهام عطاردی. تهران: فرزان روز.
- بهار، مهرداد (1384). پژوهشی در اساطیر ایران. چ5. تهران: آگه.
- بیلسکر، ریچارد (1387). اندیشة یونگ. ترجمة حسین پاینده. چ2. تهران: آشیان.
- بیرلین، جی.اف. (1386). اسطورههای موازی. ترجمة عباس مخبر. تهران: نشر مرکز.
- پرستش، شهرام (1387). «از اسطورة استروس تا رمان لوکاچ». پایگاه اینترنتی انسانشناسی و فرهنگ. http://anthropology.ir/node/1118.
- پورنامداریان، تقی (1388). «عالم مُثُل افلاطون، ناخودآگاه جمعی یونگ و عالم دل مولوی». پژوهشنامة فرهنگ و ادب. ش1 (9). صص52 ـ 68.
- ترقی، گلی (1387). بزرگ بانوی هستی (اسطوره ـ نماد ـ صورت ازلی) با مروری بر اشعار فروغ فرخزاد. چ2. تهران: نیلوفر.
- تودوروف، تزوتان (1379). بوطیقای ساختارگرا. ترجمة محمد نبوی. تهران: آگه.
- حمیدیان، سعید (1383). درآمدی بر اندیشه و هنر فردوسی. چ2. تهران: ناهید.
- خالقی مطلق، جلال (1386). سخنهای دیرینه. بهکوشش علی دهباشی. چ2. تهران: افکار.
- دادگی، فرنبغ (1385). بندهش. گزارنده مهرداد بهار. چ3. تهران: توس.
- دزفولیان، کاظم و معصومه طالبی (1389). «مقایسة اساطیر یونان و ایران برپایة اندیشههای باختین». نشریة ادبیات تطبیقی دانشگاه شهید باهنر کرمان. دورة جدید. س2. ش3. صص97 ـ 115.
- روایت پهلوی (1367). ترجمة مهشید میرفخرایی. تهران: مؤسسة مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
- روحالامینی، محمود (1360). «درونهمسری و برونهمسری». چیستا. ش5. صص525 ـ 537.
- ــــــــــــــــــ (1370). «ساختار اجتماعی ازدواجهای شاهنامه». چیستا. ش78. صص877 ـ 891 .
- رید، ایولین (1387). مادرسالاری: زن در گسترة تاریخ تکامل. ترجمة افشنگ مقصودی. تهران: گلآذین.
- سامنامه (1392). تصحیح وحید رویانی. تهران: مرکز پژوهشی میراث مکتوب.
- ستاری، رضا و مرضیه حقیقی (1393). «نقش توتم در نفی ازدواج با محارم در ایران باستان». نشریة زن در فرهنگ و هنر. د6. ش1. صص73 ـ 94.
- سرکاراتی، بهمن (1385). سایههای شکارشده. چ2. تهران: طهوری.
- شاکد، شائول (1386). تحول ثنویت: تنوع آرای دینی در عصر ساسانی، ترجمة سیداحمد قائممقامی. تهران: نشر ماهی.
- ضیمران، محمد (1379). «بنیانفکنی دریدا». کتاب ماه ادبیات و فلسفه. ش33. صص10 ـ 19.
- عطاییرازی، خواجه عمید (1382). برزونامه. تهران: انجمن آثار و مفاخر فرهنگی.
- فدایی، فربد (1387). کارل گوستاویونگ بنیانگذار روانشناسی تحلیلی. چ2. تهران: دانژه.
- فرامرزنامه (1382). بهاهتمام مجید سرمدی. تهران: انجمن آثار و مفاخر فرهنگی.
- فردوسی، ابوالقاسم (1374). شاهنامة فردوسی (براساس چاپ مسکو). بهکوشش سعید حمیدیان. چ2. تهران: دفتر نشر داد.
- فروید، زیگموند (1382). توتم و تابو. ترجمة ایرج پورباقر. چ2. تهران: آسیا.
- فوردهام، فریدا (1388). مقدمهای بر روانشناسی یونگ. ترجمۀ مسعود میربها. تهران: جامی.
- کالر، جاناتان (1382). نظریة ادبی. ترجمة فرزانه طاهری. تهران: نشر مرکز.
- کزازی. میرجلالالدین (1376). رؤیا، حماسه اسطوره. چ2. تهران: نشر مرکز.
- ــــــــــــــــــــ (1384). آب و آیینه. تبریز: آیدین.
- کوزر، لوئیس (1384). نظریة تقابلهای اجتماعی. ترجمۀ عبدالرضا نواح. اهواز: رسش.
- گزیدههای زادسپرم (1366). ترجمۀ محمدتقی راشدمحصل. تهران: مؤسسۀ مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
- لیچ، ادموند (1350). لوی استروس. ترجمة حمید عنایت. تهران: خوارزمی.
- مادح، قاسم (1380). جهانگیرنامه. بهکوشش سیدضیاءالدین سجادی و مقدمة مهدی محقق. تهران: دانشگاه تهران.
- مارتینه، آندره (1380). تراز دگرگونیهای آوایی. ترجمة هرمز میلانیان. تهران: هرمس.
- ماسه، هانری (1375). فردوسی و حماسة ملی. ترجمة مهدی روشنضمیر. چ2. تبریز: دانشگاه تبریز.
- مختاری، محمد (1379). اسطورة زال. چ2. تهران: توس.
- مختاری غزنوی، عثمان (1377). شهریارنامه. بهاهتمام غلامحسین بیگدلی. تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
- مزداپور، کتایون (1386). «نشانهای زنسروری در چند ازدواج داستانی در شاهنامه» در داغِ گلِ سرخ. چ2. تهران: اساطیر. صص169 ـ 208.
- معصومیدهقی، احمدرضا (1383). زناشویی در شاهنامه. چ2. اصفهان: نقش خورشید.
- مقدادی، بهرام (1378). فرهنگ اصطلاحات نقد ادبی از افلاطون تا عصر حاضر. تهران: فکر روز.
- مینوی خرد (1385). ترجمة احمد تفضلی. چ4. تهران: توس.
- نیبرگ، هنریک ساموئل (1383). دینهای ایران باستان. ترجمة سیفالدین نجمآبادی. کرمان: دانشگاه شهید باهنرکرمان.
- همیلتون، ملکم (1377). جامعهشناسی دین. ترجمة محسن ثلاثی. تهران: مؤسسة فرهنگی انتشاراتی تبیان.
- هندرسن، ژوزف (1389). انسان و اسطورههایش. ترجمۀ حسن اکبریان طبری. چ3. تهران: دایره.
- هنف، مارسل (1386). «سهم لوی استروس در علوم اجتماعی». ترجمة ولیالله رمضانی. پایگاه اینترنتی انسانشناسی و فرهنگ. anthropology.ir/node/1139.
- یاوری، حورا (1370). «آسمان بر زمین بازتاب نمادین آرکیتایپ تمامیت و کمال ماندالا در ساختار بیرونی و درونی هفتپیکر». ایرانشناسی. ش11. صص548 ـ566.
- یونگ، کارلگوستاو (1368). چهار صورت مثالی. ترجمۀ پروین فرامرزی. مشهد: معاونت فرهنگی آستان قدس رضوی.
- ـــــــــــــــــــ (1372). جهاننگری. ترجمۀ جلال ستاری. تهران: توس.