آرمر، آلن (1395). فیلمنامهنویسی برای سینما و تلویزیون. ترجمۀ عباس اکبری. تهران: نیلوفر.## تروبی، جان (1394). آناتومی داستان 22گام تا استاد شدن در داستانگویی. ترجمۀ محمد گذرآبادی. تهران: آوند دانش.## سیگر، لیندا و ادوارد وتمور (1385). از فیلمنامه تا فیلم. ترجمۀ جلیل شاهری لنگرودی. تهران: نشر افراز.## شهبازی، شاهپور (1392). تئوریهای فیلمنامه در سینمای داستانی. تهران: نشر زاوش.## شهبازی، شاهپور (1393). تئوریهای فیلمنامه در سینمای داستانی 2. تهران: نشر چشمه.## شهبازی، شاهپور (1399). ترمینولوژی تحلیلی فیلمنامه. تهران: نشر چشمه.## فیلد، سید (1391). چگونه فیلمنامه بنویسیم. ترجمۀ عباس اکبری. تهران: نیلوفر.## فیلد، سید (1392). دستور کار فیلمنامهنویسان. ترجمۀ حمیدرضا گرشاسبی. تهران: فارابی.## کمپبل، جوزف (1398). قهرمان هزارچهره. ترجمۀ شادی خسروپناه. مشهد: نشر گل آفتاب.## گذرآبادی، محمد (1393). فرهنگ فیلمنامۀ واژگان و اصطلاحات تخصصی برای فیلمنامهنویسان. تهران: فارابی.## مارتین، والاس (1395). نظریههای روایت. ترجمۀ محمد شهبا. تهران: هرمس.## مککی، رابرت (1391). داستان، ساختار، سبک و اصول فیلمنامه نویسی. ترجمه محمدگذرآبادی. تهران: هرمس.## معقولی، نادیا (1390). بازنمایی مرگ در موج نو سینمای ایران. رسالۀ دکتری. دانشکدۀ هنر دانشگاه تربیت مدرس. تهران.## ووگلر، کریستوفر (1394). سفر نویسنده. ترجمۀ محمدگذرآبادی. تهران: مینوی خرد.## Armer, A. (2015). Screenwriting for cinema and television (in Farsi). Abbas Akbari (Tr.). Tehran: Nilofar.## Campbell, J. (2018). The hero of a thousand faces (in Farsi). Shadi Khosrupanah (Tr.). Mashhad: Gol Aftab Publishing.## Field, S. (2011). How to write a script (in Farsi). Abbas Akbari (Tr.). Tehran: Nilofar.## Field, S. (2012). Agenda of screenwriters (in Farsi). Hamidreza Garshasbi (Tr.). Tehran: Farabi.## Ghazrabadi, M. (2013). Screenplay dictionary of words and specialized terms for screenwriters (in Farsi). Tehran: Farabi.## Huntley, Ch. (2007). "How and Why Dramatica is Different from Other Story Paradigms". pp. 17-21. from: http://dramatica.com/theory.## Howard, D., Malbey, E. (1995). The Tools of Screenwriting: A Writer's Guide to the Craft and Elements of a Screenplay.##